K
Hej!

Vi har en gräsmatta som består av en övre och en nedre del, mellan dessa så har vi en slänt som lutar ungefär 1m på 2m (dvs. 50%/22grader).

Husqvarna har deras toppmodell med fyrhjulsdrift som klarar det, men den kostar dryga 50 000kr komplett. Det priset skrämmer mig lite.

Jag har fått ögonen på Stihl RMI 632 och Husqvarna 420.
De kanske kan klara det, med terrängkiten.
Har någon erfarenhet av dessa modellerna, i branta slänter?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tina P
  • Laddar…
En 420 kan säkert funka, det hänger nog på hur stor yta slänten är. Jag hade en 430 i förra huset och hade en liten slänt med ungefär den lutningen och det gick oftast bra. Ibland så stötte fronten emot slänten när den kom nerifrån men då vänder den ju bara och kör nån annanstans och senare kommer den från en annan vinkel och kan klippa ändå.
 
K
M mhacker skrev:
En 420 kan säkert funka, det hänger nog på hur stor yta slänten är. Jag hade en 430 i förra huset och hade en liten slänt med ungefär den lutningen och det gick oftast bra. Ibland så stötte fronten emot slänten när den kom nerifrån men då vänder den ju bara och kör nån annanstans och senare kommer den från en annan vinkel och kan klippa ändå.
Blev det någon gång att den avbröt klippningen pga det?
 
K Kaputt skrev:
Blev det någon gång att den avbröt klippningen pga det?
Nej, den "studsar" ju bara mot sluttningen och går åt ett annat håll. Tomte lutade åt lite olika håll så det fanns andra ställen där den kunde köra upp ovanför denna sluttningen och klippa uppifrån, så att säga. Hade det varit enda vägen så hade jag nog fyllt upp lite längst ner så att det blev lite mjukare stigning längst ner. Den hade aldrig problem med lutningen som sådan utan det var alltid bara när den skulle köra upp längst ner som den ibland fick vända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.