Hej!
Vi ska sätta solpaneler på vår lada. Dessvärre ligger det en asfalterad väg (inte vår) mellan hus och solpaneler.
Under vägen finns endast utrymme för ett 50-mm-rör i befintlig kanal. Och jag vill av förklarliga skäl inte gräva upp vägen.
Så hur sjutton gör jag? Kan både plus och minus samsas i samma kanal? Kan jag dra en luftledning till telefonstolpen (som ändå inte används) som står bra till? Någon som har bra idéer?
 
  • Gilla
yesB0x
  • Laddar…
Hur ska du lägga ett rör(markslang diam 50 mm) utan att gräva upp vägen?

Det går bra att ha både plus och minus solarkabel i samma markslang diam 50 mm. Men du kan ju dra plus-solarkabeln i en flexslang diam 16mm och samma för minus-solarkabeln och allt sedan genom markslangen.

Använder du äkta solarkabel så är den dubbelisolerad och avsedd att markförläggas. Men kolla på databladet för tilltänkt solarkabel vad där står.
 
  • Gilla
intrestin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Hur ska du lägga ett rör(markslang diam 50 mm) utan att gräva upp vägen?
Hej! Det ligger ett rör under vägen. 110. Med fiber och ström till elskåp.
 
Att dra luftledning till stolpen låter som en dålig ide, någon äger ju faktiskt stolpen och kan få för sig att ta bort den nästa vecka.

Anlita någon att trycka ett rör under vägen, men du måste alldeles säkert få tillstånd från vägens ägare.
 
M Myckling skrev:
Styrd borrning?

[länk]
tja, känns kanske lite dyrt för två meter. Men visst, billigare än att gräva. :)
 
tveksamt tveksamt skrev:
Att dra luftledning till stolpen låter som en dålig ide, någon äger ju faktiskt stolpen och kan få för sig att ta bort den nästa vecka.
Skitdålig, faktiskt. Men det var typ det bästa jag kom på.
 
Men han skriver ju att det redan ligger ett 50 mm rör under vägen. Om ett rör är ledigt så är det ju bara att dra in dc-kablarna. Men dom måste vara godkända spänningsmässigt och för förläggning i rör under mark. Plus och minus går i samma rör.
Vet dock ej om du kan lägga dc-kablarna i samma rör som befintliga 230 V kablar. Alla kablar i samma rör måste väl vara klassade för den högsta förekommende spänningen.
Beroende på dina solceller kommer dom inte att göra mer än 1000 V dc. Så om dina 230 V kablar är klassade för 1000 V borde det inte vaara något problem.
Jag skulle dock fundera på att sätta växelriktaren i ladan och ansluta den via dina rör till ac-nätet på huset.
 
  • Gilla
Uppbrottsling
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle dock fundera på att sätta växelriktaren i ladan och ansluta den via dina rör till ac-nätet på huset.
Okej, så med växelkontoren i ladan blir det bara en kabel i röret?
 
U Uppbrottsling skrev:
Okej, så med växelkontoren i ladan blir det bara en kabel i röret?
*växelriktaren. DYAC.
 
Vems är röret?

Det är inte så att ladan redan har ström? Annars är det ju lämpligt att dra in ström till den och även kanske en datakoppling.
 
Det finns ytterligare ett eventuellt problem. Om båda sidor är olika fastigheter så får du inte bygga ett lokalnät utan tillstånd.
 
Jo, DC-elnätssytem får väl byggas mellan olika fastighet, tror jag, men inte fortsättning av elnätsbolagets AC-elnätssystem att det går mellan två olika fastigheter om bara finns en enda elmätare.
 
A Arnodt skrev:
Jo, DC-elnätssytem får väl byggas mellan olika fastighet, tror jag, men inte fortsättning av elnätsbolagets AC-elnätssystem att det går mellan två olika fastigheter om bara finns en enda elmätare.
Nej, ellagen gör ingen skillnad på AC eller DC.

1 § En starkströmsledning får inte byggas eller användas utan tillstånd (nätkoncession).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.