Har nu varit och inhandlat blommor till mina trädgårdskrukor. Hade tänkt ngt lite annorlunda och "exotiskt". Vad kom jag hem med? Penséér!! Snacka om nyskapande...:) Men jag fick total idétorka när jag stod och skulle välja, visste inte vad jag skulle leta efter. Det roligaste jag kunde hitta på var en liten takros som fick plats i kanten... Vad sätter ni i era trädgårdskrukor? Vore jätteglad för tips, och lite "helhetstänk" - hur man får ihop snygga grupper i krukorna. Jag har spanat nyfiket på alla krukor jag hittat här istan, men ingen verkar ha tänkt längre än till minipåskliljor, pärlhyacinter och penséer.......
 
Det är lite tidigt att plantera krukorna. Penséer klarar en frostknäpp och det är därför det är lämpligt att fylla krukorna med dessa fram till det blivit varmare och man kan låta fantasin flöda.
 
Jag har planterat kungsängslilja, murgröna, blandat med några mini penséer. De har klarat både snö och frost.

Pernilla
 
När värmen är här och det är dags att planteras så ska jag inhandla ett citronträd och ett olivträd! såg det i bladet från den lokala trädgårdshandlaren och dom såg såå fina ut! :)
 
Förutom det "vanliga" tänkte jag snickra ihop en liten trappa som jag ska luta mot en vägg, sen tänkte jag ha krukor med olika örter på trappstegen.
 
Mynta, funkia, tomater oooo det finns så mycket fint! Mynta växer snabbt och fint och fyller på kort tid ut en hel kruka. Funkia är perenn och blir också kanonfin i kruka. Tomat funkar alltid!
 
Pelargon är min favorit. Sedan gillar jag murgröna och krasse.
Intill en spaljé brukar jag sätta klockranka som jag tycker är läcker och den växer så det knakar.
Margeriter är också något som jag brukar sätta i krukor.
Jag gillar då det är olika höjd i krukan och jag sätter gärna en klätterväxt på en klätterställning av pil eller dylikt.
 
Jag skulle satsa på något som får lite höjd och något som gärna klättrar över kanten på krukan och, om det får plats, något sådär mittemellan för att fylla ut. I år tänkte jag köra lite på den romantiska stilen med vit löjtnantshjärta och lobelior.
 
Jag vet med mig att jag är mer inriktad på sådant som är ätbart så kryddor är det jag helst planterar, speciellt ettåriga såsom basilika. Basilika är en fantastisk krydda som finns i många former och färger. Den är vacker och jättegod. Får den växa ute där blåsten härdar stammarna så blir stammen vedartad och den blir hög och buskig.

/Helena
 
Änglatrumpeter och tomater.
 
Verbena är min absoluta favorit! Blandade färger i en stor kruka. De hänger lite lagom över kanten men fyller upp uppåt också. Vackert grågröna blad och stjälkar.
Knipsar blommorställningarna när blommorna trillat av och då blir det oftast minst två nya grenar med blommor för varje avknipsad!
Klarar någon frostnatt men jag brukar inte plantera dem förrän tidigast slutet av maj-början av juni. Blommar sedan hela sommaren och en bit in på hösten beroende på temp.

Annars blir det penséer först, sedan pelargoner olika sorter, kantlobelia, clematis, petunior mm. Alltså ingen större fantasi där heller... Men försöker variera färger och former lite för varje år.
I år är första gången med riktig trädgård efter tre somrar med uteplats så då blir det nog inte riktigt lika mycket krukor. Eller kanske ändå... ;-)
 
Kolla in senaste numret av allt om trädgård. Där hade dom en odla i kruka special. En del bra tips där tyckte jag som aldrig odlat i kruka fast jag har massor av fina stora utekrukor..
 
Jag betraktar urnor som typiska "nära-döden-upplevelser"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.