Tips på hur jag bör göra i källaren emottages. Ska jag installera värme eller avfuktare och i så fall vilken typ? Luftvärmepump? Sorptionsavfuktare? Kondensavfuktare?

Förutsättningarna:

Det är både källare och krypgrund/torpargrund under huset.
Handritad planritning av källaren med markering av krypgrund och förrådsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där med "outgrävt" är alltså krypgrund/torpargrund med i huvudsak berg som "golv". De båda andra utrymmena "förråd" har betonggolv.
Källarrum med vitmålat betonggolv och väggar, öppen dörr till annat utrymme, och öppning till outgrävt krypgrund med synligt berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarrum 1. Dörren till höger är mot krypgrund/torpargrund.
Krypgrund med berg som golv och synliga stenar samt träbjälkar ovanför i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krypgrund 1. Berg som golv, lite sten och jord.
Källarrum med varmvattenberedare, rörledningar och en öppen dörr som leder till ett annat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarrum 2.

Krypgrund 2 går inte att fota men har ca 80 cm takhöjd.

Det är fuktigt här nere. Inte så det rinner av väggarna eller stinker mögel men det har hänt att det bildats frost på några ställen när det varit under 10 minusgrader ute.

Har inte tänkt att det ska vara 20 grader varmt här nere men det får gärna hålla sig runt 10 grader och helst vara så torrt som möjligt för att kunna förvara lite annat än hjulen till bilarna.

Sen vill jag ju å andra sidan få det lite varmare i huset. Köket som ligger ovanför krypgrund 1 har kalla golv, likaså ett sovrum och badrum ovanför källarrum 1. Ovanför källarrum 2 är det inte fullt lika kallt, ej heller ovanför krypgrund 2.

Vad säger den samlade experisen här? Hur bör jag gå tillväga? Enkla och inte alltför kostsamma lösningar är önskvärt.
 
  • Gilla
Didita
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Tips på hur jag bör göra i källaren emottages. Ska jag installera värme eller avfuktare och i så fall vilken typ? Luftvärmepump? Sorptionsavfuktare? Kondensavfuktare?

Förutsättningarna:

Det är både källare och krypgrund/torpargrund under huset.
[bild]
Det där med "outgrävt" är alltså krypgrund/torpargrund med i huvudsak berg som "golv". De båda andra utrymmena "förråd" har betonggolv.
[bild]
Källarrum 1. Dörren till höger är mot krypgrund/torpargrund.
[bild]
Krypgrund 1. Berg som golv, lite sten och jord.
[bild]
Källarrum 2.

Krypgrund 2 går inte att fota men har ca 80 cm takhöjd.

Det är fuktigt här nere. Inte så det rinner av väggarna eller stinker mögel men det har hänt att det bildats frost på några ställen när det varit under 10 minusgrader ute.

Har inte tänkt att det ska vara 20 grader varmt här nere men det får gärna hålla sig runt 10 grader och helst vara så torrt som möjligt för att kunna förvara lite annat än hjulen till bilarna.

Sen vill jag ju å andra sidan få det lite varmare i huset. Köket som ligger ovanför krypgrund 1 har kalla golv, likaså ett sovrum och badrum ovanför källarrum 1. Ovanför källarrum 2 är det inte fullt lika kallt, ej heller ovanför krypgrund 2.

Vad säger den samlade experisen här? Hur bör jag gå tillväga? Enkla och inte alltför kostsamma lösningar är önskvärt.
Hej.
Avfuktare är en bra grej.. såklart.
Men problemet med dom är att den nöjer sig inte bara med att det blir torrt inne, utan fortsätter att vilja mätta sig med fukt. Vilket gör att den suger in fukt från marken utanför och upp genom golvet.
Jag skulle höja värmen och ventilera ut den med fuktstyrd fläkt.
För varje grads höjning kan luften bära 5% mer fukt, så höjer du värmen så går fukten i ångfas och finns i rummets atmosfär, och som med fördel kan ventileras ut.

Bästa lösningen dock är ju en dränering med isolering utvändigt vilket gör att fukten inne dras ut genom väggen i ångfas och kapilitärtappar i isoleringen utanför och hamnar i flytande form i dräneringen.
 
Vad har du för uppvärmning i huset i övrigt? Det vore ju perfekt att sätta in en luft/vattenvärmepump tex och dra rör från källaren till boendeplanet. Är man lite händig kan man göra stor del av jobbet själv.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för uppvärmning i huset i övrigt? Det vore ju perfekt att sätta in en luft/vattenvärmepump tex och dra rör från källaren till boendeplanet. Är man lite händig kan man göra stor del av jobbet själv.
Har luftvärmepump kombinerat med elradiatorer i huset, som är byggt 1914.

Visst, en lvp i källaren är ju en idé jag tänkt på, då man kan fördela den värmen upp i de delar av huset som lvp:n i huset inte når riktigt bra.

Fast då lär man väl stänga till mot krypgrundsdelarna för att inte elda för kråkorna? Och då kvarstår problemet med markfukt från krypgrunden som nu är största anledningen till att resten av källaren är fuktig/kall. Eller tänker jag fel?
 
Isolera väggarna mot krypgrund kanske? Hur tjocka är dom, isolerade idag? Hur stort är huset, antal våningar och var i landet?
 
A
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.