Jag ska nästa år installera en robot här hemma, har ca 400m2 den ska klippa. Är alla begränsningskablar av samma kvalite eller finns de faktorer som gär de sämre, bättre?
 
Få eller inga konsumenter göra några djupare och tidskrävande analyser av begränsningskabeln kvalité.
Har du problem med sorkar, vildsvin och andra grävande djur så finns det kraftigare specialkabel att använda.
För normala inst. så ska medlevererad kabel vara tillräckligt.
 
Efter att jag har fått en del korrosionsskador på min begränsningskabel (delar av den får bada i Östersjövatten vid sällsynta tillfällen) gjorde jag ett enkelt korrosionsprov. Kandidaterna var Husqvarnas gröna original samt Grimsholms gröna. De fick bada i original Österjövatten. Bild finns i en annan tråd här.
Resultat: Husqvarnas gröna började korrodera redan efter några timmar. Enligt uppgift består ledaren av koppar och aluminium, en synnerligen olämplig kombination i korrosionssammanhang.
Grimsholm: har enligt uppgift förtennt kopparledare, en beprövad lösning för utsatta miljöer. Används också i båtar. Ingen som helst påverkan efter en månad.
Husqvarnas finns även med förstärkt isolering men den har samma ledare.
Jag har bett Gardena att skicka en bit av deras produkt men inte fått något svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.