Jag planerar att gräva upp och byta ut en gammal häck mot gatan och skulle gärna vilja ersätta den med någon vintergrön variant som är lätt att sköta. Valet lutar mot en Liguster men när jag frågade en expedit påstod hon att här i Stockholmsområdet är Ligustern inte alls vintergrön. Jag tycker att det är lite underligt med tanke på att vi är i zon 2. Någon som vet något mer om eller rentav innehar det som kallas "Vintergrön Liguster" och kan tala om vad som egentligen gäller?

Pen
 
Det är två olika sorter och det är möjligt att Sthlm inte normalt saluför den 'vintergröna'. Här nere i Skåne är det den senare sorten som är vanligast. "Vintergrön" är en sanning med modifikation. Jag ser grannens häck som efter denna milda vinter ser ganska så trist ut och som nu håller på att tända. Och vi bor i zon 0-1.

Liguster måste hårdklippas minst två gånger/sommarsäsongen för att vara snygg så den kräver alltså en del jobb.
 
Skillnaden mellan den vanliga ligustern, Ligustrum vulgare, och den vintergröna ligustern, Ligustrum vulgare 'Atrovirens', är att den vintergröna släpper bladen senare (vid lägre temperatur) än den vanliga. Varma vintrar kan även den vanliga behålla bladen.
 
Tack för svaren.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.