Det har blivit dags att bränna en inte oansenlig mängd pengar på något som man knappt ser... glas! Eller jo, avsaknaden av glas och fönster lägger man ju absolut märke till.

Redan i våras hade jag kontakt med en leverantör om glastak till uterummet och på grund av de långa leveranstiderna valde vi att avvakta med att beställa. Det visade sig bli flera turer, där vi först fick en begränsning på 3 meter som vi faktiskt lyckades förhålla oss till genom att tänka om och lägga skarven över ytterväggen, men sen ändrades denna till 2.4 meter - vi fick helt enkelt börja om och leta efter leverantör på nytt.

Taket kommer att bestå av 2-glas energiglas med solskydd 70/35 och i väggarna planerar vi att sätta in 3-glas även här med solskydd 70/40. Förhoppningen är att solskyddet ska hjälpa till att göra rummet lite mer användbart.
 
  • Gilla
Fn87 och 1 till
  • Laddar…
Förpackningen till en ny Dewalt bordsåg, modell DWE7485, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidig födelsedagspresent till mig själv. Verkar som att jag uppnått den åldern när man tycker att det är okej.

Har funderat på en sån ett tag och såg att det var riktigt bra pris på Amazon. Sen läste jag i tipstråden om bra pris för verktyg om prismatchningen på Hornbach, och avbeställde från Amazon och hämtade hem den idag, för ytterligare några hundralappar mindre...

Nu finns det ingen ursäkt att inte ta tag i trapp-projektet eller taket i källaren.... ja, förutom att fixa uterummet då...
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Det blev in tillfällig ingång - Arbetet med uterummet fortsätter i väldigt sakta tempo men jag har hunnit med en del förberedelsen inför vad som komma skall. Eftersom vi ska byta ut fönstren även i väggarna och jag redan sågat upp delar av denna väggen för att få ut vattnet, passade jag på att riva upp ett större hål som man kan använda som ingång under tiden vi arbetar med kortsidan där dörren sitter idag.

Tillfällig ingång uppskuren i tegelvägg på byggarbetsplats med stegar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken känsla av att öppna upp såhär! Helt galet!
 
  • Gilla
Porsvant och 1 till
  • Laddar…
I helgen var det dags att börja med södersidan...

Renovering av tak med borttagna takpannor och synliga takstolar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jenjaev och 2 till
  • Laddar…
Ny presenning säkrad på uterumstak med ribbor och en hammare fasttejpad på metallrör för att slå i spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I helgen drog vi på en ny pressening över uterummet eftersom den gamla hade blåst sönder, och leveransen av takglas ser fortfarande ut att vara en bit bort. För att säkra presseningen spikade vi ribbor tvärs över taket, och van av "gör om, gör rätt" slog jag inte i spiken hela vägen så att det är enklare att dra ut dem om man behöver...

Tanken var ju att dra ner dem innan jag la nästa rad av ribba, men det glömde jag givetvis på hälften av en rad!

Jag kan nu meddela att det går utmärkt att gaffa fast en hammare på ett metallrör och stå 1.5 meter från spiken och hamra i dem :D
 
  • Haha
  • Gilla
jeppe42 och 12 till
  • Laddar…
Välkommen till tråden Jakobski :cool:(y)
 
  • Gilla
Jakobski
  • Laddar…
Vad är bästa metoden att få bort plastfärg från betongvägg? Precis innan jag köpte huset tyckte säljaren att det var en bra idé att måla om ett rum i källaren. Tyvärr med fel sorts färg.

Har länge tänkt att jag borde fixa det :)
 
AndersPS AndersPS skrev:
Vad är bästa metoden att få bort plastfärg från betongvägg?
Hemnet?

Annars finns det väl två metoder: Lösa den kemiskt eller mekaniskt.
Vet du exakt vilken färg det är så borde det vara rätt lätt att hitta rätt lösningsmedel.
 
S
AndersPS AndersPS skrev:
Vad är bästa metoden att få bort plastfärg från betongvägg? Precis innan jag köpte huset tyckte säljaren att det var en bra idé att måla om ett rum i källaren. Tyvärr med fel sorts färg.

Har länge tänkt att jag borde fixa det :)
Är väggen slät?
I så fall kan färgborttagning funka. Är den porig tror jag isblästring är bäst.
Jag tog bort färg med en flex/ betongslip men mina gamla betongväggar är fulla med sten och lite cement så det flög grus åt alla höll.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Källarfynd

[bild]

Kolla vad som fanns längst in i garaget! Kakel som matchar det som sitter i gamla tvättstugan, perfekt eftersom det behöver kompletteras. Dessutom fina gamla Höganäs plattor som min trappa består av – alldeles utmärkt eftersom flera är skadade. Ibland är det bra att spara saker längst in i ett hörn!
Hittade ett av mina gamla inlägg. Trappan revs så inga klinkers behövdes, men några plattor kakel hamnade faktiskt både i gamla tvättstugan och i badrummet!
 
  • Gilla
esefrsv
  • Laddar…
Förra helgen ägnades åt att fortsätta på taket. Det har varit tätt en längre tid, men nu var det dags att få upp ytpappen på taket. Vän av ordning undrar då kanske varför vi lägger ytpapp samtidigt som man ser pannor på bilderna. Det är kanske också någon som minns att jag frågade om man kunde kombinera pannor och takpapp på samma tak, och att jag konstaterade att det kunde man inte.

Person som arbetar med ytpapp på låglutande tak med takpannor i förgrunden och bostadsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få hela svaret behöver vi backa historien till när den tidigare ägaren byggde uterummet. För att få normal takhöjd inne i uterummet sköts det in under taket, och detta är en stor del av orsaken till att vi nu fick problem med att det läckte in vatten. Lutningen på taket blev får låg och i skarven mellan den nya och den gamla lutningen blev det extra påfrestningar på pappen när mycket vatten rann mellan pannorna.

Nu har vi gjort om lutningen och byggt bort det värsta problemet, men det är lite tveksamt att lutningen "räcker till" för pannorna, risken är att det kommer att rinna en del vatten mellan dem snarare än över dem. För att vara på den säkra sidan lägger vi därför ytpapp under, och sen pannor på det. De kommer mest att ligga som dekoration, även om de givetvis skyddar en del ändå.

Person i förgrunden på ett tak med ytpapp och en annan person i bakgrunden som arbetar med taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade i var fall tur med vädret.

Tak med ytpapp och utspridda röda takpannor, rullad papp och murad skorsten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi är nära målet nu, men dessa två dagarna har alltså tagit på både kropp och energi. Jösses. Ytpappen var så mycket tyngre och omständigare att jobba med, så jag är ändå nöjd att vi fått upp både fotplåt samt plåt i skarven mellan nya och gamla taket samt all ytpapp. Snart dags för pannor!
 
  • Gilla
jenjaev och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra jobbat! Trägen vinner :)
 
  • Älska
AndersPS
  • Laddar…
Renovering på hus med halvtak klätt i nya takpannor och övrigt täckt med presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet efter förra helgens jobb, lite drygt halva taket har fått sina ytterkläder i form av takpannor igen. Var tvungen att vänta in grannens fotograferande innan jag kunde visa ;)
 
  • Gilla
jenjaev och 2 till
  • Laddar…
Kalenderblad med texten "November 4" fäst på en vägg, markerande leveransdatum för glastaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett datum att lägga på minnet! Då kommer leveransen av glastaket som ska ligga på uterummet!! Äntligen!

(Ja, och lite av förklaringen till att vi försökt göra klart taket, vi har ju haft gott om tid, men inget är en så bra motivator som en deadline!)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Gammalt ordspråk på jobbet:
Var sak tar i anspråk den tid den har till sitt förfogande :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.