Jag har en väg jag måste kunna snöröja. Den är 300m. Oftast får jag hjälp med skottningen men jag måste ju även själv kunna röja fram den om det snöar mycket och den som skottar inte har möjlighet.

Funkar det med en vanlig snöslunga? Typ en sån man går bakom, eller är det för långt för att köra snöslunga? Hur lång tid skulle det ta att skotta fram en 300m lång väg?
 
Det går med snöslunga, men den ska vara en 2-stegs och ligga på ca 13 - 15 hK , sen beror det på var du är, lätt torr snö brukar inte vara problem, men blir den lite vattentung orkar inte en svagare kasta ut snön, utan liksom det vill stocka sig i utkastarröret. 300 meter är långt och kan ta 1 - 2 tim beroende på bredden på vägen och djupet på snön, djup snö blir att köra saktare, samt få gå flera ggr för full bredd. Slungor finns med hjul som kan gräva ner sig vid mycket snö framför eller band som liksom flyter lite ovanpå när det tar emot.
 
Hur mycket snö och hur ofta behöver det plogas?
Kan du spruta snön åt sidorna utan något att ta hänsyn till?
Och sedan finns det snöslungor av olika storlek.
 
Slänger in mitt generella svar när det gäller snöslungor. Två fabrikat utmärker sig både gällande prestanda och pris(tyvärr). Honda och Yamaha. En 8 hk från dessa tillverkare fixar det mesta, även tung snö. Däremot är det som @jonaserik skriver att 300 m tar tid om det kommer stora mängder. Men är det vid undantagsfall du behöver slunga så är det helt klart görligt.
 
Snöröja 300 m väg vill man absolut inte göra med en liten snöslunga. Det blir för många vändor. En gammal jordbrukare med snöslunga är nog bäst snöröjning i förhållande till pengen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.