Börjar närma sig tid att fuktspärra badrummet. Innan jag gör det tänkte jag utnyttja alla forumförmågor som kollektiv kom-i-håg-lapp för att vara säker på att jag inte missat något =)

Jag har fixat väggarna, består nu av gipsskivor och gipsputs. Fallet är bra mot brunnen, har testat så att det är möljigt att lägga ut klinkersen med tanke på fallet. Tröskel in till badrummet har vettig höjd. Är det något jag borde tänkt på som jag verkar ha missat?
 
Har du tänkt på att regla upp bakom gipset ,där du ska ha tvättställ, duschblandare +stång mm?
Det är tråkigt om man kommer på det när det är färdigklaklat..
 
Alla rör fast fixerade, och springor större än ett par-tre millimeter ispacklade med mineraliskt bundet spackel eller latexfog? Och glöm inte primer på de ytor som ska primas. :)
 
jon_h skrev:
Alla rör fast fixerade
Vad menar du här? Jag har rör som går genom väggen för vatten och element. Hur bör dessa fixeras?
 
Alla rör sitter som de ska (3 av fem är inmurade, de andra två går i botten så att jag kan monera duschblandaren på dem). Sprickor är utfyllda (dock inte de mellan gipsskivorna då de ändå ska täckas med remsa). Tvättstället ska sitta i murad väg klädd med dubbelgips (lite klen lättbetongvägg), väggen där blandaren till duschen ska sitta har fåt förstärkning både till blandarfästet och till kommande duschstång. Så långt allt OK ;)
 
prodigy skrev:
Vad menar du här? Jag har rör som går genom väggen för vatten och element. Hur bör dessa fixeras?
Det spelar inte så stor roll hur de fixeras, men de får inte sitta löst så att de går att rubba dem. Detta för att tätskiktet går sönder på en sekund annars, innan man fått dit brickorna som håller fast rören. Har man en regelvägg kan man fästa dem i reglarna eller en kortling innan man sätter dit skivorna. I en murad vägg så får man helt enkelt lägga fast dem med ett (snabbt) väggbruk eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.