Hej
En element i huset är kallt övriga varma, jag har knackat på ventilenhuset, har luftat på luft, piggen i ventilen motionerat och den fjädrar fram och tillbaka, har plockat bort termostat och fortfarande kallt. Finns det något mer jag kan göra?
Om jag har gjort allt, vart kan jag köpa ett nytt ventil som denna på bild.
Det är fjärrvärme i huset.
Rören är varma ända fram till ventilen.
TA TA RVES 15, säljs de fortfarande?
Mvh
 
  • Radiatorkoppel märkt med "TA RVES 15" på en ventil till fjärrvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elementventil märkt med "TA RVES 15" monterat på ett värmerör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man vill prova att byta insatsen så heter utbytesinsatsen RSK 480 52 35 enligt MMA rot-boken. Då behövs en MMA termostat t.ex. Evosense.
 
  • Gilla
Halil Yilmaz
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Halil Yilmaz
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man vill prova att byta insatsen så heter utbytesinsatsen RSK 480 52 35 enligt MMA rot-boken. Då behövs en MMA termostat t.ex. Evosense.
Hej
Tack för ditt svar men jag hittar inte något på RSK 480 52 35 när jag googlar.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Att ventilen är varm är antagligen att du har ett 1-rörssystem.

Och ja, ny RVES finns att köpa, dubbelkolla bara måtten på den nya så det överensstämmer med den gamla.

Sidan 7:
[länk]

[bild]
Hej
Tack för ditt svar,
Ja det är en rörs system, det jag tycker är konstigt om ventilen blockerar cirkulationen i systemet på ett element borde ingen av elementen var varm. Eller?
 
Krilleman
H Halil Yilmaz skrev:
Hej
Tack för ditt svar men jag hittar inte något på RSK 480 52 35 när jag googlar.
Dagens tips:
Googla alltid RSK utan mellanslag, det går bättre då.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Krilleman
H Halil Yilmaz skrev:
Hej
Tack för ditt svar,
Ja det är en rörs system, det jag tycker är konstigt om ventilen blockerar cirkulationen i systemet på ett element borde ingen av elementen var varm. Eller?
Jo, du kan strypa endast en radiator vi termostaten, men även ha flöde i resterande slinga. Det är en "bypass" i anslutningen.

Skulle det inte vara på det sättet skulle ju alla radiatorer bli kalla så fort endast en termostat stryper flödet.
 
Hej igen
Nu har jag upptäckt att det var inte fel på ventilenhuset på elementet på övervåningen efter en veckas test med olika förslag från rörmokare.
Ett av förslagen var att höja trycket från 1 bar till 1.5 samtidigt höja värmen i skåpet så att det inte blir för varm på nedre våningar och plocka bort alla termostat på övervåningen.
Detta visar att det är inget fel på elementen och ventilenhuset.
Det fungerade bra alla element på övervåningen under en veckas tid.
Nu plötsligt har de blivit kalla igen och fler en en element, nu är det bara en som fungerar på övervåningen.
Vad är det som så mysko med detta?
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.