Salt används för ogräs på grusvägar. Kan man strö salt på taket mot mossa?
 
Redigerat av moderator:
Düsseldorff
Jag vet inte om salt funkar mot mossa men var tar det vägen sen? Om vattnet från taket rinner ut på gräset är det ingen toppenidé. Om du däremot har markavlopp för dagvattnet spelar det kanske mindre roll.
 
Salt på grusvägar är väl till för att binda damm?
 
useless useless skrev:
Salt på grusvägar är väl till för att binda damm?
Ja, men genom att det binder vatten som gör att det binder damm.
 
  • Gilla
Matte001
  • Laddar…
Ja, men man sprider väl inte salt på grusvägar för att motverka ogräs?
 
useless useless skrev:
Ja, men man sprider väl inte salt på grusvägar för att motverka ogräs?
Jo, det kan man också göra. Salt är effektivt på att ta död på många ogrässorter. Det finns dock de som trivs ändå, man har exempelvis märkt att växter som normalt sett bara finns längs Sveriges västkust numera börjat dyka upp i dikena längs våra större vägar.

Jag har använt salt för att döda ogräs i min stenläggning med gott resultat.
 
Nej, salt används inte för att döda växter på vägar. Det är möjligen en bieffekt.
 
Sen så hamnar saltet i rännorna innan det går vidare.
Är det plåtrännor så får dom nog stryk!!
 
  • Gilla
Matte001 och 1 till
  • Laddar…
För att svara på ursprungsfrågan så är preparat som innehåller bor och/eller koppar effektiva. Några hävdar att man får bra resultat av att spänna några blanka koppartrådar över taket uppe vid nocken. Jag har inte testat själv dock.
Mossanering av tak brukar gå ut på att man sprayar på boracol eller motsvarande, väntar några dygn och spolar av mossan med vatten.
 
  • Gilla
ulvön och 1 till
  • Laddar…
M
Salt är väl ingen bra ide om du har nån form av takplåt eller taktegel eller betongpannor?
Finns en tråd om hur man motverkar mossa med bensaltensid. Jag använder detta själv med gott resultat. Taktvätt från tex. Biltema eller Jula är bland det billigaste jag hittat.
 
  • Gilla
zwennebanan och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att svara på ursprungsfrågan så är preparat som innehåller bor och/eller koppar effektiva. Några hävdar att man får bra resultat av att spänna några blanka koppartrådar över taket uppe vid nocken. Jag har inte testat själv dock.
Mossanering av tak brukar gå ut på att man sprayar på boracol eller motsvarande, väntar några dygn och spolar av mossan med vatten.
Giftigt?
 
Salt är inget bra att lägga på tak. Plåtdetaljer rostar och takpannorna tar stryk.
 
  • Gilla
Matte001
  • Laddar…
useless useless skrev:
Några hävdar att man får bra resultat av att spänna några blanka koppartrådar över taket uppe vid nocken. Jag har inte testat själv dock.
Har testat, det hann gå 4-5 år innan taket byttes ut. Mossan blev värre för varje år som om ingen tråd var där. Så ingen effekt tyvärr.
 
Använd taktengörning Nelson som kopplas på trädgårds slangen, har provar själv funkar utmärkt bra.
2 tvättar så ska det vara klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.