Släng ut några gräsfrön så har du gräs till våren.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Nu har jag inte koll på om du har sått eller inte, men lite beroende på var du bor kan det fortfarande fungera. Jag slängde ut några frön på ett ställe för en tio dagar sedan och de har börjat gro. Det ser ut som att jorden är relativt hårt packad, så jag skulle börja med att i alla fall räfsa bort löven och sedan kratta mycket hårt och omilt för att riva upp jorden. Sedan slänger du på frön och räfsar runt dem lite så de blandas med jorden. De torkar av naturliga skäl lättare ut om de ligger precis på ytan.

Ser inte riktigt ut som att det befintliga gräset trivs och det kan bero på alla möjliga saker. Normalt sett brukar det nya gräset komma upp ändå, men det kan vara värt att fundera på hur förutsättningarna ser ut där. (Allt beroende på vilken nivå av gräsmatta du eftersträvar, förstås.)

Vi hade en gammal trött gräsmatta som behövde fräschas upp och jag körde med en mossrivare för att få bort slingriga ogräs, dött gammalt gräs och rufsa till jorden lite. Sedan klippte jag på lägsta läget, körde mossrivare igen, slängde på frön och sedan toppade jag med lite av den billigaste jorden på påse (bara för att få något ovanpå fröna som håller fukten); den sistnämnda räfsade jag bara runt tills den glidit ner bland det befintliga gräset. Görs nog bäst under växtsäsongen, dock.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
halper halper skrev:
Nu har jag inte koll på om du har sått eller inte, men lite beroende på var du bor kan det fortfarande fungera. Jag slängde ut några frön på ett ställe för en tio dagar sedan och de har börjat gro. Det ser ut som att jorden är relativt hårt packad, så jag skulle börja med att i alla fall räfsa bort löven och sedan kratta mycket hårt och omilt för att riva upp jorden. Sedan slänger du på frön och räfsar runt dem lite så de blandas med jorden. De torkar av naturliga skäl lättare ut om de ligger precis på ytan.

Ser inte riktigt ut som att det befintliga gräset trivs och det kan bero på alla möjliga saker. Normalt sett brukar det nya gräset komma upp ändå, men det kan vara värt att fundera på hur förutsättningarna ser ut där. (Allt beroende på vilken nivå av gräsmatta du eftersträvar, förstås.)

Vi hade en gammal trött gräsmatta som behövde fräschas upp och jag körde med en mossrivare för att få bort slingriga ogräs, dött gammalt gräs och rufsa till jorden lite. Sedan klippte jag på lägsta läget, körde mossrivare igen, slängde på frön och sedan toppade jag med lite av den billigaste jorden på påse (bara för att få något ovanpå fröna som håller fukten); den sistnämnda räfsade jag bara runt tills den glidit ner bland det befintliga gräset. Görs nog bäst under växtsäsongen, dock.
halper halper skrev:
Nu har jag inte koll på om du har sått eller inte, men lite beroende på var du bor kan det fortfarande fungera. Jag slängde ut några frön på ett ställe för en tio dagar sedan och de har börjat gro. Det ser ut som att jorden är relativt hårt packad, så jag skulle börja med att i alla fall räfsa bort löven och sedan kratta mycket hårt och omilt för att riva upp jorden. Sedan slänger du på frön och räfsar runt dem lite så de blandas med jorden. De torkar av naturliga skäl lättare ut om de ligger precis på ytan.

Ser inte riktigt ut som att det befintliga gräset trivs och det kan bero på alla möjliga saker. Normalt sett brukar det nya gräset komma upp ändå, men det kan vara värt att fundera på hur förutsättningarna ser ut där. (Allt beroende på vilken nivå av gräsmatta du eftersträvar, förstås.)

Vi hade en gammal trött gräsmatta som behövde fräschas upp och jag körde med en mossrivare för att få bort slingriga ogräs, dött gammalt gräs och rufsa till jorden lite. Sedan klippte jag på lägsta läget, körde mossrivare igen, slängde på frön och sedan toppade jag med lite av den billigaste jorden på påse (bara för att få något ovanpå fröna som håller fukten); den sistnämnda räfsade jag bara runt tills den glidit ner bland det befintliga gräset. Görs nog bäst under växtsäsongen, dock.
Jag slängde på frön för en månad sedan. Innan dess såg det ut som på bilderna nu. Jag bor i Västernorrland, just nu som kallast ett par plusgrader. Dygnsmedeltemperaturen har ännu inte understigit nollan, men jag tror vi bara är några veckor bort. Jag är inte ute efter OS-guld i gräsmatteodling, däremot hade det varit skönt om gräsmattan inte var ”flintskallig” på vissa ställen.
 
  • Gräsmatta med kala fläckar och en omgivande häck vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis gräslös yta med jord och några gräsfläckar vid skymningen, omgiven av tätare vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Iår skulle jag inte gjort något. Lägg på lite gödsel, kanske nån säck jord om det är gropigt efter vintern. Gödsel med kväve några gånger under vår sommar plus Lite gräsfrön så blir det bra.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Aha, ja då är det en klar förbättring. Min erfarenhet är att trots att man tycker man gjort likadant över hela utan så blir det lätt små partier där det helt enkelt inte tar sig. Kanske det varit för torrt eller vad som helst. Har du frön kvar kan du försöka slänga ut dem nu, men risken är att de inte gror vare sig i år eller till våren. Jag hade chansat i alla fall, med tanke på vad ett par nävar frön kostar.

Till våren gäller det att vänta på att du klippt några gånger innan det är dags att fundera igen.
 
  • Gilla
bygg2023 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.