Hej.

Skulle behöva tips hur jag gör med luftspalt etc.
Vill ha isolering och tak till taknock i garaget med synliga takstolar, men hur gör jag? Sitter masonit nu, sen betongpannor. Tack MVH Stefan
 
  • Innertak med synliga takstolar och isoleringsmaterial i ett garage under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
apotekarnes
Tack! Jo jag vet. Men tänkte göra lite speciellt i garaget så det får ta sin tid helt enkelt. Men dessa kan jag lägga över masoniten som finns? Sen på med vindpapp+ isolering+ plast sen träpanel/gips? Mvh Stefan
 
apotekarnes
S Stevoi skrev:
Men dessa kan jag lägga över masoniten som finns? Sen på med vindpapp+ isolering+ plast sen träpanel/gips? Mvh Stefan
Ja, om du med "över" menar "under". Du spikar/häftar dem åt sidorna i takstolen. Ribborna fungerar som distans så att det blir en spalt. Tänker du ha stolarna framme hela vägen upp? Det blir kanske inte jättesnyggt att ha spikförbanden synliga.

edit: Jag är ingen takexpert, men behövs verkligen vindpapp?
 
  • Gilla
Stevoi
  • Laddar…
Nä vad ska vindpappen vara till?
 
  • Gilla
Stevoi
  • Laddar…
Om du bygger ett parallelltak måste du också ordna med ventilering av spalten. tex mögelstopper.
Luftspalten bör inte vara mer än 20 mm. vinnpapp alt masse är bra för att inte värmen i taket trycks ut vid blåsväder alt fuktig luft trycks in.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Om du bygger ett parallelltak måste du också ordna med ventilering av spalten. tex mögelstopper.
Luftspalten bör inte vara mer än 20 mm. vinnpapp alt masse är bra för att inte värmen i taket trycks ut vid blåsväder alt fuktig luft trycks in.
Jo fast Ts talar ju om både luftspaltskiva och vindpapp, därav undran. Instämmer i övrigt, eller luftad nock.
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Masoniten som på bild, sen wellpappen och isolering sen plast och gips? Förstår ni?
 
Fattar och låter riktigt, lät som det skulle in nån vindpapp däremellan- därav undran. Bäst är om du glesar utanför plasten för att inte punktera denna vid montage av gips men kanske är tänkt så eller löst på annat sätt? Lite pilligt att få plasten tät när man som du vill ha synliga stolar men det går ju.
 
  • Gilla
Stevoi
  • Laddar…
Fungerar masoniten som råspont? Det måste finnas något starkare som håller uppe btg-pannorna.

Konstruktionen borde vara enligt nedan:

betongpannor
läkt
underlagspapp
råspont/masonit? Bör vara ventiler i råsponten typ mögelstopper
luftspalt 20mm gjord med tex läkt och masonit
isolering
fuktspärr
gles e.d för montage gips
gips.
 
Lär väl vara endast bärläkt typ 45x70?
 
  • Gilla
Toast68 och 1 till
  • Laddar…
Råspont gjordes inte på detta hus/garage. Betong+läkt+masonit luftspalten där emellan.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Fattar och låter riktigt, lät som det skulle in nån vindpapp däremellan- därav undran. Bäst är om du glesar utanför plasten för att inte punktera denna vid montage av gips men kanske är tänkt så eller löst på annat sätt? Lite pilligt att få plasten tät när man som du vill ha synliga stolar men det går ju.
Mer jag som undrade med vindpappen.
 
Tomture61
S Stevoi skrev:
Hej.

Skulle behöva tips hur jag gör med luftspalt etc.
Vill ha isolering och tak till taknock i garaget med synliga takstolar, men hur gör jag? Sitter masonit nu, sen betongpannor. Tack MVH Stefan
Du kan fästa träläkt på sidorna av takstolar , dikt mot undersidan av din masonit (som är mot takpannor / läkt)
På träläkten fäster du ny masonit , för att få till din luftspalt . Limma gärna en lagom hög frigolit remsa på mitten .
Detta för att luftspalten ej ska tryckas ihop av isoleringen tex .
I nederkanter mot ytterväggar passar en vindskiva i wellpapp (vaxad variant)
 
Redigerat:
  • Gilla
Stevoi
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du kan fästa träläkt på sidorna av takstolar , dikt mot undersidan av din masonit (som är mot takpannor / läkt)
På träläkten fäster du ny masonit , för att få till din luftspalt . Limma gärna en lagom hög frigolit remsa på mitten .
Detta för att luftspalten ej ska tryckas ihop av isoleringen tex .
I nederkanter mot ytterväggar passar en vindskiva i wellpapp (vaxad variant)
Tror jag förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.