Hej!

Mitt första inlägg på forumet, hoppas jag postar i rätt forumdel.

Ska under nästa vår (2022) påbörja bygget av ett nytt hus. Tittar i dagsläget på ett timmerhus från Estland. Kalkylen jag fått därifrån är däremot ganska ofullständig, då jag efter att huset är färdigt kommer behöva komplettera med vissa delar för att göra det inflyttningsklart. Eftersom jag är total nybörjare på detta vänder jag mig till er experter för att få ett hum om vad slutnotan kan landa på. Har försökt googla men blir inte så mycket klokare. All hjälp uppskattas.

Huset i fråga är 200+48 kvm.

Nedan är klargjorda kostnader:

Mark: 400 000
Anslutningsavgift VA: 150 000
Anslutningsavgift el: 35 000
Anslutningsavgift internet: 27 000
Summa tomt och avgifter: 612 000
Lagfartskostnad: 6 825
Pantbrev: 82 000
Bygglov, utsättning m.m.: 45 000
Räntor under byggtid: 30 000
El & vatten under byggtid: 30 000
Summa byggherrekostnader: 193 825
Markarbeten & grund: 400 000
Hus: 2 685 410
Transport: 206 582

Kostnader nedan är sådant vi i efterhand behöver komplettera med, önskar information om vad posterna nedan kan landa på. Förstår att det är omöjligt att räkna på exakt, men mellan tummen och pekfingret.

Kommer inte ha någon isolering i väggarna, så vad warm isolation nedan avser misstänker jag är i golv och tak

Finishing materials (paint, oils): ?
kitchen: ?
Bathrooms: ?
Staircase: ?
Warm isolation materials: ?
Hydro isolation materials: ?
Final roof covering: ?
Rainwater goods: ?
Electric systems inside the house: ?
Water systems inside the house: ?
Screws and nails: ?
Heating system: ?
Ventilation system: ?

Tack på förhand!
 
Kommer du att få bygglov på ett sådant hus utan isolering i väggarna?
Tror att det blir svårt att klara av kraven.
 
A Argastesnickaren skrev:
Kommer du att få bygglov på ett sådant hus utan isolering i väggarna?
Tror att det blir svårt att klara av kraven.
Ritning av en timmerprofil med måtten 310x272 mm som diskuteras som isolering i en byggtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får svara med en egen fråga, har valt tillverkarens tjockaste timmerprofil. Tänkte det skulle räcka som "isolering". Synpunkter?
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
För att klara Boverkets krav behövs ett u-värde nedåt ca 0,3. En timmerstomme ligger på det dubbla och är således väldigt svår att få bygglov för.
 
useless useless skrev:
För att klara Boverkets krav behövs ett u-värde nedåt ca 0,3. En timmerstomme ligger på det dubbla och är således väldigt svår att få bygglov för.
Utan tilläggs isolering;)
 
Tack för alla svar, inte vägt in aspekten om u-värde kontra bygglov. Kanske får fundera om och tilläggsisolera.

Med det klargjort, någon som har kunskap att dela med sig av gällande frågan i första inlägget?
 
A ajjon skrev:
Tack för alla svar, inte vägt in aspekten om u-värde kontra bygglov. Kanske får fundera om och tilläggsisolera.

Med det klargjort, någon som har kunskap att dela med sig av gällande frågan i första inlägget?
Jag bygger timmerhus just nu från leverantör där jag köpt stommen.
De väggarna är 275mm alltså ungefär som dina väggar. Mycket glas också, treglasfönster med argonkassett. Det fick vi bygglov för, men för att huset skulle klara energikraven var vi tvungna att byta från frånluftsvärmepump till luft/vatten med FTX. Vilket blev en merkostnad på >100k.

Var i landet tänkte du bygga? Flvp i timmerhus kan funka om det är södra sverige. Stockholm så gick det iaf inte för mig.

Mitt hus har följande specs:

Primärenergital 65,6 kWh/kvm/år
U-medelvärde 0,282

Vad gäller isolering så funkar det i mitt fall iaf med ingen isolering på yttervägg. 300mm cellplast i grunden, vattenburen golvvärme i plattan och tanken framgent är väl sprutisolering på vinden som inte är sådär jättestor då det är pulpettak med <3 graders lutning.

400 000 kan funka för markarbeten men skulle ändå tro att det är lite snålt om inte tomten ligger väldigt bra och du har bra förhållanden. Jag tyckte att jag hade bra förhållanden men det kommer nog ändå landa på ca 500.
 
8 tum timmer stockar gäller för året runt boende. Då har du rätt isolerings värde utan någon tilläggsiolering.
 
  • Gilla
kils
  • Laddar…
För att få bygglov behövs en beräkning av förväntad energiåtgång, det man förlorar på gungorna kan tas igen i karusellen. Skulle nog kolla upp lite mer innan du kommer för långt i projekteringen. U-värde kan i lags mening användas vid mindre tillbyggnad, minns inte den exakta ordalydelsen men inte aktuellt för ts.
Spännande stomme!
 
D Daniel Barnaniel skrev:
För att få bygglov behövs en beräkning av förväntad energiåtgång, det man förlorar på gungorna kan tas igen i karusellen. Skulle nog kolla upp lite mer innan du kommer för långt i projekteringen. U-värde kan i lags mening användas vid mindre tillbyggnad, minns inte den exakta ordalydelsen men inte aktuellt för ts.
Spännande stomme!
Boverket har krav på maximalt U-värde/värmegenomgångskoefficient samt riktlinjer att gå efter på vissa byggnadsdelar för nybyggnation, så det är helt klart aktuellt för TS. Det som krävs i slutändan är ett primärenergital som passar kraven, denna justeras även efter geografisk placering, därav att det i mitt exempel funkade med flvp i timmerhus i södra Sverige men inte Stockholm.
 
G groetmann skrev:
Boverket har krav på maximalt U-värde/värmegenomgångskoefficient samt riktlinjer att gå efter på vissa byggnadsdelar för nybyggnation, så det är helt klart aktuellt för TS. Det som krävs i slutändan är ett primärenergital som passar kraven, denna justeras även efter geografisk placering, därav att det i mitt exempel funkade med flvp i timmerhus i södra Sverige men inte Stockholm.
Du har helt rätt, ber om ursäkt
 
G groetmann skrev:
Jag bygger timmerhus just nu från leverantör där jag köpt stommen.
De väggarna är 275mm alltså ungefär som dina väggar. Mycket glas också, treglasfönster med argonkassett. Det fick vi bygglov för, men för att huset skulle klara energikraven var vi tvungna att byta från frånluftsvärmepump till luft/vatten med FTX. Vilket blev en merkostnad på >100k.

Var i landet tänkte du bygga? Flvp i timmerhus kan funka om det är södra sverige. Stockholm så gick det iaf inte för mig.

Mitt hus har följande specs:

Primärenergital 65,6 kWh/kvm/år
U-medelvärde 0,282

Vad gäller isolering så funkar det i mitt fall iaf med ingen isolering på yttervägg. 300mm cellplast i grunden, vattenburen golvvärme i plattan och tanken framgent är väl sprutisolering på vinden som inte är sådär jättestor då det är pulpettak med <3 graders lutning.

400 000 kan funka för markarbeten men skulle ändå tro att det är lite snålt om inte tomten ligger väldigt bra och du har bra förhållanden. Jag tyckte att jag hade bra förhållanden men det kommer nog ändå landa på ca 500.
Bygger tyvärr i Norrbotten, så blir nog ännu snävare för mig.
Har redan planerat för bergvärme + FTX, så kanske går ändå?

Har bra kontakter gällande markarbete, så tror till och med jag tagit i överkant med 400 :)
 
A ajjon skrev:
Bygger tyvärr i Norrbotten, så blir nog ännu snävare för mig.
Har redan planerat för bergvärme + FTX, så kanske går ändå?

Har bra kontakter gällande markarbete, så tror till och med jag tagit i överkant med 400 :)
Bergvärme med FTX vet jag har funkat på ett timmerhus i Skellefteå iaf enligt min leverantör så det borde nog gå bra.

Toppen med bra kontakter, då borde det absolut hålla med 400' :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.