Hej.
Har precis köpt hus. Toaletten och ett mindre utrymme till är målade i gräslig oljefärg. Planen är att måla om. Men hur målar jag bäst om? Ska jag ta bort oljefärgen? Hur i så fall? Kan jag måla direkt på oljefärgen med någon färg? Behöver verkligen hjälp för hur jag smidigast gör detta!

Mvh Magdalena
 
Åsa Lund
Gör rent underlaget och måla med ny oljefärg sedan
 
  • Gilla
magdush
  • Laddar…
Tack snälla.
Vill dock skippa oljefärg går det göra på annat vis
 
Oljefärg går att måla över med akrylatfärg. Bara att rengöra/putsa/spackla och sedan måla.
 
  • Gilla
magdush
  • Laddar…
Tack snälla
 
G
Slipa gärna så att ytan ruggas upp och tvätta med målartvätt. Grunda gärna med nått som "biter", tex allgrund eller snickerigrund om du vill vara riktigt säker.
 
  • Gilla
magdush
  • Laddar…
Varför vill du inte måla med oljefärg?
 
L Lilllen skrev:
Varför vill du inte måla med oljefärg?
Varför vill man måla med oljefärg?
 
I Interista88 skrev:
Varför vill man måla med oljefärg?
För att det, i många tillämpningar, har längre öppettid, flyter bättre och tränger in bättre.
 
M MagHam skrev:
För att det, i många tillämpningar, har längre öppettid, flyter bättre och tränger in bättre.
(y):D
 
G
I Interista88 skrev:
(y):D
Är det många här på forumet som målar väggar inomhus med "oljefärg"? Kör ni Alkyd ovanpå gammal alkyd då eller pratar vi linoljefärg på släta väggar?
 
Åsa Lund
Ju mer jag använt linoljefärg, desto mer tveksam är jag till annan färg, särskilt i gamla hus. Utseendet på det färdiga jobbet är oslagbart.
Maken till dryg färg får man leta efter!
Så även om den är dyr per liter så blir det billigt per kvadratmeter. Det finns torkmedel att tillsätta vilket gör stor skillnad.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Slipa gärna så att ytan ruggas upp och tvätta med målartvätt. Grunda gärna med nått som "biter", tex allgrund eller snickerigrund om du vill vara riktigt säker.
T
Tack
 
L Lilllen skrev:
Varför vill du inte måla med oljefärg?
Tycker personligen inte det är lika snyggt tyvärr.
 
M magdush skrev:
Tycker personligen inte det är lika snyggt tyvärr.
:thinking: Oljefärg går ju att få i alla kulörer och i allt från högglans till matt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.