Förra hösten la vi ut jord där vi ska ha gräsmatta. Nu har det kommit upp en hel del "ogräs" (se bild). Kan jag lägga på 5 cm anläggningsjord uppe på ogräset och så nytt gräs eller måste jag först ta bort allt ogräs, lägga på jord och så?

Ojämn gräsmatta med patchar av ogräs och bar jord synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ogräs växer igenom 5 cm, men om du vattnar, klipper och gödslar så blir det bara gräs kvar så småningom,
Men jorden ser lite kompakt ut, så om du ändå funderar på att göra om så varför inte fräsa ner lite torv innan sådd?
 
Vill helst inte fräsa så mycket då det är en hel del sten längre ner och det är ca 1400 kvm yta. Även lutningen är bra på marken nu och den vill jag inte förstöra. Kan ev. fräsa upp ytan lite och ta bort det värsta ogräset och sedan lägga på ny jord...
 
Ett alternativ är att vertikalskära och sedan på med dressjord och sedan så.
 
Nu har vi skrapat av ytan med en minigrävare. Problemet är att det kom regn förra veckan. Det går inte att kratta bort ogräset i den blöta jorden :confused: Tre dagar med 15 grader och sol hjälpte inte. Fortfarande blött. Frågan om ogräset som ligger kvar rotar sig igen eller förmultnar under 5 cm jord?

Suck, just nu vill jag bara slänga på den nya jorden, kasta i fröna och glömma allt tills våren kommer...
 
R rsa skrev:
Nu har vi skrapat av ytan med en minigrävare. Problemet är att det kom regn förra veckan. Det går inte att kratta bort ogräset i den blöta jorden :confused: Tre dagar med 15 grader och sol hjälpte inte. Fortfarande blött. Frågan om ogräset som ligger kvar rotar sig igen eller förmultnar under 5 cm jord?

Suck, just nu vill jag bara slänga på den nya jorden, kasta i fröna och glömma allt tills våren kommer...
Hej! Hur gick det med gräsmattan?
 
  • Gilla
Jimi75
  • Laddar…
Vi la på 5 cm "gräsmattejord" och sådde. Det blev gräsmatta, men tyvärr inte speciellt tät. Förra sommaren torkade hela gräsmattan. Vi har för lite vatten (egen brunn) för att vattna gräsmattorna. I dag är det en gräsmatta, men inte speciellt fin. Det får bli till att vertikalskära, göda och hoppas på lagom med regn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.