Hej, min första tråd och min första rejälare renovering.

Håller på att renoverar badrummet och funderar lite över ångspärren.

Det första är om jag bör sätta ångspärr bakom våtrumsmattan mot dom kalla delarna eller om det skapar problem med instängd fukt?


Det andra är taket. Har byggt ut rummet lite.
På bilden så är det varm övervåning till vänster om röda sträcker och till höger är det en balkong ovanför(kall del).

Bör jag sätta en ångspärr över hela taket ändå eller bara över kalla delen?

Idag så sitter det plast under kalla delen, bakom gipset. Min tanke var att riva bort gipset och plasten och sätta dit ny plast sen slå på läkt direkt på takreglarna och huntonit innertak på läkten?

Eller kan jag sätta ny plast direkt under den gamla plasten? Det är fullt med sågspån så skulle helst vilja slippa ta bort plasten och isolera om.
 
  • Badrum under renovering med öppet tak som visar isolering och en linje som markerar gränsen mellan varm och kall zon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

När det gäller hur man ska göra med ångspärr så ska det framgå i beskrivningen av hur en fackmässig vägg byggs enligt Säker vatten. Så leta reda på deras branschregler.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

När det gäller hur man ska göra med ångspärr så ska det framgå i beskrivningen av hur en fackmässig vägg byggs enligt Säker vatten. Så leta reda på deras branschregler.
Enligt säker vatten så ska väggen byggas med en ångBroms, dom tar bara upp hur man bygger med keramik eller tapet dock, hittar inget som går in specifikt på matta, jag drar slutsatsen att det ska användas en broms även då.
 
  • Gilla
Barkjanne
  • Laddar…
BirgitS
Dannel94 Dannel94 skrev:
Enligt säker vatten så ska väggen byggas med en ångBroms, dom tar bara upp hur man bygger med keramik eller tapet dock, hittar inget som går in specifikt på matta, jag drar slutsatsen att det ska användas en broms även då.
Med tapet lär väl Säker vatten mena våtrumstapet vilket väl är samma sak som du menar med matta. Principen är att inte ha två ångspärrar som gör att fukt riskerar att stängas in mellan dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med tapet lär väl Säker vatten mena våtrumstapet vilket väl är samma sak som du menar med matta. Principen är att inte ha två ångspärrar som gör att fukt riskerar att stängas in mellan dem.
Aha, det förklarar saken.

Ja principen med att inte bygga in 2 ångspärrar förstår jag. Förstår inte riktigt varför det ska sitta en ångbroms bakom mattan dock?
 
Det är väl för att man ska ha en sammanhängande ångspärr runt hela huset.
 
useless useless skrev:
Det är väl för att man ska ha en sammanhängande ångspärr runt hela huset.
Eftersom huset är från början av 1900 talet så finns ingen ångspärr i någon annan vägg, men eftersom säker vatten rekommenderar det så antar jag att jag ändå måste dit med en broms?
 
Sätt dit en duk så har du nåt att skarva på när du renoverar resten av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.