En stor glasveranda - 8x10 meter med glastak (höjd ca 3-5 meter), byggt mot fasad. Vi skulle vilja använda rummet för aktiviteter även höst/vinter och skulle vara tacksamma för olika uppvärmningsförslag.

Glashuset behöver inte ha konstant värme men det vore bra om det fanns en lösning med tillfällig uppvärmning.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
En kamin?
Tack. Tänker du på någon särskilt modell eller typ?
 
Nä beror på omständigheterna på plats och estetik. Ta dit en installatör och rådgör.
 
surris
Gasolvärmare/kamin
 
värmeljus x 1000, bökigt men mysigt :)
 
Villa vista Villa vista skrev:
värmeljus x 1000, bökigt men mysigt :)
Tror du verkligen värmeljus räcker som uppvärmning till en så stor veranda?
 
Håller med om en kamin, en luftvärmepump kan också funka bra. Är det isolerat?
 
  • Gilla
Kerstinalv
  • Laddar…
Kerstinalv Kerstinalv skrev:
Tror du verkligen värmeljus räcker som uppvärmning till en så stor veranda?
Jag tog ju i med 1000 st, om du är osäker kör med 5000 st. Sätt inga gränser, mysfaktorn är ju strålande.
 
  • Haha
7ender
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Jag tog ju i med 1000 st, om du är osäker kör med 5000 st. Sätt inga gränser, mysfaktorn är ju strålande.
Du var mig en lustig en. Du får bli min värmeljuständare!
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Om det inte är konstant uppvärmt på vintern (och därmed antar något som liknar utetemperatur) så skulle jag rekommendera gasolvärmare av byggvärmartyp, sk. gasolkanon. Dessa värmer snabbt upp stora volymer men de drar då förstås också mycket gas. Dieselvärmare av samma typ funkar också men kan lukta lite mer.

För att underhålla värmen kan man överväga ett par konventionella gasolvärmare som är estetiskt och akustiskt lite mer tilltalande.

Exakt vad som är bäst beror på hur man använder rummet, t.ex. hur lång förvarning man har innan det ska vara varmt. Det är ändå dryga 300 kbm luft som ska värmas upp.
 
tommib tommib skrev:
Om det inte är konstant uppvärmt på vintern (och därmed antar något som liknar utetemperatur) så skulle jag rekommendera gasolvärmare av byggvärmartyp, sk. gasolkanon. Dessa värmer snabbt upp stora volymer men de drar då förstås också mycket gas. Dieselvärmare av samma typ funkar också men kan lukta lite mer.

För att underhålla värmen kan man överväga ett par konventionella gasolvärmare som är estetiskt och akustiskt lite mer tilltalande.

Exakt vad som är bäst beror på hur man använder rummet, t.ex. hur lång förvarning man har innan det ska vara varmt. Det är ändå dryga 300 kbm luft som ska värmas upp.
Stort tack för svar!
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
Du är också lite lustig som markerar ditt egna inlägg som bästa svar :)
 
  • Haha
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Du är också lite lustig som markerar ditt egna inlägg som bästa svar :)
:crysmile: Oj, det var avsett för ”Tommib”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.