Min PostIn mottagare som visar när det finns post är inte tillförlitlig så jag började funderade på en annan lösning och kom fram till att det enklaste är att sätta en rörelsedetektor i postlådan som kopplas till mitt Z-wave system. Alternativet är en magnetsensor på luckan där posten kastas in men det kräver ett extra fäste för givaren för att bli bra.

Köpte en Nexa rörelsesensor (SP-816) för användning utomhus som via den centrala z-wave mottagaren (Nexa Bridge) triggar en lampa som tänds när det finns post. Nollställer sedan lampan med en fjärrtryckknapp eller med appen i telefonen. Går självklart att skicka en notis eller trigga något annat men det här funkar bra och kan skötas utan telefonen.

Har haft rörelsedetektorn på plats i en vecka nu och det har hittills fungerat perfekt.
 
  • Nexa rörelsesensor installerad i botten av grön postlåda för att detektera post via Z-wave system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nörd;) Har du en sensor när soptunnan är full också ?
 
Posten kommer väl varannan dag typ.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nörd;) Har du en sensor när soptunnan är full också ?
Hehehe... nej inte än... :rofl:
Vem vill gå ut för att hämta tidningen mitt i vintern och se att den inte kommit... :cool:
 
raveper raveper skrev:
Posten kommer väl varannan dag typ.
...och vissa dagar kommer två olika distributörer med post... efter morgontidningen...:cool:
 
H Hobbyfixarn skrev:
...och vissa dagar kommer två olika distributörer med post... efter morgontidningen...:cool:
Långt till lådan ?
 
H Hobbyfixarn skrev:
Min PostIn mottagare som visar när det finns post är inte tillförlitlig så jag började funderade på en annan lösning och kom fram till att det enklaste är att sätta en rörelsedetektor i postlådan som kopplas till mitt Z-wave system. Alternativet är en magnetsensor på luckan där posten kastas in men det kräver ett extra fäste för givaren för att bli bra.

Köpte en Nexa rörelsesensor (SP-816) för användning utomhus som via den centrala z-wave mottagaren (Nexa Bridge) triggar en lampa som tänds när det finns post. Nollställer sedan lampan med en fjärrtryckknapp eller med appen i telefonen. Går självklart att skicka en notis eller trigga något annat men det här funkar bra och kan skötas utan telefonen.

Har haft rörelsedetektorn på plats i en vecka nu och det har hittills fungerat perfekt.
Ja, det var ju en snabb lösning. Funkar det trådlösa systemet bra? Känns som brevlådan borde vara en rätt effektiv Faradays bur?
 
Farfar satte in en strömbrytare i lådan för en väldans massa år sedan, kopplat till en glödlampa och en summer inne. Men han körde inte trådlöst utan kabel i marken. Var lite före sin tid med ”smart” hem :D Eller kanske alla hade så på den tiden? :thinking:

Själv funderat på att ha sensor i lådan. Olika företag kommer ju vid alla möjliga tider, så vore ju skönt att inte behöva gå i onödan när man otåligt väntar på ett packet eller så. Helst skulle man ha en sensor till övre luckan och en annan sensor till nedre luckan. Övre aktiverar och nedre avaktiverar.
 
L Lilllen skrev:
Ja, det var ju en snabb lösning. Funkar det trådlösa systemet bra? Känns som brevlådan borde vara en rätt effektiv Faradays bur?
Har cirka 15m från postlådan till rummet där Z-wave centralenheten står men till närmaste rum med Z-wave repeater (Telldus) uppskattar jag att det är 7-8m.
Fungerar bra och har inte missat någon gång när jag testade att trigga rörelsesensorn manuellt eller när det kommit post. Håller med dig att postlådan bör skärma av ganska effektivt men signalen som "sipprar ut" är i alla fall tillräcklig för avståndet jag har.
 
L Lilllen skrev:
Helst skulle man ha en sensor till övre luckan och en annan sensor till nedre luckan. Övre aktiverar och nedre avaktiverar.
Magnetsensorer skulle säkert funka på luckorna men kräver nya fästen och intrimning av läget. Vid nedre luckan är det ju gott om plats för en magnetsensor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.