Hur ska man bäst fixa ytterdörren före grundmålning? 70-talshus med dörr som verkligen måste åtgärdas .. färgen är helt matt så antar det är oljefärg, drar man med fingrarna på den så får man färg på sig, färgen går att skrapa bort som smör nästan men den sitter bra.

- räcker det att borsta rent den?
- eller slipa hela ytan lätt?
- målartvätt bara?

Har googlat runt men hittar ingen bra info ... :thinking:

Närbild på en sliten gråmålad ytterdörr med flagande färg och synliga skruvar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
.. och sen fanéren som börjar spricka.

Skrapa rent, grunda och spackla?
 
Eftersom färgen kritar sig så skulle det kunna vara målat med linoljefärg. Fint om du kan fortsätta använda samma. Hur gjorde du?
 
Claes Sörmland
Tror att det är nån gammal oljerik alkydfärg, typ fönsterfärg som har gett upp.
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Jo jag tror också det varit alkydoljefärg ... och eftersom förra ägaren lämnat en burk med
DRYGOLIN Fönster & Dörr så körde jag vidare med den. Jotun har en bra beskrivning.

Skrapade bort färgen en del, speciellt där fanéren var dålig. Det var ganska lättskrapat men hade inte tid att skrapa hela dörren. Sen tog jag bort den fanér som inte alls satt fast och spacklade upp den ytan. Slipade ner hela ytan lite lätt, dammsög + torkade rent. Sen VISIR Oljegrundning på trärena ytor före Drygo. Den var ganska blank men det är ok.

Får se hur det håller, borde kanske ha slipat och spacklat mer där fanéren spruckit mycket. Hade varit bättre om jag tagit tag i dörren för flera år sedan men hade tänkt byta till en ny dörr. Men efter att jag sett här på forumet hur urusel kvalitet nya ytterdörrar har så valde jag att försöka rädda den gamla originaldörren.

Närbild på en brunmålad ytterdörr med synliga skrapmärken där äldre färg har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad ytterdörr behandlad med DRYGOLIN Fönster & Dörr färg, visar glansig yta och färgskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.