Nissens Nissens skrev:
Till skillnad från?
Något annat ;)
 
Finns många parametrar att väga in, kanske är ljudnivån viktig för vissa. Stor skillnad har jag märkt när man vandrar i kvarteren och hör de olika fabrikaten jobba.
 
R
M Mapet890 skrev:
Finns många parametrar att väga in, kanske är ljudnivån viktig för vissa. Stor skillnad har jag märkt när man vandrar i kvarteren och hör de olika fabrikaten jobba.
Ja det är rätt ordentlig skillnad. Jag hade det tveksamma nöjet att faktiskt höra en större robomow i somras (inte hundra på exakt modell). Min tidigare jämförelse med traktor i en annan tråd var faktiskt inte så dålig. Den lät väldigt mycket och var stor och klumpig. Jag skulle inte vilja dela gräsmattan med en sådan.

HQ och Gardenas klippare hörs knappt och är små i jämförelse (även de större modellerna). Om min 420 är mer än 5 meter bort får man koncentrera sig för att höra den, och då är det ett dovt surr. Robomowern gick inte att ignorera så länge den var ute och klippte oavsett var på gräsmattan den än var.

Så vill man ha en diskret klippare som man inte stör så ska man nog skippa de modeller som har fasta knivar (jag kan egentligen bara uttala mig om robomow men jag gissar att klippare med den knivtekniken låter mer generellt).
 
Jag har också gjort den iakttagelsen, kan dock inte uttala mig om vilka märken och modeller det varit.
För mig känns ljudnivån viktig, för mig själv men även för grannar då vi bor i villakvarter.

R RoAd skrev:
Ja det är rätt ordentlig skillnad. Jag hade det tveksamma nöjet att faktiskt höra en större robomow i somras (inte hundra på exakt modell). Min tidigare jämförelse med traktor i en annan tråd var faktiskt inte så dålig. Den lät väldigt mycket och var stor och klumpig. Jag skulle inte vilja dela gräsmattan med en sådan.

HQ och Gardenas klippare hörs knappt och är små i jämförelse (även de större modellerna). Om min 420 är mer än 5 meter bort får man koncentrera sig för att höra den, och då är det ett dovt surr. Robomowern gick inte att ignorera så länge den var ute och klippte oavsett var på gräsmattan den än var.

Så vill man ha en diskret klippare som man inte stör så ska man nog skippa de modeller som har fasta knivar (jag kan egentligen bara uttala mig om robomow men jag gissar att klippare med den knivtekniken låter mer generellt).
 
M Mapet890 skrev:
Jag har också gjort den iakttagelsen, kan dock inte uttala mig om vilka märken och modeller det varit.
För mig känns ljudnivån viktig, för mig själv men även för grannar då vi bor i villakvarter.
Robomow RS635 PRO S listas som 74 dB(A) - att jämföras med en dammsugare (70 dB).
Husqvarna 315X listas som 60 dB(A), Sileno som 57 dB - en kyl är typ 55 dB.

Det är 50x så mycket kraft i 74 dB jämfört med 57 db (men uppfattas av människor som 3.25x så högt ljud).

Om man bara tittar på siffrorna tycker man nog att det "bara" är 17 dB mer, men om ni har en bra förstärkare hemma så kan ni jämföra att dra upp eller ner 17 dB på volymen för att se hur stor skillnad det är.
 
  • Gilla
Mapet890 och 1 till
  • Laddar…
Är det ingen risk att rakbladsknivarna går sönder och riskerar att skära upp fötterna när man går på gräsmattan?
 
R
V ViktorHg skrev:
Är det ingen risk att rakbladsknivarna går sönder och riskerar att skära upp fötterna när man går på gräsmattan?
Jag har under de fem säsonger jag haft min HQ aldrig sett ett trasigt blad. Då har jag ändå en hel del grenar och frukt på gräsmattan. Det har även funnits ett par stenar den lyckats klättra upp på och kört i knivarna rätt illa. Som mest har eggen varit hackig.

Jag känner ett tiotal personer som har HQ eller Gardena och har aldrig hört talas om att det hänt.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag har under de fem säsonger jag haft min HQ aldrig sett ett trasigt blad. Då har jag ändå en hel del grenar och frukt på gräsmattan. Det har även funnits ett par stenar den lyckats klättra upp på och kört i knivarna rätt illa. Som mest har eggen varit hackig.

Jag känner ett tiotal personer som har HQ eller Gardena och har aldrig hört talas om att det hänt.
Vad bra, tack för svar :)
 
Vi har 7 Husqvarna automower, alla utom 2 är 430x. Den äldsta 450x har gått 6000 timmar, några 430x runt 4000 timmar. Vi har så här långt inte haft några problem med klipparna överhuvudtaget det enda som är bytt är knivblad. Så vår erfarenhet av Husqvarna är väldigt god. Det vi har problem med är att sork biter av kabeln. Jag tycker att man ska ha rätt stor kapacitetmarginal. Det är inte fel att bara behöva köra halva dygnet. För drygt 1000 m2 hade jag valt en 430x, tyvärr är de ju rätt dyra.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
E
Vi har en McCulloch ROB klippare och den har funkat fint än så länge.
Vad jag förstått så ingår McCulloch i Husqvarna koncernen och ev kanske det finns någon fördel med det, kanske lättare att få tag i reservdelar osv.
 
Alebaleportocale
Vi har en sileno life smart 1000 som går på ungefär 1200kvm och det funkar skapligt bra. Dock är det första säsongen för oss. Vi har en ganska gropig tomt och den fastnade lätt i början men man täcker över groparna den brukar fastna i och sen funkar det smärtfritt. Nu har vi problem med laddningen och supporten har varit supersnabb på att hjälpa oss.

Vi köpte den pp Black Friday rea förra året för dryga 11000kr, vilket känns rena klippet mot vilka priser de har under sommaren.

Skippa INTE appen. Den är guld värt, särskilt om man inte har uppsykt över roboten hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.