Maskintok skrev:
Nej nej inte alls..
Den nya typen har en växellåda som drivs av en rem från den vertikala axeln, sedan driver växellådan den nyare typen av drivningen till framhjulsdriften.. allt enligt Hva skräp variant..

Finns inget kvar av de äldre mer pålitliga klippo förutom chassit som även det fått sig lite billigare aluminium...
Jag ser det nu när jag hittade en tydligare bild. Drivning på gräsklippare är ju ett kapitel för sig. Jag är tyvärr inte helt övertygad om Klippos klassiska variant heller. Jag tycker att vi har haft rätt mycket problem med dem. Framförallt den med två hastigheter tyckte jag aldrig fungerade. Men de har varit bra ur perspektivet att de gått rätt fort. Stiga går ju bedrövligt långsamt. Något annat har jag aldrig provat.
 
A
hlph hlph skrev:
Jag ser det nu när jag hittade en tydligare bild. Drivning på gräsklippare är ju ett kapitel för sig. Jag är tyvärr inte helt övertygad om Klippos klassiska variant heller. Jag tycker att vi har haft rätt mycket problem med dem. Framförallt den med två hastigheter tyckte jag aldrig fungerade. Men de har varit bra ur perspektivet att de gått rätt fort. Stiga går ju bedrövligt långsamt. Något annat har jag aldrig provat.
Jag har skruvat alla möjliga märken..
klippos äldre variant.. fanns även hos hva
Jag har ett sådant lik stående.. dock utan knä som klippo utan en direkt kedjedrift...
 
Maskintok skrev:
Jag har skruvat alla möjliga märken..
klippos äldre variant.. fanns även hos hva
Jag har ett sådant lik stående.. dock utan knä som klippo utan en direkt kedjedrift...
Nu blir det ju väldigt OT, men jag vill gärna höra din åsikt. För professionellt bruk, vilka handgräsklippare är bäst? Vi har länge haft Klippo, de dyraste varianterna. Det kändes för rätt längs sen som att de var de enda med aluminiumkåpa, vilket gjorde att alla andra rostade upp och var allmänt mindre robusta. Men det känns som att många kommit i kapp Klippo på den front, samtidigt som utveckling av Klippo varit rätt begränsad de senaste 30 åren. Vi har nu två Stiga pro-serie, de klipper finare än Klippo och verkar rätt bra även om man undrar lite hur de tänkt med framdrivningen. Men tyvärr går de bedrövligt långsamt, vi har ändå fått upp farten något genom att bytta en remskiva och varvat upp motorn något. Så därför är det intressant att höra vad man ska ha idag. Robotgräsklipparna har tagit över det mesta, men handgräsklipparna måste ändå användas en del.
 
A
hlph hlph skrev:
Nu blir det ju väldigt OT, men jag vill gärna höra din åsikt. För professionellt bruk, vilka handgräsklippare är bäst? Vi har länge haft Klippo, de dyraste varianterna. Det kändes för rätt längs sen som att de var de enda med aluminiumkåpa, vilket gjorde att alla andra rostade upp och var allmänt mindre robusta. Men det känns som att många kommit i kapp Klippo på den front, samtidigt som utveckling av Klippo varit rätt begränsad de senaste 30 åren. Vi har nu två Stiga pro-serie, de klipper finare än Klippo och verkar rätt bra även om man undrar lite hur de tänkt med framdrivningen. Men tyvärr går de bedrövligt långsamt, vi har ändå fått upp farten något genom att bytta en remskiva och varvat upp motorn något. Så därför är det intressant att höra vad man ska ha idag. Robotgräsklipparna har tagit över det mesta, men handgräsklipparna måste ändå användas en del.
Där är min nuvarande kunskap begränsad.
Jag har inte hållit på och sålt nu på 2 år.. Så. då förlorar man fort den kunskapen..
Men stiga PRO har fungerat bra..
Hva hade tidigare aluminium chassi..
stihl viking har jag hört är skapliga.
John deere har fina klippare..
 
  • Gilla
hlph
  • Laddar…
j.f.s
För att återkoppla så går den igen. Den vitröker och hackar och lär väl dra lika mycket olja som bensin men klarar oss till nästa säsong iaf.

Gjorde ren ventilerna (tog ur) och gjorde ren toppen. Ny olja i också.
 
A
j.f.s j.f.s skrev:
För att återkoppla så går den igen. Den vitröker och hackar och lär väl dra lika mycket olja som bensin men klarar oss till nästa säsong iaf.

Gjorde ren ventilerna (tog ur) och gjorde ren toppen. Ny olja i också.
Du måste byta topplockspackningen..
Men annars så tror jag nog att den ska klara sig..
Kanske gå med lite Alkylat eller E85 för att tvätta igenom hela motorn.. (y)
 
j.f.s
Ny topplockspackning men kommer lika mycket rök ändå. Den får iaf gå säsongen ut så får det bli en ny klippare till nästa.
Så här ser kolv och ventiler ut nu.
Öppet motorblock visar en kolv och ventiler, delvis sotiga, på en rödmålad gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
j.f.s j.f.s skrev:
Ny topplockspackning men kommer lika mycket rök ändå. Den får iaf gå säsongen ut så får det bli en ny klippare till nästa.
Så här ser kolv och ventiler ut nu.
[bild]
Varför då?
dricker den olja?
eller går den ojämt i gången?
svår att starta?
 
j.f.s
Startar direkt men hackar och hostar. Vet inte ifall den drar olja. Har bara startat upp den då vi har regn, regn och åter regn. Tog inte några större mängder olja förut.
Nytt luftfilter och rengjort förgasare i våras.
Kan fixa en film imorgon
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
j.f.s j.f.s skrev:
Startar direkt men hackar och hostar. Vet inte ifall den drar olja. Har bara startat upp den då vi har regn, regn och åter regn. Tog inte några större mängder olja förut.
Nytt luftfilter och rengjort förgasare i våras.
Kan fixa en film imorgon
hackar och hostar:thinking:..
Det låter mer som dålig soppa.. Eller dålig bränsleslang...

Prova att spraya rostolja runt motorn när den går.. För att upptäcka tjuvluft eller dåligt åtdragna skruvar..
 
j.f.s
Soppan är inte ens en månad gammal :)

Filmade men svårt att höra att den hackar och inte syns rökpuffarna mer än vid uppstarten i slutet. Luktar bränd olja också.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
j.f.s j.f.s skrev:
Soppan är inte ens en månad gammal :)

Filmade men svårt att höra att den hackar och inte syns rökpuffarna mer än vid uppstarten i slutet. Luktar bränd olja också.
ventil knatter.
Den låter hårt på en ventil..
Jag hade rivit av dämparen och kollat där..
Tror du har den brända oljan där från vevhus ventilationen...

Tänkte om du fått i något i bränslet.. speciellt nu med E10... :thinking:... Men det har inte med att den var stum att göra.. Men ventil:cool:
 
j.f.s
Skaftet på avgasventilen var slitet så den kan säkert vara otät.
Jaja, slänger inga mer slantar på den där. Är som jag skrev tidigare duktiga repor i cylindern som känd med naglarna.

Nöjer mig med att den går nu så får jag se hur länge den lever.

Tack för all hjälp, uppskattas! (y):D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
j.f.s j.f.s skrev:
Skaftet på avgasventilen var slitet så den kan säkert vara otät.
Jaja, slänger inga mer slantar på den där. Är som jag skrev tidigare duktiga repor i cylindern som känd med naglarna.

Nöjer mig med att den går nu så får jag se hur länge den lever.

Tack för all hjälp, uppskattas! (y):D
Vill du ha den åtgärdad för en billig slant och återsänd så skicka upp den till mig så ska jag lösa detta åt dig(y)
 
A
j.f.s j.f.s skrev:
Skaftet på avgasventilen var slitet så den kan säkert vara otät.
Jaja, slänger inga mer slantar på den där. Är som jag skrev tidigare duktiga repor i cylindern som känd med naglarna.

Nöjer mig med att den går nu så får jag se hur länge den lever.

Tack för all hjälp, uppskattas! (y):D
Varsågod.
(y)
Den kan gå länge med lite kärlek (y):rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.