wildeside
Det va bättre för när diskmaskinen byggdes för att diska. Utan en massa datoriserad elektronik och konstiga finneser.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Elon, inte Eon.
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren
  • Laddar…
Att det var brist på diskmaskiner märkte jag när jag nyligen var i köparsvängen. De stora flertalet maskiner fanns inte i lager utan var några veckors väntetid på. En del modeller väntas inte leverans förrän nästa år. Jag hade dock tur och hittade den sista av deras toppmodell från förra året en IQ700 underställd modell i lager hos Siemens outlet www.vitvaror-outlet.se för under halva priset, betalade bara 7800 drygt inklusive frakt annars ligger den kring 14000-16000 Kr. Efter det har jag sett att situationen försämrats ytterligare hos återförsäljarna.

Intressant detta att det blivit en sådan ökad efterfrågan på diskmaskiner det senaste året. Vad beror det på? Den stora renoveringsboomen skedde ju främst förra sommaren 2020 så detta är lite mystiskt.
 
J Joakim Ågren skrev:
Vad beror det på?
gissar på halvledarbrist
 
  • Gilla
Jj333 och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
gissar på halvledarbrist
Det är väl inte halvledarbrist som lett till ökad efterfrågan? Halvledarbristen förklarar svårigheten att leverera men inta den ökade efterfrågan.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J Joakim Ågren skrev:
Det är väl inte halvledarbrist som lett till ökad efterfrågan? Halvledarbristen förklarar svårigheten att leverera men inta den ökade efterfrågan.
Vart hittar du att det är ökad efterfrågan? Det är brist på alla möjliga material och det verkar ju främst vara corona nedstängningarna från förra året in på början av detta som man märker av nu.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
B
Det är väl uppenbart... diskmaskinen är det nya toapapper, folk hamstrar ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
J
J Joakim Ågren skrev:
Att det var brist på diskmaskiner märkte jag när jag nyligen var i köparsvängen. De stora flertalet maskiner fanns inte i lager utan var några veckors väntetid på. En del modeller väntas inte leverans förrän nästa år. Jag hade dock tur och hittade den sista av deras toppmodell från förra året en IQ700 underställd modell i lager hos Siemens outlet www.vitvaror-outlet.se för under halva priset, betalade bara 7800 drygt inklusive frakt annars ligger den kring 14000-16000 Kr. Efter det har jag sett att situationen försämrats ytterligare hos återförsäljarna.

Intressant detta att det blivit en sådan ökad efterfrågan på diskmaskiner det senaste året. Vad beror det på? Den stora renoveringsboomen skedde ju främst förra sommaren 2020 så detta är lite mystiskt.
Det har ingenting med någon lokal renoveringsboom i Sverige att göra utan att det är brist på komponenter, och det är ett globalt problem.
Sannolikt är det fler länder, typ hela Europa, och säkert fler därtill, som har problem med diskmaskiner och annan elektronik.

Själv väntar jag sedan tre veckor på en telefon. En helt vanlig IPhone, som ej är av absolut senaste modellen.
Enligt uppgift från Åf väntar ”hela Norra Europa” på leveranser från Apple. De har inte en aning om när min telefon väntas komma.
 
Fantastiskt hur dumma påståenden man kan läsa:

halvledare sitter i nästan all elektronik
Nästan all? Berätta vilken elektronik som inte innehåller halvledare! Räknas en lampsladd som elektronik??? Herregud vilken låg nivå!
 
  • Haha
  • Gilla
Xaktly och 1 till
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Fantastiskt hur dumma påståenden man kan läsa:



Nästan all? Berätta vilken elektronik som inte innehåller halvledare! Räknas en lampsladd som elektronik??? Herregud vilken låg nivå!
En rörförstärkare, även kabeln in. :p
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
läste nån stans att komponentbristen till stor del beror på att iallafall biltillverkare använder 20 år gamla chip typ och ingen är direkt på humör att bygga nya fabriker för att bygga gammalt skräp. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är samma sak med elektroniken i vitvaror
 
I ikeo skrev:
läste nån stans att komponentbristen till stor del beror på att iallafall biltillverkare använder 20 år gamla chip typ och ingen är direkt på humör att bygga nya fabriker för att bygga gammalt skräp. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är samma sak med elektroniken i vitvaror
Jag jobbade hos en elektroniktillverkare där storsäljaren fortfarande var en 20 år gammal konstruktion (man ändrar inte ett vinnande koncept). Kretskortsleverantören ringde en dag och sa typ: -öh, vi ska slänga ut vår hålmonteringslina (som står och samlar damm). Ska ni ha nåt mer så är det sista chansen. Det blev plötsligt bråttom att konstruera om då även hålmonterade komponenter blivit svåra att få tag på.

Apropå det så startade företaget med att tillverka mekaniska programverk till tvätt- och diskmaskiner. De kanske kan dra igång tillverkningen igen och lösa diskmaskinkrisen? :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K Keld skrev:
En rörförstärkare, även kabeln in. :p
Aha, nu förstår jag varför min nya eltandborste är så tung. Flera kilo liksom. Tack!
 
E Enolf skrev:
Fantastiskt hur dumma påståenden man kan läsa:



Nästan all? Berätta vilken elektronik som inte innehåller halvledare! Räknas en lampsladd som elektronik??? Herregud vilken låg nivå!
Vaknat på fel sida idag?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.