Vi började måla om huset för 2år sedan med linoljefärg. Förarbeten bestod i att tvätta bort svarta prickar på sims med högtryckstvätt och fasadtvättmedel, då det var flera lager av fasadfärg på panelen slipade vi med grovtsandpapper så att vi fläckvis fick trärena ytor. Susen målades med zink och titanium vitt. Fasaden med guldockra och zink vitt. Första delen av målningen är vind och regn uttsatt och eftermiddags och kvällssol. Färgen bestod bra fram till i somras då lite kritning uppstår . Nu i somras bytte jag till stora delar ut virket i fasaden på en utbyggnad som sitter på samma gavel som jag målade och renoverat bytte på båda halvor ganska mycket panel som grundmålades med guldockra späd med koktlinolja 2ggr. Sedan upp med panelen och en till 2 strykningar med ospädd färg. I slutet av sommaren köpte vi en ny omgång färg, det är denna färg som uppvisar dessa ljusa områden. När vi komm hem från semestern var det ytor som var målade med ny färgen kritiga och ställen där jag bättrat med den på det som var målat för 2 år sedan. Vi slipade med ställ ull utan diskmedel målade med nya färgen som var utspädd med koktlinolja. Nu har körningen åter kommit på flera ytor vi åtgärdat. Någon som vet hur vi skall få bukt med detta. Verkar inte vara avgörande om det är nytt virke eller tidigare målat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Linolje"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Har inte tvätta fasaden bara slipat ner färg och sopat på nytt virke har jag bara slipat bort sträva ytanJohhhan skrev:
Kritning uppstår när bindemedlet (linoljan) till pigmenten brutits ner eller försvunnit.
Det bör inte vara nedbrytning då färgen är tämligen nymålad, alltså återstår att linoljan försvunnit, vilket den gör genom att sugas in i virket.
Du kan pröva att stryka på enbart linolja på några kritade partier och se hur det blir.
Det bör inte vara nedbrytning då färgen är tämligen nymålad, alltså återstår att linoljan försvunnit, vilket den gör genom att sugas in i virket.
Du kan pröva att stryka på enbart linolja på några kritade partier och se hur det blir.
Vi strök på linolja med lite guldockra pigment i för snart 2mån på hela den delen som är på bilden. På den delen sitter det tidigare målat virke på. Det känns som att en sådan yta inte borde "suga" så mycket av oljan med tanke på att det sitter tre strykningar färg där sedan tidigare. Det är bara drygt ett år sedan vi gjorde det. Det mesta av kvittning kom på ytorna målade med färg som blandades i våras. Personligen tror jag att det är fr å på färgen för det vi målade för ett år sedan håller bättre. Försökt få tag i de som blandat färgen, men har inte fått något svar.Oldboy skrev:Kritning uppstår när bindemedlet (linoljan) till pigmenten brutits ner eller försvunnit.
Det bör inte vara nedbrytning då färgen är tämligen nymålad, alltså återstår att linoljan försvunnit, vilket den gör genom att sugas in i virket.
Du kan pröva att stryka på enbart linolja på några kritade partier och se hur det blir.
Hm, nej det känns inte som att det borde suga nämnvärt.M mika m skrev:
Mörka pigment och en del syntetiska kan vara känsliga för blekning, men klassisk guldockra borde inte vara så känslig.
Kvaliteten (renheten från föroreningar) på linoljan påverkar också generellt, men om det påverkar snabb kritning vet jag ej.
Har inte så mkt mer vettig input att komma med tyvärr.
Det är det jag försöker få svar på. Letade på nätet i går under ett par timmar, men hittade inget svar på hur olika föroreningarna i oljan kan påverka. Vet du något om dåligt utrörd pigment kan vara boven? Hittade zink och det andra vita pigmentet som små korn i färgen.Oldboy skrev:Hm, nej det känns inte som att det borde suga nämnvärt.
Mörka pigment och en del syntetiska kan vara känsliga för blekning, men klassisk guldockra borde inte vara så känslig.
Kvaliteten (renheten från föroreningar) på linoljan påverkar också generellt, men om det påverkar snabb kritning vet jag ej.
Har inte så mkt mer vettig input att komma med tyvärr.
Pigmenten sedimenterar och klumpar ihop sig i färg som står stilla länge. Det åtgärdar man med noggrann utblandning. Svårare dock efter utstrykning.
Tintanvitt och zinkvitt hör definitivt till de tyngre pigmenten, så det kan ju stämma med att du ser vita pigmentklumpar/-korn.
Tintanvitt och zinkvitt hör definitivt till de tyngre pigmenten, så det kan ju stämma med att du ser vita pigmentklumpar/-korn.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "zinkvitt"
Linoljefärg Vit Titan-zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
99 kr inkl moms
Läs mer
Hemma målar jag med modern ”plastfärg”, Jotun Demidekk Ultimate. Är du säker på att du inte målat så daggen har hunnit komma åt innan det torkat?
Låter kanske inte troligt då du borde ha märkt daggmattning, om nu linoljefärg kan råka ut för det, dagen efter redan. Jag fick väldigt fula partier som inte syntes på alldeles nära håll när jag målat sent på kvällen i pannlampans sken och med dagg som fällde ut kort efter.
Låter kanske inte troligt då du borde ha märkt daggmattning, om nu linoljefärg kan råka ut för det, dagen efter redan. Jag fick väldigt fula partier som inte syntes på alldeles nära håll när jag målat sent på kvällen i pannlampans sken och med dagg som fällde ut kort efter.