Vi funderar på att köpa en tomt i Stockholmsområdet. På tomten finns ett befintligt hus i mycket dåligt skick. Nu undrar jag om någon vet vad det kan kosta att riva ett hus?
Storleken är 90kvm + källare
Grund: platta på mark. Stomme av betong/trä. Bjälklag av trä. Fasad av puts.
Kan man kanske elda upp det?

Tacksam för alla förslag
 
Hemmakatten
100´ som genomsnitt skulle jag tippa. Vi betalde 110´för rivning och bortforsling o deponeringa. Hus från 30-talet,lite elledningar´, lite spisar, fönster, tegelpannor, inget avlopp- eller vattenrör. Småsvår tomt, var tvungen att "bygga väg" upp till huset. Tvåvåningshus med liten källare, byggarea 65kvm.

Har man en liten tomt (normaltstor) går det inte att elda upp ett hus. Allt måste sorteras och deponeras, elkablar för sig, fönster för sig,järn för sig, målat virke för sig osv. osv. Allt som är miljöfarligt (tex eternit) sorteras för sig.

Tror inte det lönar sig att riva själv. Tar alldeles för lång tid och alla dessa transporter till återvinningscentralen tar oändlig tid.
 
Hyr containers och sortera rivningsmassorna själva. är det mycket trä kostar det inte så mycket, sten tegel och betong brukar vara gratis. Resten förrutom avfall som klassas som farligt avfall typ elavfall och asbest kostar drygt 1kr/kg.

Mycket jobb är det förstås och det kan kosta ett par kronor.
Elda absolut inte hemma det är förbjudet enligt miljöbalken.
Har ni lån på huset inkl tomten, prata med banken innan ni river. Risken är att det gamla huset borgar för en del av lånet, och då sitter ni med skägget i brevlådan.
 
Tänk på att packa och sortera bra, så att inte alla containers blir blandat bös. Och jag håller med föregående talare, det tar tid, så gör en beräkning innan ni börjar själva. Lycka till.
 
Hemmakatten skrev:
Tror inte det lönar sig att riva själv. Tar alldeles för lång tid och alla dessa transporter till återvinningscentralen tar oändlig tid.
Har man gott om tid och ork samt är mycket disciplinerad så kan man spara pengar på att göra det själv. Tycker man tomten är värd sitt pris även efter att man lagt på 100' för rivningskostnader så skulle jag också rekommendera att man tar in proffs.

Att det tar sjukt lång tid att riva själv måste man dock inse. Jag har just rivit klart ett 65 m2 1,5-plans hus från 1917 (tillbyggt 1933) och jag trodde att "-Nu är det bara lite kvar" säkert tre gånger under projektet.

Ett tips för såna som skall ge sig på långa handrivar-projekt är att städa kontinuerligt för det är makalöst tråkigt att sortera, flytta eller packa bråte. Skulle jag riva igen skulle jag nog riva en dag och städa nästa, eller kanske riva en halv dag och städa andra halvan. Inte för att det är effektivare utan för att det känns bättre psykiskt att få undan bråte istället för att bara se när högarna växer ;)
 
Ska man riva ett hus själv, så vill det till att man är några stycken. Föräldrar, syskon, svågrar, åtminstone halvstora barn och goda vänner så att man kan riva, städa och sortera samtidigt.

Man måste organisera det hela så att man slipper sortera flera gånger. Takteglet kastas med fördel direkt i en kontainer, liksom teglet från skorsten och betongdetaljer. Isoleringsull lägges i en annan kontainer, man har en låda för järnskrot och virke som inte är målat kan med fördel skänkas till en vedeldande granne mot lite handräckning.

Men, det handlar om 3-4 timmars arbete per m2 boyta + biyta om man gör det själv, och det är mycket med transporter, verktyg, säkerhetstänkande och sådant som gör att rivningen kostar pengar när proffs hyrs in, trots att de arbetar snabbare och har kunskaper.
 
Pratade med en snubbe som sade att man kan få ned kostnaden för rivning av ett 1,5-planshus om firman man anlitar gör så här:

75.000
1. Plockar ur allt löst samt fönster, elledningar, rör, vitvaror och VVS
2. Ropar in en grävmaskinist. Denne knackar ned huset på under en timme. Kör sedan några gånger över högen med larvfötterna.
3. Firmans gubbar sorterar i containers

Reducera ytterligare
Sätt ut annons om att man kan köpa tegel, fönster, dörrar etc etc till vrakpris. Det brukar komma ett helt lämmeltåg av bilar. På en dag är man av med det mesta under punkten 1 ovan. Dessutom taktegel, stuprännor, fasadtegel, golv etc etc. Dvs man kan tjäna några tusenlappar innan själva rivningen börjar.
 
Riv inte utan rivningslov! Det kan göra att du inte får ingen/nedsatt fastighetsskatt på nybygget. SÖker man rivningslov samtidigt som bygglov blir det bara en "lovkostnad".

En rivning behöver en rivningsplan och en KA... Det kan kännas tidigt i processen att anlita en KA men det är nödvändigt!

Se till att få intyg på allt som skickas iväg så att KA kan lämna en återvinningsrapport enligt rivningsplanen.

Hade kontakt med brandkåren. De ville mer än gärna elda och öva på huset men det visade sig snart att grannarna inte var lika entusiastiska...

River själv just nu en 1½-plans kåk på ca 70 m2, för hand, med hjälp av nära och kära. Snacka om bra motion! ;) Det går förvånansvärt bra... men skulle inte gått utan hjälp av många hjälpande händer.

/Mats
 
En liten fundering kan man/får man annvända sig av tegel och mursten
som fyllnadsmassor har en stor tomt som kommer att kräva mycke fyllnadsmassor.
 
Det varierar mellan olika kommuner så kolla med din komun vad de tillåter som fyllnadsmassor
 
Jag har varit i kontakt med 3-4 rivningsfirmor i stockholmsområdet för rivning av en kåk liknande den du beskriver. Samtliga uppgav ca 100 000:- plus moms för rivningsarbete inkl. deponiavgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.