Hej!
Det är såhär att vi för några månader sen flyttat in i detta hus som har en Ecodan luft/vatten värmepump installerad 2019. Nu börjar den plötsligt krångla och stänger av helt och visar L9 kod varje gång vi höjer tempen. Vi har försökt allt; lufta element, alla element är på högsta, lufta/fylla på pumpen, stänga av
Inget funkar, den stängs av så fort vi höjer mer än 18 grader.

någon som vet vad som bör göras? Vi har redan hört av oss till återförsäljaren och vi har gjort vad dom bett oss att göra men det funkar inte

hjääälp
 
Då är väl dax att höra av sig igen... ring å ring å ring då företag har en förmåga att "prioritera" dom som ringer mycket för att slippa dom jobbiga kunderna. Det kan ju vara ett fel som är garantigrundad men är noga å kolla så dom inte skyller på annan så dom kan fakturera er för " felet"
 
L9 betyder fel/problem med flödet på varma sidan. Antingen luft, eller något som blockerar flödet (stängda termostater/ventiler) Varför man har flödesvakt på varma sidan fattar jag inte, helt onödigt, uteblir flödet, stannar maskin ändå på högtryck!
Är maskinen ny, hävda garanti, är maskinen äldre, bygla skiten (flödesvakten)
 
G
DonPablo R134a skrev:
L9 betyder fel/problem med flödet på varma sidan. Antingen luft, eller något som blockerar flödet (stängda termostater/ventiler) Varför man har flödesvakt på varma sidan fattar jag inte, helt onödigt, uteblir flödet, stannar maskin ändå på högtryck!
Är maskinen ny, hävda garanti, är maskinen äldre, bygla skiten (flödesvakten)
Igensatt värmeväxlare? Har huset gamla järnradiatorer?
 
kan vara igensatt vvx, men skulle först lufta ordentligt, se till att jag har bra systemtryck, kolla att vbcp verkligen snurrar, och sen kolla alla termostater/ventiler, funkar det inte då, så skulle jag prova backspola vvx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.