T
Traden Traden skrev:
Tjae oavsett vad som kommer att skrivas i den här tråden kommer du få höra vilka maskiner som man anser vara bäst. Allt från billiga kinakopior till rolls royceklippare.
Jag har en Husqvarna 315x och liknande förutsättningar som du. Gått i 3 säsonger utan ett enda krångel. Svindyr och säkerligen inte värt pengarna. Men..jag e nöjd!
:rofl:
Jo, det är värd varenda öre, då dom aldrig krånglar!

@TS Köp en Automower 320, alternativt 315, men kan bli för liten...
 
Kör en STIHL RMI 632P Här. Tar 4000kvm. Bara en kniv (typ vanlig gräsklipparkniv). Funkar ganska bra. Stannar ibland men vi har ganska kuperad terräng då vi bor utanför stan och hela gräsmattan har en lutning. Har fått byta lite plastdetailjer då den har kört på stora rötter och gått sönder.

Fördelar som jag gick på när jag köpte min:
1 kniv (finns "billiga" kopior som funkar bra)
Bra batteritid
Kniven byter riktigt så den går åt båda håll.
Tar stor yta som vi har.
Klara branta lutningar
när jag köpte våran var den ca 10K billigare än Husqvarnas motsvarighet.

Nackdelar:
Våran modell har inte app styrning.
Fastnar lite då och då men när den fastnar så har det alltid sin förklaring - terräng som oftast ställt till det.
Kör in i dockan från sidan och "vänder" så vi kunde inte bygga ett hus till våran utan satte upp ett skärmtak

Overall:
Jag är nöjd.
 
J
Gardena Sileno R70+ (smart). 1400 driftstimmar, 2-3 knivbyten per år. Suveränt nöjd. Grym app som uppdateras ofta. Integration med Google assistant etc. 1000kvm tomt på pappret inkl hus, rabatter etc. Schema 9-16 vardagar.

Uppskattar nog mest sensorn (på Gardena-språk SensorControl) som känner hur högt gräset är. På sommaren när gräset inte växer så mycket åker den ut, testklipper en stund och åker och parkerar igen. Väldigt skönt att den inte slaviskt bara kör på schema.

Enda problemet under alls år var i somras när ett grässtrå tagit sig in i framhjulet och den åkte runt o gnisslade :D 5min "reparation" sen klart.
 
Redigerat:
Köpte en Mchulloc Rob1000 2018 och den har aldrig krånglat. Bytt knivar emellanåt och borstar av den när den är smutsig. Klipper när det regnar och hittar alltid hem. Åskan slog ut den i somras, men det var väldigt enkelt att byta kretskort själv. Helt enkelt väldigt nöjda :)
 
Q
T Thomas' skrev:
Jo, det är värd varenda öre, då dom aldrig krånglar!

@TS Köp en Automower 320, alternativt 315, men kan bli för liten...
Heter 520 numera :D och kostar en slant mer än vad 320 gjorde när den kom, ca 28-29k. Dock går det fortfarande att köpa 420 för ca 23k.
 
Q
Ett tips är att köpa en som klarar minst dubellt så stor yta som den kommer att klippa. Då behover den inte gå hela tiden...
 
  • Gilla
hlph och 1 till
  • Laddar…
Har en HQ 420 till mina 600m2. Kört fem säsonger och bytt knivtallrik en gång och knivar givetvis. Stannar lite då och då men det beror på att min tråd ligger lite fel på ett par ställen så den kör fast vid staketet när det är blött ute.

inget att klaga på och är riktigt nöjd.

Räkna ut hur stor din gräsmatta är som ska klippas, min tomt är nästan 1000m2 men själva gräsmattan endast 600m2. Köp en robot som klarar större yta än du har så den inte behöver köra skiten ur sig. Min går tre dagar i veckan mellan kl 9-17 och det räcker bra.
 
Jag har som en del andra gått vägen via en Worx som jag lyckades mest få att gå fem dagar i sträck innan den stannade för att sen uppgradera till en HQ 430x. Samma tomt, samma kabel, den bara går och går :) Inne på femte säsongen nu. Kan inte vara annat än nöjd.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
jag ville inte betala för en Huskvarna och inte heller ta någon budgetmaskin med risk att bli besviken. Vi tog därmed en gardena smart sileno life 1000. Tror det var ca 800kvm uformad tomt när jag ritade upp.
Så du ville inte betala för en Husqvarna och valde därför en Husqvarna? Gardena är en Husqvarna för lite mindre tomt.

Själv har jag en Sileno Minimo. Den får klippa max en timme om dagen så blir min plätt fin (runt 400 kvm). Den rekommenderar de inte för så stort som 800 kvm, men jag skulle tro att den faktiskt klarar det också. Dyrare modeller får bättre stöldskydd och funktioner du inte behöver.
 
S sjoelund skrev:
Så du ville inte betala för en Husqvarna och valde därför en Husqvarna? Gardena är en Husqvarna för lite mindre tomter.

Själv har jag en Sileno Minimo. Den får klippa max en timme om dagen så blir min plätt fin (runt 400 kvm). Den rekommenderar de inte för så stort som 800 kvm, men jag skulle tro att den faktiskt klarar det också. Dyrare modeller får bättre stöldskydd och funktioner du inte behöver.
Användarprofil på forum med smeknamn och titel, 'Besserwisser', samt antal inlägg, 257.

Passande titel (y)

Du är både rätt och fel ute. Min Gardena maskin räcker gott och väl. Finns både för större och mindre tomt.

Gardena är en förklädd Huskvarna (samma företag och delar säkerligen många komponenter) men det är ändå trots allt en Gardena.

Jag valde själv mellan Huskvarna 315x och Gardena Smart Sileno Life 1000 och är absolut inte missnöjd med mitt val.

Minns inte riktigt men ett par tusenlappar billigare var Gardenan allt. Många bäckar små.

Edit: Autokorrekt..
 
Tack för alla svar. En förklaring, min tomt är inte drygt 1000 kvadrat utan den yta som ska klippas är det. Tomten är 2500 kvadrat. Blev kanske lite för vagt.
Vi har tittat på HQ 315 och lite större men fick tips om Stihl som blivit mycket bättre senaste året enligt test.
 
Nissens Nissens skrev:
Att du inte ser några fördel med fasta knivar betyder ju inte att de inte finns. En fördel som är lätt att se är att man inte behöver lägga pengar på rakblad lite nu och då. Efter 7 år kör jag med originalknivarna, och det fungerar utmärkt. De är som nya efter varje slipning. En slipning tar fem minuter vartannat år.

Det är ju bra för användarna, men leverantören får ju en sämre eftermarknad. :)
Har också en Robomow, uppskattar att den inte behöver gå så ofta och de fasta knivarna hackar även isär nerblåsta kvistar och torra grenar. Har flera stora träd på tomten men behöver sällan plocka upp det som blåst ner när det varit lite hårdare vindar (även nedfallna äpplen får ligga kvar och hackas sönder av klipparen).
 
  • Gilla
Toppalua och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en Stiga Autoclip 225S inför denna säsong , installerad och klar kostade den mig 12.995kr. Vilket var till fördel jämfört med motsvarande Husqvarna.

Jag har under säsongen fått fixa lite ojämnheter där den fastnat. Men det beror nog mest på att jag har förberett dåligt. Jag har 970kvm som klipps , och klipparen ligger på 1100kvm. Har aldrig upplevt att den inte klarar av det. Går 7h per dag.

Skulle absolut säga att Husqvarna är för dyra , den gör inte jobbet bättre. Håller min stiga 5år kan jag gott köpa en till och ändå inte vara uppe i priset som en Husqvarna kostar.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
K kia9 skrev:
Tack för alla svar. En förklaring, min tomt är inte drygt 1000 kvadrat utan den yta som ska klippas är det. Tomten är 2500 kvadrat. Blev kanske lite för vagt.
Vi har tittat på HQ 315 och lite större men fick tips om Stihl som blivit mycket bättre senaste året enligt test.
Jag skulle valt en 315X, bra med uppkoppling och GPS klippning. Hade en 310 innan jag bytte till en 430X och det är som natt o dag när jag använder GPS klippningen. Den betar av dom olika områdena otroligt bra med GPS:en
 
Redigerat:
Nissens
N Nyalund skrev:
Jag skulle valt en 315X, bra med uppkoppling och GPS klippning. Hade en 310 innan jag bytte till en 430X och det är som natt o dag när jag använder GPS klippningen. Den betar at dom olika områdena otroligt bra med GPS:en
Till skillnad från?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.