Hej, har under hela året sedan inflytt slitit med huset invändigt samt ommålning. Börjar först nu orka tänka på gräsmattan som är full med mossa.

Mossan beror säkerligen på att marken är rätt blöt och att den inte fått någon kärlek under många år.

Finns ju vissa enkla insatser när jag läser runt, att kalka om PH är låg, att så mer gräs och att gödsla gräsmattan. Alla som sagt rätt enkla för mig att testa lösa på egen hand men är det för sent på året för någon eller allihopa?

Bättre att vänta till våren?
 
harry73
Mossa på vintern kan vara rätt så trevligt i alla fall. När gräset slutar växa på hösten, är det bättre att låta mossan vars.
Nästa vår kan ni angripa mossan med ferrogent och samtidigt gödsla gräsmattan. Det hjälper mot mossan
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
Mossa är bra, växer långsamt så ni inte behöver klippa gräset så ofta ;)
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mossa är bra, växer långsamt så ni inte behöver klippa gräset så ofta ;)
Hehe jag klagar inte gräsmattan ser tjock och grön ut på avstånd vilket är hur man ser den 99% av gångerna. Men det behöver nog tittas på balansen inom kort. Lite gräs är kul att ha kvar :)
 
harry73 harry73 skrev:
Mossa på vintern kan vara rätt så trevligt i alla fall. När gräset slutar växa på hösten, är det bättre att låta mossan vars.
Nästa vår kan ni angripa mossan med ferrogent och samtidigt gödsla gräsmattan. Det hjälper mot gräset slutar växa vid 5 grader plus men mossan fortsätter att växa rävsa bort mossan ut i från gräsmattan till våren så i gräs o gödsla låt gräset växa över mossan klipp inte för lågt där så kväver det mossan mossan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.