Vi har börjat titta på robotgräsklippare till nästa säsong men man blir bara mer förvirrad ju mer man läser känns det som och svårt att få svar på de vi undrar över.
Vi har en gropig gräsmatta på drygt 1000 kvadrat, inga hinder eller gångar den ska ta sig över.
Kan någon tipsa om någon/några bra alternativ som vi kan kolla upp.
 
Ptja... jag ville inte betala för en Huskvarna och inte heller ta någon budgetmaskin med risk att bli besviken. Vi tog därmed en gardena smart sileno life 1000. Tror det var ca 800kvm uformad tomt när jag ritade upp.

Vi skippade gps modul, känns överflödig. Däremot är det smidigt med app för vår den.

Alla har sin tycke och smak.

Min far har haft ett par stiga automovers och bara haft problem. Kretskort, spräck chassi, river upp gräsmattan med terränghjulen i hål och kniviga partier (ja han borde anpassa trädgården mer).
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Tjae oavsett vad som kommer att skrivas i den här tråden kommer du få höra vilka maskiner som man anser vara bäst. Allt från billiga kinakopior till rolls royceklippare.
Jag har en Husqvarna 315x och liknande förutsättningar som du. Gått i 3 säsonger utan ett enda krångel. Svindyr och säkerligen inte värt pengarna. Men..jag e nöjd!
:rofl:
 
  • Gilla
ReginB och 4 till
  • Laddar…
Husqvarna 315 har jag. Aldrig strulat, inte dyr heller. Bytt knivar 2-3 ggr i år annars har jag knappt sett han.
 
  • Gilla
ReginB och 1 till
  • Laddar…
Köpte en Bosch indego m+700 i börja på säsongen. En månad senare bet jag i det sura äpplet och beställde en automower 305.

Automower har nu gått resten av sommaren och gör det den ska.
Skulle ha vetat bättre än att köpa grön bosch. :mad:
 
Tack för svar, kom gärna med mer av era egna erfarenheter.
 
Köpte en Husqvarna 450x i slutet på maj. 3000kvm tomt. Har funkat helt suveränt, två stopp på hela tiden. Bytt knivar en gång.
 
Började med en HQ 310 och bytte sen upp mig till en 430X, är väldigt nöjd med HQ. Allt beror ju på vad man har för budget
 
Snart 8 år med en Gardena R70 (utgången produkt).
Mycket nöjd, ytterst få stopp eller störningar. Byter knivar 2-3 gånger/klippsäsong.
Nytt batteri efter 4 år.

Tänk på att det är bra om det finns en uppbyggd eftermarknadsservice på klipparen. Någon gång lär du behöva en reservdel etc då är det bra med ett märke där det är enkelt att få tag på delar och service.
 
Avslutar snart 8:e säsongen med min HQ 330x. En rejäl maskin som bara går och går. Har bytt lager till knivdisken två gånger och batteri en gång. Tror den rullat ca 6-7000 timmar i ur och skur.
Under åren har grannen avverkat två stycken olika Works och numera kör också han en HQ.
 
Kört två säsonger med en 315X. Ca 800 kvm gräsmatta men rätt svår med flera trånga passager, träd och buskar. Funkar klart över förväntan. Bytt ett kretskort på garantin som troligen åskan tog. Uppskattar gps-funktionen då vi bor i fritidshuset under sommaren. Då är det bra att få koll på om den fastnat eller pausa om det ska komma en massa regn tex.
 
Nissens
Har kört Robomow RS612 i 7 år, aldrig bytt knivar, slipar dem vartannat år - den bara går och går.

En bra grej är att den har 56cm klippbredd, så den behöver bara halva klipptiden jämfört med smalare klippare. :)
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
R
Det där har du dock tagit helt ur luften, handlar ju mer hur smart klippalgoritmen är, hur snabbt klipparen går, hur lätt/svårt den har för smala passager etc.

sen vet jag att diskussionen varit uppe innan. Men jag ser inga som helst fördelar med fasta knivar istället för rakblad
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
L
Har haft en Gardena Sileno 750 Smart denna sommar. Otroligt nöjd men det kanske jag hade varit med vilken som helst. Dock helt problemfritt för mig. Grannen har en Worx som verkar ha gått fram tills nu för igår drog grannen igång sin bensinare :)
Fattar inte att jag inte skaffat en robot tidigare!
 
Nissens
R RalleB skrev:
Det där har du dock tagit helt ur luften, handlar ju mer hur smart klippalgoritmen är, hur snabbt klipparen går, hur lätt/svårt den har för smala passager etc.

sen vet jag att diskussionen varit uppe innan. Men jag ser inga som helst fördelar med fasta knivar istället för rakblad
Vet inte om du kommenterade mig, men självklart är det så att en klippare som har en klippbredd om 56cm tex kör en meter så klipper den dubbelt så stor yta som en klippare som har en klippbredd på 28cm.
Det är enkel matematik.

Vad gäller algoritmer så är nog de flesta leverantörer duktiga på det numera. :)

Att du inte ser några fördel med fasta knivar betyder ju inte att de inte finns. En fördel som är lätt att se är att man inte behöver lägga pengar på rakblad lite nu och då. Efter 7 år kör jag med originalknivarna, och det fungerar utmärkt. De är som nya efter varje slipning. En slipning tar fem minuter vartannat år.

Det är ju bra för användarna, men leverantören får ju en sämre eftermarknad. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.