Vi ska snart flytta till ett gammalt hus, och något som behöver köpas till är en diskmaskin. Det finns inget riktigt bra ställa att sätta in den på under de nuvarande köksbänkarna. Därför funderar vi på att sätta maskinen fristående mot en annan vägg, i hörnet som är motsatt där diskhon med vatten och avlopp är. Kommer det att ge oss problem att göra så, eller är det bara att dra slangar för vattnet? Det handlar om gissningsvis 7-8 meter slang.
 
Vattnet är säkert inget problem
men avloppet är värre.
Kan tänka mig att den kan få svårt att
tömma slangen ordentligt.
Kanske svårt att trycka ut det så långt.
Fast är mest novis inom diskmaskiner ;).

Mvh Putte
 
Anslutningsslangarna är 1,5 m långa. Så 1,2 meter ifrån kan den stå, inte mer. Avloppsslangen går dessutom i en böj uppåt så att inte avloppsvattnet åker tillbaka.
 
Det borde väl inte vara något problem för maskinens skull i alla fall. Böjen har du nära maskinen och det orkar den ju trycka förbi... sen rinner ju vattnet mot lägsta punkt.

Jag tror problemet ligger i att du kommer få stillastående vatten i slangen eftersom det kan vara svårt att få konstant lutning på slangen i 7-8 m. Att spillvattnet inte hinner undan går ju att lösa med hjälp av en grövre slang. Men frågan är om det kommer lukta illa efter ett tag.
 
Bortsett från vatten/avloppsproblematiken verkar det väldigt
opraktiskt med så långt mellan diskho/vask och diskmaskin.

man tömmer rester, skrapar rent och ev försköljer innan grejerna
åker in i maskinen. Att då gå fam och tillbaka mellan vask/vatten/sop
och diskmaskin verkar jobbigt.
 
På jobbet är både diskhon och diskmaskinen placerad ~5meter från avloppet och det har de löst med att skruva fast avloppsrören på väggen och med ett litet fall mot platsen där avloppet sedan sitter.
 
KnockOnWood skrev:
Bortsett från vatten/avloppsproblematiken verkar det väldigt
opraktiskt med så långt mellan diskho/vask och diskmaskin.
Bra poäng. Tänkte inte på det...

jesca_j skrev:
skruva fast avloppsrören på väggen och med ett litet fall mot platsen där avloppet sedan sitter.
Ett ytterligare problem är att det sitter en dörr på väggen mellan de två ställena, så man skulle få ha en väldigt hög tröskel för att kunna dra ett avloppsrör med fall där.

Jag får nog helt enkelt skrota den här idén...
 
Det finns ju andra sätt att dra rör. har du ex. källare under så kanske det går att dra i taket under. Eller så får du bryta upp golvet i köket och dra den vägen.

behöver inte vara så dramtiskt, du skall väl troligen ialla fall göra om golvet i det nya köket?
 
Nej, golvet tänkte vi låta ligga kvar, och källare finns inte. Och dessutom är det ju opraktiskt att ha diskmaskinen långt från diskhon ändå, när man tänker efter. Det blir nog att rycka ut något befintligt bänkskåp (även om de är fina) i stället.
 
På vår Cylinda är slangen 1,5 meter och enligt manualen gick det bra att förlänga ytterligare 2 meter.

Mitt tips är att du kollar ut några fabrikat och modeller. Sedan kontaktar du dem och frågar vad deras pumpar klarar av.
 
En salng 7-8 meter är nog inte lämpligt, för just avloppet. Men som sagt så kan du ju bygga ett avloppe (räcker nog med 55 mm) men du behöver fall hela vägen, och med en dörröppning känns det lite klurigt.
Det finns ju också lösningar med avloppspumpar, så om man bygger ett slöutet system, med ngn form av vattenlås i diskmaskinsänden så kanske man kan bygga med en pump som pumpar bort avloppet till huvudledningen.

misstänker att det blir till att ringa en röris för det, och så billigt lär det inte bli - men jag har sett sådana lösningar tex i gästhus där man har separat WC, men huvudavloppet ligger högre än huset......

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.