Grannar kan visst överklaga gränserna men det är inte lätt.
 
S SLAS72 skrev:
Grannar kan visst överklaga gränserna men det är inte lätt.
OK
 
Fast nej, jag kan inte lämna det. Grannar är inte sakägare och endast sakägare kan överklaga. Med undantag för BN eller lst i egenskap av det allmänna så att säga.

OBS OBS talar om fastighetsbildning ej fastighetsbestämning. Det är olika saker. Där är det lätt, inte svårt, för granne i egenskap av sakägare att överklaga.
 
Om det finns oklara historiska brukningsgränser kan man hävda mark enligt jordabalken.
 
A asa-nesse skrev:
Eftersom det tydligen finns kommuner som beviljar startbesked (jag ber tusen gånger om ursäkt för att jag använde fel ord men tydligen förstod de flesta vad jag menade) innan överklagandet är slutligt avgjort så hävdar jag fortfarande med en dåres envishet att det bara är att bygga om man är hundraprocentigt säker på att överklagandet kommer att avslås i högsta instans. Och på så sätt slipper man att förlora en massa tid och pengar eftersom byggkostnaderna hela tiden tenderar att skjuta i höjden.
Du riskerar att få straffföreläggande eftersom du påbörjat bygget innan du fått startbesked. Kolla upp det noga innan du startar!
 
S SLAS72 skrev:
Om det finns oklara historiska brukningsgränser kan man hävda mark enligt jordabalken.
*Enligt lagen om införande av jordabalken. Det är fastighetsbestämning, inte fastighetsbildning. Hävden ska dessutom grundas på överenskommelse, vilket kan vara svårbevisat.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
För tydlighet: fastighetsbestämning ändrar inte befintliga gränser, det fastställer gränsens rätta läge.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ja jag vet ju var gränsen går men grannen är rabiat och vill bara strula. LM är på min sida och det kommer lösa sig.
 
S SLAS72 skrev:
Ja jag vet ju var gränsen går men grannen är rabiat och vill bara strula. LM är på min sida och det kommer lösa sig.
LM är på gränsens sida ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
S SLAS72 skrev:
Hej,
Tänkte se om det finns några svar här om lite strul med bygglov.
Vi har ett klart förhandsbesked som vunnit laga kraft sedan ett år.
Nu har grannen fått något tuppjuck och hotar att överklaga bygglov.
Enligt Boverket måste kommunen ge ett bygglov om förhandsbeskedet finns och är klart. Under förutsättning att inga stora ändringar görs.
Min fråga är då, kan hon överklaga och hur långt kan hon gå?
Hennes underlag för överklagande är rena lögner och saker som inte existerar i verkligheten. Detta vet kommunen om.
Tack på förhand!
Förhandsbesked är preliminära och INTE ett beslut som kan vinna laga kraft. Visst måste kommunen ge bygglov efter positivt förhandsbesked - under förutsättning att inte ens ett kommatecken ändrats efter underlaget för förhandsbeskedet. Bygglovet ÄR beslutet och DET kan naturligtvis överklagas innan det vunnit laga kraft.

Så räkna med att grannen KAN överklaga och överklaga igen utan att behöva ha några rimliga skäl för det, och på så sätt dra ut på din byggstart med något eller några år och helt gratis för henne (även om hennes överklaganden avslås). Svenskt rättssystem in prydno tyvärr....
 
Nu hittar du på…
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Förhandsbesked är preliminära och INTE ett beslut som kan vinna laga kraft. Visst måste kommunen ge bygglov efter positivt förhandsbesked - under förutsättning att inte ens ett kommatecken ändrats efter underlaget för förhandsbeskedet. Bygglovet ÄR beslutet och DET kan naturligtvis överklagas innan det vunnit laga kraft.

Så räkna med att grannen KAN överklaga och överklaga igen utan att behöva ha några rimliga skäl för det, och på så sätt dra ut på din byggstart med något eller några år och helt gratis för henne (även om hennes överklaganden avslås). Svenskt rättssystem in prydno tyvärr....
Det där stämmer inte, vilket flera inlägg tidigare i tråden visar på. Där finns till och med hänvisningar till lagparagrafer.
 
S SLAS72 skrev:
Det borde inte ändra något.
I PBL skriver man att kommunen inte kan neka ett bygglov om det finns ett gällande förhandsbesked.
Så jag undrar om det är möjligt att överklaga då?
ja det är möjligt. Förhandsbeskedet är dock bindande för kommunen i de frågor förhandsbeskedet avsett! Dvs även om det finns ett förhandsbesked kan kommunen neka bygglov på annan fråga.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S SLAS72 skrev:
Hej,
Tänkte se om det finns några svar här om lite strul med bygglov.
Vi har ett klart förhandsbesked som vunnit laga kraft sedan ett år.
Nu har grannen fått något tuppjuck och hotar att överklaga bygglov.
Enligt Boverket måste kommunen ge ett bygglov om förhandsbeskedet finns och är klart. Under förutsättning att inga stora ändringar görs.
Min fråga är då, kan hon överklaga och hur långt kan hon gå?
Hennes underlag för överklagande är rena lögner och saker som inte existerar i verkligheten. Detta vet kommunen om.
Tack på förhand!
Vi köpte en tomt med ett förhandsbesked om ett hus på tomten.
En granne klagade på allt. (27 sidor en gång)
Vi ritade 17 hus utan att hon blev nöjd gjorde skuggberäkningar på olika klockslag och årstider.
Och hennes hus är övergivet och tomt.
Tog ca 4 år och slutade i Svea hovrätt.
Problemet var att hon bor på tre orter vilket gjorde att varje delgivning av beslut tog ca 3 månader minst.
Vi var nog för snälla och försökte att göra henne nöjd.

Förslag
Rita de hus man vill ha och lägg till lite som man kan leva med att ta bort.
 
  • Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
T Tmerema skrev:
Vi köpte en tomt med ett förhandsbesked om ett hus på tomten.
En granne klagade på allt. (27 sidor en gång)
Vi ritade 17 hus utan att hon blev nöjd gjorde skuggberäkningar på olika klockslag och årstider.
Och hennes hus är övergivet och tomt.
Tog ca 4 år och slutade i Svea hovrätt.
Problemet var att hon bor på tre orter vilket gjorde att varje delgivning av beslut tog ca 3 månader minst.
Vi var nog för snälla och försökte att göra henne nöjd.

Förslag
Rita de hus man vill ha och lägg till lite som man kan leva med att ta bort.
Oj, förmodligen svenskt rekord att försöka tillfredsställa den omöjliga grannen. Det är precis tvärtom man ska göra med desssa typer. Låt kommunen ta hand om saken och börja bygg även om bygglovet blir överklagat kan man få startbesked.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.