Hej
Köpte ett hus i början av året med till/frånluftsventilation. Hade hit sotaren att rensa alla kanaler men han konstaterade att de var rena men också att det inte var något drag i ventilerna. Han kollade i rören som kommer ut på gaveln och drog ut ett filter men när han såg fler innanför så konstaterade han att han aldrig sett något liknande och att det var utanför hans område.

Jag har nu plockat ut alla filter och det visade sig vara 5 st filter i metall på 20cm i diameter och 50cm i längd dvs 2,5 m i varje rör. De i frånluftsröret var helt igensatt så det blev liv i takventilerna inne i huset efter att de var borta. Har försökt googla men kan inte hitta sådana här och om man verkligen behövs 5 st i varje rör. Någon som vet vad de heter och om man bör byta ut de till något modernare eller är det bara att blåsa rent o trycka in igen?
 
  • Fem igensatta metallfilter från husventilation ligger på grusmark bredvid vit vägg och träplanka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgavel med två ventilationsrör och en stege lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett igensatt metallfilter för ventilation, 50 cm långt, mäts med måttband utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallfilter mätta med måttband, 20 cm i diameter, från ventilationskanaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ftx ? I så fall behöver du bara ett insektsnät i friskluftsintaget, du har ju ett finfilter i ftx aggregatet. Hade inte satt tillbaka dessa eller letat runt efter nya.

Har du bara mekanisk Frånluft ? Sätt enkla pollenfilter, din storlek är ju "industriell" men borde finnas. Eller bara klipp till egna från en matta.

De där känns som antingen att huset haft ett annat användningsområde med förhöjda krav, eller att det bott en ventgubbe med gratis material, men bara av vissa dimensioner...=)
 
  • Gilla
Ztepho
  • Laddar…
Huset hade vedpanna från början och nu luft/vattenpump som inte är ansluten till ventilationssystemet så det är bara FT system (X är väl med återvinning?)

Det finns en del igensatta ventiler i väggarna tex i badrum som gör att jag tror man satt in ventilationssystemet i efterhand. De flesta tillluft sitter i ena sidan av huset och frånluft i andra men ett sovrum på 9kvm har både två tilluft och två frånluft så material hade de. Det finns lite mer tecken i huset på att det bott en ”fixare” här.
 
Det verkar ju helt vansinnigt!
Varför skulle du filtrera inneluften innan du blåser ut den?
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Kan vara en primitiv variant av värmeåtervinning, har sett liknande men då med lådor fulla med tunna aluminiumark.

Tanken är att man blåser avluften genom kanal 1 och värmer upp plåtarna och tar tilluft genom kanal 2, efter en stund så skiftar en växlare luftströmmarna så tilluften går genom kanal 1 och värms upp av plåtarna och avluften går genom kanal 2 och värmer upp där istället.

Borde synas onödigt komplicerade kanaldragningar på vinden om så är fallet, samt någon form av motorspjäll.
 
  • Gilla
Sentio och 3 till
  • Laddar…
Intressant! Rullarna är fyllda med ihoprullade metallark, typ wellpapp.

Vinden är tilläggsisolerad med en halvmeter isolering ovanpå ventilationssystemet så jag har inte kollat hur rören går. Jag vet dock att fläkten byttes för ca 10 år sedan. Ena röret var helt igensatt längst in medan det andra var relativt rent och jag har inte märkt att det växlat riktning på flödet. Hur ofta borde det gjorts ungefär?
 
Z Ztepho skrev:
Intressant! Rullarna är fyllda med ihoprullade metallark, typ wellpapp.

Vinden är tilläggsisolerad med en halvmeter isolering ovanpå ventilationssystemet så jag har inte kollat hur rören går. Jag vet dock att fläkten byttes för ca 10 år sedan. Ena röret var helt igensatt längst in medan det andra var relativt rent och jag har inte märkt att det växlat riktning på flödet. Hur ofta borde det gjorts ungefär?
Hyfsat frekvent, typ 10 min intervall eller så. Men det är 70-tals teknik så det är ju inte helt orimligt att det blivit ombyggt efter det när något har gått sönder och så har man inte tänkt på att ta ut plåtrullarna ur rören. Skulle det fungera så hade ju inte ena sidan varit igendammad.
 
  • Gilla
Ztepho
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Hyfsat frekvent, typ 10 min intervall eller så. Men det är 70-tals teknik så det är ju inte helt orimligt att det blivit ombyggt efter det när något har gått sönder och så har man inte tänkt på att ta ut plåtrullarna ur rören. Skulle det fungera så hade ju inte ena sidan varit igendammad.
Tack! Jag har varit uppe o känt några gånger idag och luften har inte bytt riktning de gång jag kollat. Huset är byggt 87. Men nu funkar i varje fall ventilationen o jag är mest nyfiken så jag får väl upp o gräva i all tilläggsisoleringen o se om jag hittar någon växlare.
 
Det ser ju klart mer ut som en värmeväxlarlösning än filter.
 
  • Gilla
Ztepho
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Kan vara en primitiv variant av värmeåtervinning, har sett liknande men då med lådor fulla med tunna aluminiumark.

Tanken är att man blåser avluften genom kanal 1 och värmer upp plåtarna och tar tilluft genom kanal 2, efter en stund så skiftar en växlare luftströmmarna så tilluften går genom kanal 1 och värms upp av plåtarna och avluften går genom kanal 2 och värmer upp där istället.

Borde synas onödigt komplicerade kanaldragningar på vinden om så är fallet, samt någon form av motorspjäll.
Det finns liknande lösningar att köpa även idag. Fast då är det små enheter som man installerar där det helt saknas ventilation.

Men det borde ju finnas något intressant på vinden. Antingen någon historia där in- och utgående luft korsas, med något spjäll i så det går att välja vilken av rören som ska vara till- respektive frånluft. Eller någon elektrisk anordning så man helt enkelt byter vad som är in- och utluft genom att byta riktning på fläktarna.

Men det kan väl inte vara den enda anläggningen i Sverige? Det måste vara fler som har något liknande.
 
  • Gilla
Ztepho
  • Laddar…
Systemet hette X- Well och såldes av ett företag i Södra Ängby i Bromma.
 
  • Gilla
Ztepho och 2 till
  • Laddar…
hordak
  • Gilla
Ztepho
  • Laddar…
hordak hordak skrev:
"Efterträdare" som bygger på samma teknik heter Kantherm (Kantherm - TempSustain).
Mitt X-Well system fungerade perfekt i många år. ( funkar kanske fortfarande). Spjällmotorn som skiftar till och frånluftskanalerna, pajade efter några år, men den gick att ersätta med annat fabrikat.
 
  • Gilla
Ztepho
  • Laddar…
hordak
Har ett från tidigt 80-tal, bytte spjällhus till ett från Kantherm för några år sedan. Ska byta till deras nyare EC-fläktar och kanske även styrkort i spjällhuset för att få uppkoppling och styrning via app.
 
  • Gilla
Ztepho
  • Laddar…
Det systemet var de bästa på 70-80 talet.
En granne som var plåtslagare hade ett sådant på sitt hus.
Få det att fungera så har du billigare uppvärmning.
 
  • Gilla
Ztepho
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.