Jag skulle behöva kapa bort en bit av bärlinan till trädäcket för att öppna upp för tilluftsventilationen som sitter bakom till en framtida kamin.
Bärlinan är 170mm och ligger inte helt mot sockeln, utan en liten luftspalt finns där. Funderar på om det blir enklast med ett multiverktyg eller tigersåg? Har inget av det så blir antingen att köpa eller hyra isåfall.
Träkonstruktion av trädäck med markerad bärlina som ska kapas för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tigersåg med rätt klinga. Funkar m multi också om du kan låna det, tar längre tid bara...
 
Multiverktyg kör jag bara som sista utväg när man inte kommer åt med något annat. Det låter illa och går långsamt. Dessutom blir bladen fort slöa.

En tigersåg skulle lätt ta det men det kanske är svårt att komma nära sista biten.

Cirkelsåg känns farligt i den vinkeln men skulle funka. (edit: blir nog trångt till höger)

Jag skulle tagit det med en fogsvans som jag antar du har. Lite dålig vinkel, men du kommer vara klar innan du är tillbaka från verktygsaffären. Om det nyper kan du använda en träkil av enklaste sort.
 
  • Gilla
segv och 3 till
  • Laddar…
P proffsrik skrev:
Multiverktyg kör jag bara som sista utväg när man inte kommer åt med något annat. Det låter illa och går långsamt. Dessutom blir bladen fort slöa.

En tigersåg skulle lätt ta det men det kanske är svårt att komma nära sista biten.

Cirkelsåg känns farligt i den vinkeln men skulle funka. (edit: blir nog trångt till höger)

Jag skulle tagit det med en fogsvans som jag antar du har. Lite dålig vinkel, men du kommer vara klar innan du är tillbaka från verktygsaffären. Om det nyper kan du använda en träkil av enklaste sort.
jag har ett verktyg som låter värre än multiverktyget- Biltemas hand-elhyvel. Har även en julakompressor på 120 dB, men den kommer ändå inte i närheten :crysmile:
 
Jo, det är synd att de elektriska verktygen väsnas så.
Jag hyvlar för hand med en ärvd handhyvel från 40-talet Det är nästan ASMR-känsla på ljudet när man hyvlar. Och det går fort också men vassa stål. Man ska inte underskatta handverktygen.
 
P proffsrik skrev:
Jo, det är synd att de elektriska verktygen väsnas så.
Jag hyvlar för hand med en ärvd handhyvel från 40-talet Det är nästan ASMR-känsla på ljudet när man hyvlar. Och det går fort också men vassa stål. Man ska inte underskatta handverktygen.
Bra uppslag där. Jag skall hyvla ett tiotal stolpar. Skall i alla fall testa med en likadan ärvd hyvel...
 
B
Tigersåg med långt blad så är man klar på nolltid.

Tigersåg ger sällan perfekta sågsnitt, men det syns väl knappt här när jobbet är klart, och funktionen blir detsamma.
 
Tack för alla svar. Blir nog tigersåg så får vi se hur det går :)
 
S
Motorsåg , finns billiga eldrivna
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nu när jag har en bra multimaskin med bra blad skulle jag ju använda den till ett sådant jobb, alla dagar i veckan. Tar ju inte en minut ens att kapa en sådan regel.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Om du har sticksåg finns det Dewalt-blad du sågar ända fram med, DT2074
[länk]
Det bör vara en kraftig sticksåg, det blir stor kraft eftersom rörelsen leds lite snett i maskinen.

/Höghus
Fast sticksåg ser svårt ut att komma åt med. 65 mm skärdjup på bladet underlättar nog inte heller :thinking:
 
Har du fått av dem med fogsvansen ännu?
Tycker det var bästa tipset hittils.

om du vill fylla på verktygsarsenalen så fundera på vad du kommer använda mest.
Av de verktyg som tipsats om rangordnar jag dem själv enligt följande, från mest till minst använt:
Sticksåg
Multiverktyg (slipar även med denna ibland)
Tigersåg

sticksåg; perfekt när man behöver en sticksåg helt enkelt. Såga ur hörnor eller ”u” och liknande för inpassning, såga runda former så som bord, lampor eller finsnickeri av något slag. Hålla den upp och ner och följa linjer på ovansidan av skivor/brädor. Perfekt för all slags inpassning. Kräver visst handlag (lätt att såga snett om man inte har koll på hur belastningen påverkar riktningen på bladet).

multiverktyg; När man redan har en sticksåg, bordssåg, kap/gersåg och cirkelsåg.
Ofta kan man behöva ett multiverktyg om man behöver justera något som redan är på plats. Det är inte ofta, men ibland går det inte med något annat verktyg. Själv har jag slip-tillsats så jag kan slipa innerhörn med den. Får se upp så man inte kör på för hög hastighet för så sliter man ut slip-adaptern på nolltid.
Är också bra om man renoverar möbler, alltså finsnickeri, dela eller såga loss limmade lister och annat.

tigersåg använder man när man river hus, altaner, förråd mm. Bra för att såga ur fönster eller dörrar om man Behöver byta dem och de är fastspikade. Alternativt om man inte kommer åt med någon annan såg. Det är ingen såg för skapande... Det blir inga fina snitt.
Med rätt hastighet och rätt blad kan man få hyfsad kontroll på snittet. Dela en limträbalk som inte får plats i kap/gersågen är görbart som exempel.

Det du behöver nu (om du inte redan sågat av dem med fogsvansen) är en tigersåg. Själv har jag två. En nätansluten för rivning som jag köpte för många år sedan. En liten med batteri. Den stora använder jag knappt längre, men den har betalt sig flera gånger om för det jag använt den till. En nätansluten tigersåg är billig i jämförelse med multiverktyg.

och just det, du behöver inget särskilt blad för dessa enstaka snitt. Brukar följa med något blad vid köp av maskinen och dessa kommer funka. Vill man absolut ha ”rätt” blad så köp ett med stora tänder, typ kvist-blad/grensågsblad eller något märkt med ”Wood”
 
Nu har jag sågat, en tigersåg gjorde mestadels av jobbet. Använde även fogsvansen lite grann. Såhär blev det Utsågat hål i träkonstruktion nära vit vägg och dräneringsränna, verktyg och avsågade trädelen syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag göra en liten inspektionslucka av trallen så det blir lättare o se ifall löv eller annat skulle hamna framför.
 
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.