Efter en justering av steg 1 & 2-tillslag av elpatronen genom att göra koppla om kontaktorerna, så verkar jag ha ställt till med något.. Se min tråd här om ändringen jag provat: https://www.byggahus.se/forum/threads/nibe-310p-saenka-start-stopptemp-elpatron.430586/

Bryter ut felsökningen till denna tråd.

Niben startar om lite slumpmässigt, ibland när kompressorn ska slå till, ibland när den gått en stund, samt att den inte verkar värma något. Man kan själv utlösa omstarten genom att trycka på meny-knappen för att stega sig fram men kanalvalsväljaren.

Återställde kablarna till så som det såg ut innan jag började, men det gjorde ingen skillnad.

Någon som vet på rak arm om det är något man kan rädda eller om det bara är att skrota den? Läst att kontroll/styrkort ska kosta en slant, så tveksam om det är värt att lägga några pengar. Det har länge funnits i planen att köpa en Nibe F370 som har en något större kompressor samt bättre styrning...
 
T
Startar den om när man bläddrar mellan kanalerna så brukar det vara centralenheten som är defekt :thinking:

Beroende på var man köper en ny så kostar det mellan 1800-2300kr inkl moms
 
Håller man kanalväljarknappen intryckt en liten stund ska den starta om. Problemet är om den startar om när man bara hinner "nudda" kanalväljarknappen.
 
Verkar som jag fick liv i den plötsligt. Kompressorn värmer och går som förväntat igen.

Dock startar den fortfarande om sig om när man bläddrar mellan kanalerna, även om man bara trycker snabbt och lätt på dem. Ibland startar om den om redan i kanal 2, ibland närmare 5-6.

Men om man inte rör något i övrigt så ser den ut som den tuffar på, så det får duga! Jag har inte lagt en krona i service på den sedan den installerades för 16 år sedan. Får se det som bonus om den håller sig i liv några år till. En riktigt pansarvagn :rofl:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.