Sådde gräsmatta i juli, den har tagit sig fint men jag har enorma mängder groblad, så till den punkt att manuellt få bort dem är otänkbart. Jag tycker också att gräsmattan kan bli tätare vilket är anledningen till att jag vill stödså och få den tätare.

Planen är att vertikalskära till våren och lägga ut mer gräsfrön. Min fråga är då om jag måste toppdressa? Anledningen till att jag vill undvika det är att gräsmattan ligger ganska högt jämfört med husgrunden och plattor så jag vill inte år efter år höja gräsmattan ytterligare genom att tillsätta topdress. Dessutom är det ju ett jättejobb att topdressa 600 m2.

Så kan jag komma undan med vertikalskärning och gräsfrön och måste jag välta mattan efteråt?
 
Redigerat:
Nä, man måste inte toppdressa efter sådd, men det blir bättre om man gör det. Gör man inte det så kommer fåglarna käka upp mycket av fröna. I alla fall om man har såna dryga fåglar som vi har. Sen tar det sig bättre osv. Du behöver ju inte lägga på flera kubik. Det som försvinner med vertikalskäraren lägger du tillbaka i form av toppdress.
Alternativt kan du strunta i toppdress och lägga plast eller lämplig duk över hela tills det tagit sig.
 
Okej, tack för ditt svar. Blir nog till att göra ett försök utan topdress då jag skulle behöva 2,5 m3 med dressjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.