Jag och min sambo har skrivit på kontraktet för en ny producera bostadsrätt. Det är några år kvar innan vi flytta in. Dock funderar jag hur man ska göra på en bra sätt där med handpenning, jag har ärver en del och kommer att står troligtvis hela handpenning på runt 1-1,5 miljoner kronor. Jag tänker mer på ifall jag och sambo skulle separat så behöver jag ju på något sätt ”skydd” min tillgång så att sambo inte får häften, men samtidigt ska vi har bolån ihop så jag funderar på hur vi ska göra för att det skulle blir rätt. Tänker kolla med er om ni har bra tips. Vår lägenhet kostar nästan 5 miljoner så vi kommer tar bolån på 3,5-4 miljoner.
 
Ni kan skriva ett skuldbrev. Så att din sambo lånar sin del av kontantinsatsen av dig. Om ni separerar förfaller lånet till betalning.
 
  • Gilla
Tobeng83 och 3 till
  • Laddar…
Håller med @hempularen och vill lägga till att ni bör ta hjälp av en jurist. Med tanke på hur mycket pengar det gäller är det värt några timmars arvode för att få det korrekt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ni kan skriva ett skuldbrev. Så att din sambo lånar sin del av kontantinsatsen av dig. Om ni separerar förfaller lånet till betalning.
Sambo =prövotid bo tillsammans pröva först du äger står för ekonomin sambon betalar skälig hyra när ni sedan provat några år kan ni ta upp diskussione igen o då har sambon sparat ihop mer pengar.....en som vet...
 
Jag skulle inta ta så stora risker när det rör sig om så mycket pengar, lika bra att skilja sig på en gång!
 
Jag och min sambo skrev en enkel Revers vid samma situation.
Då det står att jag lånade ut halva handpenningen till henne. Som skulle återgå vid separation/dödsfall/gemansam försäljning av bostaden.
Och att jag inte ville ha ränta på pengarna :) men tillbaka dom vid ovan fall.
Skrevs ihop med en jurist.

Så kontakta en jurist som kan hjälpa er med en enkel revers.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.