M Myckling skrev:
Och eftersom bränslet till elbilar inte behöver transporteras ut till tankställen med tunga tankbilar så kompenserar det kanske för elbilars eventuella högre vägsltage.:cool:
Oljan å kolen måste ena levereras till kraftverken, bara fakta
 
För tidigt att köpa BEV var frågan.
I Norge pekar statistik på att sista fossilbilen säljs 2022-04. Vi är inte långt efter. Sista bilen med bensin/diesel (inkl hybrider !!) säljs 2022-09 !!!

Sista avgasbilen i Sverige säljs redan nästa år?! - Tesla Club Sweden

Lite tillspetsat kanske, men snart vågar nog ingen köpa nytt utav gammal utdömd teknik.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det händer ju att även vi 'lantisar' behöver åka till sthlm för att lönearbeta, umgås eller roa oss på andra sätt.
Då behöver iaf jag ha bil i stan
Ja detta håller jag med om, hade varit enklare om vi hade ett system som sa var bilen var bosatt. Menar enbart de som inte bor stan får parkera i stan, de som bor där kan ju åka kollektift.
Ne blir nog kanske som utomlands park and ride utanför städerna
 
E Etho1 skrev:
Ja detta håller jag med om, hade varit enklare om vi hade ett system som sa var bilen var bosatt. Menar enbart de som inte bor stan får parkera i stan, de som bor där kan ju åka kollektift.
Ne blir nog kanske som utomlands park and ride utanför städerna
Det systemet finns väl redan med boendeparkering?
Vad jag saknar är möjligheten att parkera och ladda elbil i vasastan sthlm på ett smidigt sätt.
 
L largab skrev:
För tidigt att köpa BEV var frågan.
I Norge pekar statistik på att sista fossilbilen säljs 2022-04. Vi är inte långt efter. Sista bilen med bensin/diesel (inkl hybrider !!) säljs 2022-09 !!!

Sista avgasbilen i Sverige säljs redan nästa år?! - Tesla Club Sweden

Lite tillspetsat kanske, men snart vågar nog ingen köpa nytt utav gammal utdömd teknik.
Nu tycker jag att såna siffror är intressanta.
Framförallt att folk tror på dessa.

Sen undrar jag vad du menar med gammal utdömd teknik? Och inte våga åka? Är det inte då jobbigare bränna runt i en gammal 245 med automat låda?
Själv tvekar jag inte köpa en ny bensin bil.varken om 3år eller om 6år.
Allt beror på hur utvecklingen går med elbilen.
Men jag kommer inte skämmas ett dugg. Däremot så kanske medlemmarna i tesla klubben skäms av att bli sedda bakom ratten i en bensinbil.
 
E Etho1 skrev:
Ja detta håller jag med om, hade varit enklare om vi hade ett system som sa var bilen var bosatt. Menar enbart de som inte bor stan får parkera i stan, de som bor där kan ju åka kollektift.
Ne blir nog kanske som utomlands park and ride utanför städerna
Bor du i innerstan själv?
Hur ska vi som bor i innerstan kunna åka till jobbet? Eller om man har vänner att besöka? Eller åka och storhandla.?
Skulle du själv vilja behöva åka buss för att komma till bilen?
Även om man bor i förorten kam det vara väldigt svårt att hitta p-plats.....

Antingen har du ingen bil och inte förstår att det kan behövas bil i innerstan.
Eller så bor du i en villa, där bilen står på tomten åker di någonstans så är .det gratis parkering på alla ställen.du ska till
 
sunnis
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu tycker jag att såna siffror är intressanta.
Framförallt att folk tror på dessa.

Sen undrar jag vad du menar med gammal utdömd teknik? Och inte våga åka? Är det inte då jobbigare bränna runt i en gammal 245 med automat låda?
Själv tvekar jag inte köpa en ny bensin bil.varken om 3år eller om 6år.
Allt beror på hur utvecklingen går med elbilen.
Men jag kommer inte skämmas ett dugg. Däremot så kanske medlemmarna i tesla klubben skäms av att bli sedda bakom ratten i en bensinbil.
Det var inte speciellt svårt att förstå largab inlägg och tillhörande länk. Det är inget man tror på, utan det är faktiskt hur trenden ser ut exakt just nu i Norge med nybilsförsäljningen, ny försäljningsstatistik som kommer i framtiden kan såklart trendkurvan ändra sig.

Vart står det om överhuvudtaget om att skämmas eller att åka i bil som är redan såld för länge sedan? Det handlar enbart om statistik av nyförsäljning, alltså helt nya bilar och inte bilar som såldes nya för 30år sedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Pratade du om 70talet? Det är några år sedan.
Jag trodde att vi pratade om nu tid. Men var det på 60-talet som man fick bidrag för att installera elvärme.
Men det känns lite långt tillbaka.
Du verkar ha uppfattningen att elbilar ensamma är skälet till att vi behöver bygga ut elnätet. Att du utsett dem till din personliga fiende kan jag inte göra något åt. Men jag ville peka på att problemet med ökad belastning uppstått många gånger tidigare. Alla dessa gånger så har kostnaden delats solidariskt mellan alla. Detta med effekttaxa är precis vad du efterfrågar. Att de som utnyttjar en högre effekt får betala mer av den nödvändiga utbyggnaden.
 
  • Gilla
jcoboy och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu tycker jag att såna siffror är intressanta.
Framförallt att folk tror på dessa.

Sen undrar jag vad du menar med gammal utdömd teknik? Och inte våga åka? Är det inte då jobbigare bränna runt i en gammal 245 med automat låda?
Själv tvekar jag inte köpa en ny bensin bil.varken om 3år eller om 6år.
Allt beror på hur utvecklingen går med elbilen.
Men jag kommer inte skämmas ett dugg. Däremot så kanske medlemmarna i tesla klubben skäms av att bli sedda bakom ratten i en bensinbil.
Jag tycker väl att det tydligaste beviset på vart det är på väg är ju att de flesta biltillverkare har sagt att de inte satsar på att utveckla en ny motor i euroklass 7, dvs 2025 så slutar de helt enkelt att sälja förbränningsmotorer i Europa.

Vad det innebär för bilägarna är inte helt lätt att förutspå. Kanske kommer de bilar som säljs 2024 bli väldigt mycket värda om några år ... eller inte ...

https://feber.se/bil/volkswagen-kommer-inte-utveckla-fler-fossilmotorer/422855/
https://www.vibilagare.se/nyheter/audi-gor-klart-inga-nya-bensin-eller-dieselmotorer
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
E Etho1 skrev:
Oljan å kolen måste ena levereras till kraftverken, bara fakta
Jo, men det är ju inte på svenska vägar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men det är ju inte på svenska vägar.
Sant
 
A Avemo skrev:
Du verkar ha uppfattningen att elbilar ensamma är skälet till att vi behöver bygga ut elnätet. Att du utsett dem till din personliga fiende kan jag inte göra något åt. Men jag ville peka på att problemet med ökad belastning uppstått många gånger tidigare. Alla dessa gånger så har kostnaden delats solidariskt mellan alla. Detta med effekttaxa är precis vad du efterfrågar. Att de som utnyttjar en högre effekt får betala mer av den nödvändiga utbyggnaden.
Tja... Den vanliga elförbrukningen är inget som knäcker elbolagen.
A Avemo skrev:
Du verkar ha uppfattningen att elbilar ensamma är skälet till att vi behöver bygga ut elnätet. Att du utsett dem till din personliga fiende kan jag inte göra något åt. Men jag ville peka på att problemet med ökad belastning uppstått många gånger tidigare. Alla dessa gånger så har kostnaden delats solidariskt mellan alla. Detta med effekttaxa är precis vad du efterfrågar. Att de som utnyttjar en högre effekt får betala mer av den nödvändiga utbyggnaden.
Elbilen är någonting nytt på våra tomter runt om. Fördelen med dessa är att man enkelt laddar dessa hemma. (det är för mig en fördel) Problemet är att dessa drar en del energi när man sätter igång och laddar. Fördelen är också nackdelen med en elbil.
Sen beror resten på att vi har en elbrist på vissa ställen i Sverige och regeringen inte vill förstå hur Sverige är uppbyggt. Samt hur el "tillverkas"
Ja jag vet att det finns effektvakt på många laddare.
Elbilar har nackdelar, det innebär inte att jag är negativ till dessa. Bensinbilar har också nackdelar. Det innebär inte att jag är negativ till dessa.
 
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja... Den vanliga elförbrukningen är inget som knäcker elbolagen.
Där har du fel.
Det finns massor av områden där kapacitetsbrist är ett faktum, och har varit det flera år.
Det nekas industrietableringar t.ex. p.g.a detta.

Uppsala är t.ex. ett område ganska nära haveri, och har varit det långt innan vi ens hade 1% elbilar. Idag är det 4% av svenska fordonsflottan som är laddbara. Och då är långt över hälften av dessa laddhybrider med små batterier och lågt effektbehov vid laddning.
Under 2020 bröts gränsen 2% laddbara bilar. 2018 var det långt under 1%.

I Uppsala knakar både det regionala elnätet (dvs hela stan kan knappt få mer ström utan att det byggs någon ny 130kV-linje och en rejäl omformarstation någonstans) samt underdimensionerat mellanspänningsnät (10-30kV) både här och där.

Och det är inte elbilar som ställer till det, absolut inte alls.
Det är nya bostäder, kontor, industriliknande verksamheter och affärscentrum som slukar alltmer energi.


Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen beror resten på att vi har en elbrist på vissa ställen i Sverige och regeringen inte vill förstå hur Sverige är uppbyggt. Samt hur el "tillverkas"
Ja så är det. Politikerna (typ nästan alla) är riktigt okunniga. Och bland miljöpartisterna visar det sig som en otrolig naivitet inför denna, faktiskt, något mer komplexa fråga.
Skulle andra partier profilera sig hårt i frågor som gör att elens tillverkning och tillgång osv blir en del av den politiska ideologin så skulle nog de också snabbt avslöja sin brist på kunskap.

Tja, det gör de väl redan nu ...
M, L och SD tycker det ska byggas ny kärnkraft, och får det att låta som att om vi tar första spadtaget nästa vecka så är det lugnt med elen framåt vintern ...
De blundar dessutom över det faktum att Uran i berget är en ändlig resurs, som redan nu är hårt nyttjad. Så att köra vidare med samma slags kärnkraftsteknik som de senaste 70 åren är faktiskt inte smart alls. Framförallt inte att bygga ny sådan och tänka att även den ska leva om 50-70 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Texan och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bor du i innerstan själv?
Hur ska vi som bor i innerstan kunna åka till jobbet? Eller om man har vänner att besöka? Eller åka och storhandla.?
Skulle du själv vilja behöva åka buss för att komma till bilen?
Även om man bor i förorten kam det vara väldigt svårt att hitta p-plats.....

Antingen har du ingen bil och inte förstår att det kan behövas bil i innerstan.
Eller så bor du i en villa, där bilen står på tomten åker di någonstans så är .det gratis parkering på alla ställen.du ska till
Alla tycker jag får parkera var de vill. Avgiften däremot, den får markägaren förstås anpassa efter efterfrågan. I fallet laddplatser är det troligen så att både för bilägare och den som satt upp laddplaten så gynnas man av att folk inte parkerar på sådan plats längre än nödvändigt (sålänge bara en liten andel platser har laddmöjlighet) så där är tidsbegräsning positivt. Rimligen får alla, oavsett var de bor, parkera på laddplatser sålänge de laddar. Om jag är skriven i stan, är där och besöker någon jag känner, jobbar där (dag som natt) eller bara är turist eller har ett ärende där ska inte spela någon roll. Det viktiga är väl att man inte blockerar laddplatsen så länge att andra inte får ladda.

När tullarna diskuterades så var det mycket snack om att tex de som bodde i stan inte borde behöva betala för de skulle ju åka ut från stan och trängas mindre. Men jag tycker hela den debatten är totalt ologisk. Om jag jobbar i stan så åker jag ju ur stan när jag åker hem och trängs mindre, totalt sett trängs jag ju mindre än den som bor där. Alla som åker ut åker sannolikt in. Den som bara åker ut men sen aldrig återvänder måste vara ett undantag. Det man vill minimera är onödig körning inom stan. Där slår tullarna fel. De som verkligen behöver bil är sannolikt de som rör sig till eller från ett område som saknar bra lokaltrafik. Om detta är i början eller slutet på resan spelar ingen roll. Den som INTE behöver ta bilen är den som har nära till lokaltrafik både vid resans början och slut, eller möjligen ska mellan två platser som har väldigt dum dragning av lokaltrafik (eftersom mycket kräver man åker in till centrum och sen ut igen även om man bara ska några kilometer fågelvägen). De som slipper tull är med andra ord de som bara håller sig innanför tullarna. Frågan är dessutom, är det en extra skatt likt gamla tiders "tullar" man är ute efter, eller är det för att minska trängsel köer och slitage eller minska föroreningar i den tätbebyggda staden? Kanske lite av varje?

Jag tror tekniken är mogen att ta bort tullarna och införa ett telematiksystem där man betalar skatt per körd kilometer kombinerat med den bränsleskatt vi även har idag. Då kan man styra så att känsliga områden inte trafikeras onödigt mycket av bilar som smutsar ned mycket.

Vill vi ha ett gated community så bara de som bor i ett område får vara där, parkera och ladda där, då är det en annan diskussion. Sålänge vi alla bidrar till gatornas underhåll så tycker jag alla ska få använda dem på samma villkor...
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Där har du fel.
Det finns massor av områden där kapacitetsbrist är ett faktum, och har varit det flera år.
Det nekas industrietableringar t.ex. p.g.a detta.

Uppsala är t.ex. ett område ganska nära haveri, och har varit det långt innan vi ens hade 1% elbilar. Idag är det 4% av svenska fordonsflottan som är laddbara. Och då är långt över hälften av dessa laddhybrider med små batterier och lågt effektbehov vid laddning.
Under 2020 bröts gränsen 2% laddbara bilar. 2018 var det långt under 1%.

I Uppsala knakar både det regionala elnätet (dvs hela stan kan knappt få mer ström utan att det byggs någon ny 130kV-linje och en rejäl omformarstation någonstans) samt underdimensionerat mellanspänningsnät (10-30kV) både här och där.

Och det är inte elbilar som ställer till det, absolut inte alls.
Det är nya bostäder, kontor, industriliknande verksamheter och affärscentrum som slukar alltmer energi.



Ja så är det. Politikerna (typ nästan alla) är riktigt okunniga. Och bland miljöpartisterna visar det sig som en otrolig naivitet inför denna, faktiskt, något mer komplexa fråga.
Skulle andra partier profilera sig hårt i frågor som gör att elens tillverkning och tillgång osv blir en del av den politiska ideologin så skulle nog de också snabbt avslöja sin brist på kunskap.

Tja, det gör de väl redan nu ...
M, L och SD tycker det ska byggas ny kärnkraft, och får det att låta som att om vi tar första spadtaget nästa vecka så är det lugnt med elen framåt vintern ...
De blundar dessutom över det faktum att Uran i berget är en ändlig resurs, som redan nu är hårt nyttjad. Så att köra vidare med samma slags kärnkraftsteknik som de senaste 70 åren är faktiskt inte smart alls. Framförallt inte att bygga ny sådan och tänka att även den ska leva om 50-70 år.
Det största problemet med MP är väl att de tror att några få vindsnurror löser energin, de förstår inte hur stora mattor av vindsnurror som behövs. Som jag nämnt tidigare så planerar man flera hundra vindkraftverk som är högre än Eiffeltornet längs med Bohuskusten, Dessa vindsnurror kommer att synas hela vägen från Göteborg till Smögen. Det krävs runt 100 av dessa vindkraftverk under maxproduktion för att ge lika mycket energi som Ringhals 1 gav. Och sedan vet vi ju att denna energi inte producerar hela tiden. Det finns ingen backupenergi som räcker till, vilket gör att det blir olja/gas/kolkraft som krävs när det inte blåser och att energin blir nästan gratis när det blåser.

Så ur detta hänseende är faktiskt elbilar bra, om de i huvudsak kan laddas med el när den är billig så hade det varit kalas. Men det gäller ju bara rena elbilar med tillräckligt stora batterier.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.