Hej
Håller på med fasadflyttprojekt.
För att flytta fasaden har jag gjutit ett betonggolv, ca 1,5*10 m. Murar en mur ca metern hög. Så under golvbjällag bildas ett litet lågt källarkrypin.

Muren passar jag på att putsa på insidan just nu. Så det ser schysst ut då man ålar in i utrymmet.

Igår var grannen förbi och sade, aj aj putsar du muren på insidan? Det brukar man inte göra. Stor risk för att du stänger in fukt i muren.

Kan det verkligen stämma? Nog sjutton har man väl varit inne i källare där det är putsat både utsida och insida?

I mitt fall har jag kanske ändå lite tur då jag kommer putsa utsidan först i vår. Då kanske muren hinner torka ut.

Vad tror ni?
Mvh
Fredrik
 
N
Borde inte spela någon roll, vilket bruk använder du?
Och vad murade du med för sten/block?
 
Putsen stänger inte in nån fukt.
 
Din granne är avundsjuk/efterbliven.
Puts andas sk. Diffusionsöppet, kan alltså inte stänga in någon fukt.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
B
Putsen är öppen. Du stänger inte in nån fukt med puts. Antar att du inte tänker måla med plastfärg?

Silikat eller kc färg borde vara lämpligt.
 
Hej
Tusen tack för svaren.
Jag tyckte oxå det lät väldigt osannolikt att fukt skulle stängas in pga av puts på båda sidorna.
Jag har grundat med weber grundningsbruk kc på båda sidorna om muren. Ovanpå det har jag nu på insidan kört cementbruk A. Till våren blir det nog cementbruk A även på utsidan.
Mvh
Fredrik
 
Blocken är lecablock direkt ovanpå en betongplatta som ligger ca två dec under en grusbädd på utsidan. Så förmodligen lägger jag en snutt platonmatta där.
 
Putsning på båda sidor är regel om man vill få en murkonstruktion lufttät. Din granne är okunnig.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
N
F fredand44 skrev:
Hej
Tusen tack för svaren.
Jag tyckte oxå det lät väldigt osannolikt att fukt skulle stängas in pga av puts på båda sidorna.
Jag har grundat med weber grundningsbruk kc på båda sidorna om muren. Ovanpå det har jag nu på insidan kört cementbruk A. Till våren blir det nog cementbruk A även på utsidan.
Mvh
Fredrik
Bra val av bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.