Vi började måla om huset för 2år sedan med linoljefärg. Förarbeten bestod i att tvätta bort svarta prickar på sims med högtryckstvätt och fasadtvättmedel, då det var flera lager av fasadfärg på panelen slipade vi med grovtsandpapper så att vi fläckvis fick trärena ytor. Susen målades med zink och titanium vitt. Fasaden med guldockra och zink vitt. Första delen av målningen är vind och regn uttsatt och eftermiddags och kvällssol. Färgen bestod bra fram till i somras då lite kritning uppstår . Nu i somras bytte jag till stora delar ut virket i fasaden på en utbyggnad som sitter på samma gavel som jag målade och renoverat bytte på båda halvor ganska mycket panel som grundmålades med guldockra späd med koktlinolja 2ggr. Sedan upp med panelen och en till 2 strykningar med ospädd färg. I slutet av sommaren köpte vi en ny omgång färg, det är denna färg som uppvisar dessa ljusa områden. När vi komm hem från semestern var det ytor som var målade med ny färgen kritiga och ställen där jag bättrat med den på det som var målat för 2 år sedan. Vi slipade med ställ ull utan diskmedel målade med nya färgen som var utspädd med koktlinolja. Nu har körningen åter kommit på flera ytor vi åtgärdat. Någon som vet hur vi skall få bukt med detta. Verkar inte vara avgörande om det är nytt virke eller tidigare målat. Nymålad panel i guldockra färg som uppvisar kritning och ljusa områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gult målade träpaneler på husfasad med synlig kornighet och ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gulockra linoljefärg på husfasadens träpanel med synlig träådring och skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gulmålad träfasad med linoljefärg, delvis kritiga ytor, närbild på paneler vid fönster och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gulockra linoljefärg på husfasadens träpanel med synlig träådring och skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gulmålad träfasad med synlig kritning och en veranda med mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Guldockrafärgade träpaneler på husfasad med tecken på kritning och slitage, skugga av en person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Det kanske är läge att höra med färgtillverkaren. Det händer ju att det blir fel ibland vid tillverkningen.
 
Johhhan
En möjlig bov i dramat kan också vara om det använts ett basiskt medel för fasadtvätt och det inte blivit hundra bortsköljt med vatten efteråt. Då kan det orsaka förtvålning och utfällning av salter i färgen.
 
  • Gilla
skogsnallen
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
En möjlig bov i dramat kan också vara om det använts ett basiskt medel för fasadtvätt och det inte blivit hundra bortsköljt med vatten efteråt. Då kan det orsaka förtvålning och utfällning av salter i färgen.
Har inte tvätta fasaden bara slipat ner färg och sopat på nytt virke har jag bara slipat bort sträva ytan
 
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Kritning uppstår när bindemedlet (linoljan) till pigmenten brutits ner eller försvunnit.
Det bör inte vara nedbrytning då färgen är tämligen nymålad, alltså återstår att linoljan försvunnit, vilket den gör genom att sugas in i virket.
Du kan pröva att stryka på enbart linolja på några kritade partier och se hur det blir.
 
  • Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Kritning uppstår när bindemedlet (linoljan) till pigmenten brutits ner eller försvunnit.
Det bör inte vara nedbrytning då färgen är tämligen nymålad, alltså återstår att linoljan försvunnit, vilket den gör genom att sugas in i virket.
Du kan pröva att stryka på enbart linolja på några kritade partier och se hur det blir.
Vi strök på linolja med lite guldockra pigment i för snart 2mån på hela den delen som är på bilden. På den delen sitter det tidigare målat virke på. Det känns som att en sådan yta inte borde "suga" så mycket av oljan med tanke på att det sitter tre strykningar färg där sedan tidigare. Det är bara drygt ett år sedan vi gjorde det. Det mesta av kvittning kom på ytorna målade med färg som blandades i våras. Personligen tror jag att det är fr å på färgen för det vi målade för ett år sedan håller bättre. Försökt få tag i de som blandat färgen, men har inte fått något svar.
 
M mika m skrev:
Vi strök på linolja med lite guldockra pigment i för snart 2mån på hela den delen som är på bilden. På den delen sitter det tidigare målat virke på. Det känns som att en sådan yta inte borde "suga" så mycket av oljan med tanke på att det sitter tre strykningar färg där sedan tidigare.
Hm, nej det känns inte som att det borde suga nämnvärt. :thinking:

Mörka pigment och en del syntetiska kan vara känsliga för blekning, men klassisk guldockra borde inte vara så känslig.

Kvaliteten (renheten från föroreningar) på linoljan påverkar också generellt, men om det påverkar snabb kritning vet jag ej.

Har inte så mkt mer vettig input att komma med tyvärr.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Linolja kritar sig. Det ska krita sig.
 
U Utdelning skrev:
Linolja kritar sig. Det ska krita sig.
Jo, förvisso, men en nymålad fasad ska inte se ut som om den fått fläcktyfus inom 6 månader från målningstillfället.

Kritningen ska inte bli påtaglig förrän efter många år (>>10 år).
 
  • Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Linolja kritar sig. Det ska krita sig.
Det såg ännu jävligare ut när vi kom hem från semestern på 3 veckor. Avslutade målningen min första semester vecka. Skulle inte sagt något om det varit efter 3år. Men inte tre veckor.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Hm, nej det känns inte som att det borde suga nämnvärt. :thinking:

Mörka pigment och en del syntetiska kan vara känsliga för blekning, men klassisk guldockra borde inte vara så känslig.

Kvaliteten (renheten från föroreningar) på linoljan påverkar också generellt, men om det påverkar snabb kritning vet jag ej.

Har inte så mkt mer vettig input att komma med tyvärr.
Det är det jag försöker få svar på. Letade på nätet i går under ett par timmar, men hittade inget svar på hur olika föroreningarna i oljan kan påverka. Vet du något om dåligt utrörd pigment kan vara boven? Hittade zink och det andra vita pigmentet som små korn i färgen.
 
Johhhan
Pigmenten sedimenterar och klumpar ihop sig i färg som står stilla länge. Det åtgärdar man med noggrann utblandning. Svårare dock efter utstrykning.

Tintanvitt och zinkvitt hör definitivt till de tyngre pigmenten, så det kan ju stämma med att du ser vita pigmentklumpar/-korn.
 
Redigerat:
nikasp
Hemma målar jag med modern ”plastfärg”, Jotun Demidekk Ultimate. Är du säker på att du inte målat så daggen har hunnit komma åt innan det torkat?

Låter kanske inte troligt då du borde ha märkt daggmattning, om nu linoljefärg kan råka ut för det, dagen efter redan. Jag fick väldigt fula partier som inte syntes på alldeles nära håll när jag målat sent på kvällen i pannlampans sken och med dagg som fällde ut kort efter.
 
Johhhan
Testa att använda en blandarvisp.
Rostfri blandarvisp med långt handtag och tvinnade vispspiraler, isolerad mot vit bakgrund.
 
M mika m skrev:
Vet du något om dåligt utrörd pigment kan vara boven?
Dåligt uppblandad färg ger definitivt dåligt resultat. Vågar dock inte säga om det är orsaken till problemet här.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.