Hej.
Någon som vet varför denna Jfb typ B 2polig tar 4moduler?Typ A 2poliga brukar ta 2 platser på din skena.Skiljer dem så mycket i konstruction?
https://www.storel.se/sto/Produktka...ch-C/Jordfelsbr-A9-2P-25A-30mA-B-EV/p/2165226
Mvh
Någon som vet varför denna Jfb typ B 2polig tar 4moduler?Typ A 2poliga brukar ta 2 platser på din skena.Skiljer dem så mycket i konstruction?
https://www.storel.se/sto/Produktka...ch-C/Jordfelsbr-A9-2P-25A-30mA-B-EV/p/2165226
Mvh
Det finns även som 2 och 3 polig a vad jag kan se.Z zombi skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En typ B har rätt mycket annat jox inuti, så jag kan inte tänka mig så mycket andra anledningar än att det är för att få plats med nödvändigt innehåll.Z zombi skrev:
Kolla gärna denna tråden där en typ B dissikeras
https://www.byggahus.se/forum/threads/en-aeldre-jfb-typ-b-hur-kopplar-n-och-lite-annat.300629/
Hoppar på tråden om jordfelsbrytare typ B.
I min elanläggning finns två jordfelsbrytare.
En för ute-grejor, el till motorvärmare (16A), el till värmeslingor (16A), utebelysning (10A), infravärmare (2 x 16A).
En för innegrejor, eluttag, belysning, spis, kök, osv.
Båda är av typ A idag.
Nu tänkte jag justera anläggningen något och koppla in två trefasuttag och sätta motorvärmarna på varsin fas i trefasgruppen. Motorvärmaruttagen skall också vara trefas (förberedda för elbilsladdare) men tills vidare schuckouttag med en varsin fas inkopplad för senare utbyte mot trefasuttag eller laddbox. Allt detta ska sitta på ute-jordfelsbrytaren.
Då borde det väl gå utmärkt att vid tillfälle byta ut jordfelsbrytare för utegrejor mot en typ B?
I min elanläggning finns två jordfelsbrytare.
En för ute-grejor, el till motorvärmare (16A), el till värmeslingor (16A), utebelysning (10A), infravärmare (2 x 16A).
En för innegrejor, eluttag, belysning, spis, kök, osv.
Båda är av typ A idag.
Nu tänkte jag justera anläggningen något och koppla in två trefasuttag och sätta motorvärmarna på varsin fas i trefasgruppen. Motorvärmaruttagen skall också vara trefas (förberedda för elbilsladdare) men tills vidare schuckouttag med en varsin fas inkopplad för senare utbyte mot trefasuttag eller laddbox. Allt detta ska sitta på ute-jordfelsbrytaren.
Då borde det väl gå utmärkt att vid tillfälle byta ut jordfelsbrytare för utegrejor mot en typ B?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 134 inlägg
Ja det går, men frågan är vad det tillför. Varken motorvärmare eller elbilsladdare kräver (normalt) en JFB av typ B. Det handlar endast om att välja en laddstation som har alla nödvändiga skydd inbyggda. Om du avser att använda CEE-uttaget och plugga in en laddklump-på-sladden så har den alltid alla skydd som behövs, och lite till.
Så jag rekommenderar att behålla dina JFB typ A till dess att ett faktiskt behov uppstår. Visst är typ B bra, men de är dyra och komplicerade. Din grannar skyddar du bättre med ett inbyggt DC-skydd i laddaren eftersom det har 10 ggr lägre utlösningsström, 6 mA.
Så jag rekommenderar att behålla dina JFB typ A till dess att ett faktiskt behov uppstår. Visst är typ B bra, men de är dyra och komplicerade. Din grannar skyddar du bättre med ett inbyggt DC-skydd i laddaren eftersom det har 10 ggr lägre utlösningsström, 6 mA.
Tack för bra svar. Planen var ju att låta typ-A-brytaren sitta kvar tills vidare och byta till B när jag någon gång i framtiden installerar en laddstation som kräver typ B. Men om det inte visar sig behövas så är det ju skönt, då kan jag göra något roligare än att byta jordfelsbrytare. Än så länge har en kompis laddat en laddhybrid några timmar här en gång, så det står inte på med att fixa seriös elbilsladdning.
Har jag ett trefasuttag där så borde man kunna ladda säkert med trefas (med trefas till typ2-kabel) och enfas via en adapter.
Har jag ett trefasuttag där så borde man kunna ladda säkert med trefas (med trefas till typ2-kabel) och enfas via en adapter.