En annan på forumet hade problem men lukt i sin stuga och fick bytt isoleringen på vinden. Pappen på isoleringen luktade enligt firman de anlitat för att inspektera.
 
Min åsikt om Solarventi (och liknande) är att de hjälper till bara lite med värme, men mycket för att få snurr på luften och att avfukta inomhus. Även om uteluften värms med 25 grader, så är luftmängden nog för liten för att värma ett hus, men mängden vatten, som den luften kan transportera är betydande. Brukar bara se några enstaka graders högre värme inne än ute (typiskt -7 blir -2 och liknande).
 
Är det ett gammalt hus?

Gamla material som masonit i väggar istället för gips, etc luktar starkt av "gammalt" eller "stuglukt".
Mitt hus luktade så när jag köpte det.

Har rivit ut all gammal masonit och satt OSB (för att kunna hänga grejer på väggen) och gips. Så blir du av med lukten. Garanterat. Om det inte är så att du faktiskt har problem med fukt/mögel. Men det låter inte troligt om huset står på plintar som någon skrev.

Har du rivit ner några väggar någonstans? Lukta på materialet...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi hade en speciell doft i vår sommarstuga. Boven var att det va ca 15 år av musbajs i golvisoleringen...
 
Tror som flera andra att plintgrunden i sig och den eventuella fukten under huset inte har så mycket med stuglukten att göra. Har du dessutom inga vattenläckor invändigt eller uppifrån och inga uppenbara konstruktionsfel så är bästa tipset en solarventi eller liknande. Poängen med den är väl två, om jag fattat rätt, och de hänger ihop: Få till en rörelse av luften genom huset och samtidigt som du gör det så transporteras fukt ut ur huset. Den är inte primärt till för att värma upp, även om det blir en bonuseffekt och väl är en förutsättning för att fuktväxlingen skall funka.

Tror nog att det är enklaste, snabbaste och billigaste åtgärden du kan hitta.
 
Har stuga på plintar i Roslagen. Har också problem med stug doft. Man känner inget när man är här konstant. Men åker man iväg en dag eller två så känner man både i kläder o i huset när jag kommer hem. Huset är byggt 1977. Har bott här nu permanent i 3 år, men fortfarande känner man doften. Har luft luftvärmepumpen på och den cirkulerar luften. Har självdrag skulle jag tro då det sitter en ventil vid golvet på murstocken för att släppa in syre då man eldar i kaminen. Finns öppning vid andra kaminen som man lagar mat på i murstocken som är stängt men finns två små öppningar i nedre delen av luckan. Det är torrt under huset och inget läckage som är hittat. Stugans golv är tilläggsisolerat som min pappa gjorde för 25 år sen säkert då det var lite kyliga golv. Det är en Grisslehamns stuga. Innan jag flytta in här har vi alltid haft en grund temp på 8° så det har aldrig varit kallställt då risk för att vatten fryser i rör.
 
Har du inga ventiler i sovrummet? Har du köksfläkt? Badrumsfläkt? Det har förmodligen inget med grunden att göra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du inga ventiler i sovrummet? Har du köksfläkt? Badrumsfläkt? Det har förmodligen inget med grunden att göra.
det finns vädringsfönster. Vi har köksfläkt som är direkt ut inget kol. Ingen badrumsfläkt. Dusch/toa utrymmet är nyrenoverat sedan 2 månader tillbaka.
 
  • Gilla
Minoa
  • Laddar…
Läs på om ventilation. Ett måste är vägg/fönsterventiler i sovrum och v-rum samt fläkt i badrum och ev tvättstuga med konstant lågt flöde som kan öka hastighet automatiskt vid fuktbelastning.eftersom ni inte har haft detta så har förmodligen alla ytskikt tagit doft från matlagning och fukt mm under alla år. Svårt att bli av utan totalrenovering :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läs på om ventilation. Ett måste är vägg/fönsterventiler i sovrum och v-rum samt fläkt i badrum och ev tvättstuga med konstant lågt flöde som kan öka hastighet automatiskt vid fuktbelastning.eftersom ni inte har haft detta så har förmodligen alla ytskikt tagit doft från matlagning och fukt mm under alla år. Svårt att bli av utan
totalrenovering :(
ozon rengöring då? Ventilerar rätt ofta på sommaren mm. Det är inte gjort ngt i huset i övrigt på många år. Vi köpte 1984 så 85 kanske de gjordes lite som tapetsering mm. Själv skall jag och håller på o renoverat upp lite i taget. Skall måla om väggar och som jag skrev är dusch/ toan totalrenoverad dedan ett par månader tillbaka. Nästa steg blir byta ut de gamla fönstren för de är kallras fån våra stora fönster.
 
Ozon kan hjälpa lite men det är bara att renovera eftersom och hoppas det funkar.
 
  • Gilla
Lyckyman77
  • Laddar…
Riv ut gammalt material och sätt upp nytt.
 
  • Gilla
Lyckyman77
  • Laddar…
rockin_john rockin_john skrev:
Riv ut gammalt material och sätt upp nytt.
Blir lite pyssel framöver.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Börja med ventiler och fläktar
 
Gissar att du har träskivor istället för gips I innerväggarna?
 
  • Gilla
Lyckyman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.