N Nerre skrev:
Det är ju också så, vilket jag påpekat flera gånger, att många argument för elbilar inte heller har med elbilen att göra.

Vi har ju sett här i tråden hur elbilsfrälsta är så fascinerade av finesser som varenda premium-bil har (oavsett drivmedel), men eftersom de aldrig kört premium ICE-bilar innan de skaffade elbil tror de att finesserna bara finns på elbilar.

Visst, att kunna slå på ACn i förväg är unikt för elbil (eftersom ACn där drivs med el), men slå på värmen i förväg kunde min "rika" morbror göra med sin BMW redan för 30 år sen. Visserligen var det med en radiosändare som såg ut som kontrollen till en radiostyrd bil (med teleskopantenn och allt), men ändå.

Och såna saker som lane assist, adaptiv farthållare, parkeringshjälp osv finns ju även för ICE-bilar, idag behöver man knappt köpa en premium-modell för att få de finesserna.
Eh, minns inte ens att någon skrutit att bara elbilar har det,vilka inlägg ifrån elbilslägare menar du då?
(Mkt av det du räknar upp finns ju åtminstone som tillbehör, eller i grundutförande, hos massor med bilmodeller. Bilbraschen känns ju snarare smått uttröttande med sina långa checklistor över finesser)

Och nog för att jag var ruskigt nöjd när man jag märkte att Nissan Leaf direkt fick full fart på AC/Värme när man satt sig i den, men jag vet ju att den finessen finns hos en del ICE bilar också att snabbt värma eller kyla via batteri, ingen stor sak o debattera.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Är det inte bara att tänka så inser man att det är så? Tyngre fordon sliter mer på vägarna.
Glöm inte att räkna med att den fossila soppan ska transporteras på lastbil för att sen kunna tankas.
Så vägförlitningen stannar inte vid fossilbilen
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Tvättmaskin och diskmaskin går ju att styra enkelt utan att de är smarta eller uppkopplade. Bara att låta bli att starta dem när det är toppar.

Ugnen hjälper inte hur den än kan styras vi vill ju ha maten varm när vi är hungriga.
Ugnen är helt klart svårt att styra men kan ändå vara värd att styra. Tänk dig att du vill laga mat kl 18-20.
Det är ganska exakt under toppförbrukningen.
Om du då startar ugnen kl 18 så kommer den brassa på med full effekt tills den är varm. Men om en smart ugn hade vetat att dennska vara igång 18-20 så kan det finnas en poäng i att starta den redan kl 17.
Tyvärr har jag ingen data på exakt hur mycket den drar i uppstarten.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Vi har nu i dagarna beställt en Kia E-Niro. Vi har vissa resor på drygt 40mil t/r som vi måste göra några gånger om året. Dock endast ca 20mil enkel resa, så blir spännande och se hur det kommer gå på vintern. Vi är inställda på att behöva äta och ladda samtidigt efter ena resvägen. Blir intressant att se hur länge vi måste äta. Dock nämde säljaren något om Ionity (stavning) laddare som kunde dra batteriet från 0-80% på 19(?)min?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vi har ju sett här i tråden hur elbilsfrälsta är så fascinerade av finesser som varenda premium-bil har (oavsett drivmedel), men eftersom de aldrig kört premium ICE-bilar innan de skaffade elbil tror de att finesserna bara finns på elbilar.
Ska jag vara ärlig så tror jag rätt många elbilsförare tidigare har haft en "premium" ICE, då många är förmånsbilsförare.

Själv har jag aldrig "ägt" eller brukat en elbil, väl provkört. Men smakprovet man får i en PHEV med 5mil på el och de provkörningar jag gjort gör att jag ser fördelarna. Frågan är; hur många av de som är skeptiker här har haft en elbil (eller PHEV) och bytt tillbaka. Eller kör nya bilar i samma prisklass som elbilarna? Detta handlar ju om att om man väljer en ny bil i prisklassen 400-600k väljer el istället för fossil. Alternativt inte har behovet av lång räckvidd eller dragkrok och väljer tex en beg Leaf. Om 5-10 år så kan man ha en tråd om begagnade elbilar som passar "alla".

Men frågan kan ju iofs ställas, för tidigt att köpa beg första generationens elbil, räckvidd? Eller jag har 50.000 att spendera som förstabil, köpa elbil? Då säger jag tydligt. Nej. Första generationens elbil skulle inte kunna ersätta min vardagsbil som endabil. Men som "andrabil", japp, helt klart. Problemet är att jag inte (egentligen) har nån andrabil...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
S
JLyck JLyck skrev:
Vi har nu i dagarna beställt en Kia E-Niro. Vi har vissa resor på drygt 40mil t/r som vi måste göra några gånger om året. Dock endast ca 20mil enkel resa, så blir spännande och se hur det kommer gå på vintern. Vi är inställda på att behöva äta och ladda samtidigt efter ena resvägen. Blir intressant att se hur länge vi måste äta. Dock nämde säljaren något om Ionity (stavning) laddare som kunde dra batteriet från 0-80% på 19(?)min?
Kia EV6 (och Hyundai Ioniq 5) kommer att kunna laddas 10-80% på 18 minuter.
E-niro verkar kunna laddas 20-80% på 54 minuter.
Batteriet får inte var kallt om det ska gå att snabbladda.
 
S sinuslinus skrev:
Kia EV6 (och Hyundai Ioniq 5) kommer att kunna laddas 10-80% på 18 minuter.
E-niro verkar kunna laddas 20-80% på 54 minuter.
Batteriet får inte var kallt om det ska gå att snabbladda.
Ja, det har jag också förstått det som. Men han sa det funkade på E-niron också. Aja, ingen ko på isen om det inte funkar (troligt inte).

Vi ser framemot att köra elbil iaf. Blir en omställning kring sitt körbeteende men det blir nog bra. :beer:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ugnen är helt klart svårt att styra men kan ändå vara värd att styra. Tänk dig att du vill laga mat kl 18-20.
Det är ganska exakt under toppförbrukningen.
Om du då startar ugnen kl 18 så kommer den brassa på med full effekt tills den är varm. Men om en smart ugn hade vetat att dennska vara igång 18-20 så kan det finnas en poäng i att starta den redan kl 17.
Tyvärr har jag ingen data på exakt hur mycket den drar i uppstarten.
Den förbrukar lika mycket när den värmer upp ugnen oavsett temperatur. Men jag skulle inte använda ugnen om jag betalar per timme förrens efter 20. Om folk spred ut matlagningen. Mellan 17-20 så skulle man slippa toppen kl. 19. Själv äter jag middag vid 17. Inte billigast men långt ifrån kl. 19. Så personligen har jag svårt att förstå varför så många äter just kl 19. Är det så många som kommer hem då?
 
J JohanLun skrev:
Problemet är att jag inte (egentligen) har nån andrabil...
Jo, väldigt många av de som skaffar elbil har ju en till bil. Det är ju fullt förståeligt om man är flera i familjen smo kör bil. Men här hemma är det bara jag som har körkort. (Ungarna har skaffat körkort också, men de är utflugna så det är svårt att dela bil med dem.)
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den förbrukar lika mycket när den värmer upp ugnen oavsett temperatur.
Men det är ju bara för att de flesta ugnar har en på/av-termostat. Med PWM-reglering av effekten borde det gå åt mindre effekt att hålla ugnen varm än att värma upp den.
 
G
N Nerre skrev:
Men det är ju bara för att de flesta ugnar har en på/av-termostat. Med PWM-reglering av effekten borde det gå åt mindre effekt att hålla ugnen varm än att värma upp den.
Energin blir väl detsamma för samma tid och temp men om vi måste minska effekten klockan 19 så på med ungnen på max 18, vid 19 reglerar vi ner effekten mjukt med triac eller annan styrning för värmehållning. Det går då åt mer energi totalt pga längre tid. Äta klockan 17? Ja det hade ju varit trevligt att vara hemma redan då en vardag;)
 
Det går åt lika mycket energi ja, men det blir ju lägre toppeffekt om det är 300 W PWM istället för att det är 3000 W som går i en minut var tionde minut. Medeleffekten blir lika stor, men toppeffekten skiljer en faktor 10.

Jag menar alltså att man värmer upp ugnen med full effekt och sen kör på lägre effekt för att behålla temperaturen, istället för att slå på och av full effekt med jämna mellanrum.
 
JLyck JLyck skrev:
Vi har nu i dagarna beställt en Kia E-Niro. Vi har vissa resor på drygt 40mil t/r som vi måste göra några gånger om året. Dock endast ca 20mil enkel resa, så blir spännande och se hur det kommer gå på vintern. Vi är inställda på att behöva äta och ladda samtidigt efter ena resvägen. Blir intressant att se hur länge vi måste äta. Dock nämde säljaren något om Ionity (stavning) laddare som kunde dra batteriet från 0-80% på 19(?)min?
Med en E-Niro bör klara dig runt 370km i svensk medelvinter om du håller 90km/h
Och som bäst laddar den 20-80% på 30minuter. Blir väl inte riktigt så snabbt vintertid, men om du stannar vid en 100kW laddare för att toppa på räcker det nog med ett toalettbesök. För att klara en runda på 400km
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Ja, och går det att ladda på destinationen blir det ju ännu lättare. Även en enfasladdare nedställd till 6 A ger ju närmare 1,5 kW effekt, alltså typ en mil i timmen.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Detta handlar ju om att om man väljer en ny bil i prisklassen 400-600k väljer el istället för fossil.
Jag vet att jag medvetet missförstår nu, men jag skulle aldrig valt en tillnärmelsevis så dyr fossilbil som jag valde elbil.

Delvis har det med den löpande månadskostnaden att göra, där bränslekostnaden i dagsläget är en bråkdel med el jämfört med fossila bränslen. Elpriset går väl en skakig framtid till mötes, men oljeprodukterna lär skattas hårdare och hårdare, så det är ju osäkert hur som.

Delvis har det med gissat restvärde att göra. Jag tror helt enkelt att det kommer finnas fler fossilbilar än intresserade köpare väldigt snart. Jag tror att en dieselhäck för 400 tkr kommer ha gått ner mer i kronor räknat än en elbil för 600 tkr om tre år. Om det sen är 150 tkr eller trehundra vete fan.

Och med så stora osäkerheter skulle jag säga att jag inte har råd med en ny dieselbil. En ny, mycket dyrare elbil vågar jag dock chansa på.
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.