Har klurat länge och väl på varför jag inte har någon vidare värme på elementen i källaren och tv rummet medans övriga huset med golvvärme är varmt och skönt, har försökt komma underfund med hur systemet är uppbyggt i virrvarret av rör i pannrummet men blir inte klok på detta. Stigare och retur från pannan (nibe luft/vatten panna) och grenar in i ledningarna ut till elementen, sen vidare därifrån till ventilerna för golvvärmen och mitt på är det någon form av kringfart mellan stigare och retur via någon form av blandarventil och en cirkulationspump. Någon som kan tyda hur det är tänkt att fungera via mina dåliga bilder
 
  • Blandarventil märkt ESBE på kopparledningsinstallation i pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex uppsättning av uppvärmningsrör och ventiler med mätare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex uppsättning av koppar- och metallrör med ventiler, används för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar för uppvärmning med ventiler och kopplingar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fritz_85 skrev:
Har klurat länge och väl på varför jag inte har någon vidare värme på elementen i källaren och tv rummet medans övriga huset med golvvärme är varmt och skönt, har försökt komma underfund med hur systemet är uppbyggt i virrvarret av rör i pannrummet men blir inte klok på detta. Stigare och retur från pannan (nibe luft/vatten panna) och grenar in i ledningarna ut till elementen, sen vidare därifrån till ventilerna för golvvärmen och mitt på är det någon form av kringfart mellan stigare och retur via någon form av blandarventil och en cirkulationspump. Någon som kan tyda hur det är tänkt att fungera via mina dåliga bilder
Du har inte möjlighet att skissa upp en schematisk bild istället? Svårt att se/förstå vilka rör som går var..
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Du har inte möjlighet att skissa upp en schematisk bild istället? Svårt att se/förstå vilka rör som går var..
här är en grov skiss på hur det är kopplat i källaren
 
  • Handritad skiss av rörsystem i en källare, med markeringar för cirkulationspump, ventiler och element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VP håller tempen i systemet den ESBE ventilen är nog för att inte GV ska få för hög värme, det står C-värden på den. ( eller typ ) . Eftersom du har en cirkpump för GV och ESBE är öppen så stjäl GV flödet från elementen. Vad är det för fart på cirk-pumpen i VP , ställ upp farten på den så att trycket från den får flödet att öka. Står den för lågt så åker liksom flödet förbi avsticken till elememten.
 
J jonaserik skrev:
VP håller tempen i systemet den ESBE ventilen är nog för att inte GV ska få för hög värme, det står C-värden på den. ( eller typ ) . Eftersom du har en cirkpump för GV och ESBE är öppen så stjäl GV flödet från elementen. Vad är det för fart på cirk-pumpen i VP , ställ upp farten på den så att trycket från den får flödet att öka. Står den för lågt så åker liksom flödet förbi avsticken till elememten.
aha, cirkpumpen ligger just nu mellan 3 och 4
Så det kan vara vara att pumpen går för långsamt i golvvärmen
 
  • Cirkulationspumpinställning mellan hastighet 3 och 4 i en golvvärmesysteminstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump inställd mellan hastigheter 3 och 4 i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej kanske går för fort så den stjäl flöde från elementen. Du har kanske en VP eller annan värmekälla med en pump i , den ska du öka farten på. Det måste nog finnas en shunt eller inverterstyrd kompressor ( om det är VP ) som håller utgående temp i förhållande till utetempen. Nu är det så att GV ska ha mycket mindre temp än elementen för att det ska fungera med värme i huset. Alltid lite knepigt att få ihop GV och element
 
J jonaserik skrev:
Nej kanske går för fort så den stjäl flöde från elementen. Du har kanske en VP eller annan värmekälla med en pump i , den ska du öka farten på. Det måste nog finnas en shunt eller inverterstyrd kompressor ( om det är VP ) som håller utgående temp i förhållande till utetempen. Nu är det så att GV ska ha mycket mindre temp än elementen för att det ska fungera med värme i huset. Alltid lite knepigt att få ihop GV och element
okok, har en nibe vvm500 luft/vatten pump, blir inte riktigt klok på menyerna i den
 
Enligt manualen så finns det styrning för två systen i VP. den ventil som visas är bara en som ser till att ite GV får för hög värme. För ett optimalt system med GV och element ska den ventilen vara av shunttyp, då får GV sin temp och elementen sin temp. Elementen behöver högre temp än GV . Så lite fel med den ventilen, funktion på den är att VP styr ut en temp och den går ut till allt, när det blir riktigt kallt så kommer tempen att ökas över vad GV bör ha och då blandas det ut. är det då kallt ute och VP ökar på blir golven mycket varma, inte bra. EXPL det ska vara ca 45 C till elementen, V behöver inte mer än kanske 27 C för att värma, då måste du ställa om ventilen till mindre temp. blir mycket spring då det måste skruvas jämnt. Hur gammal är anläggningen, montagemässigt ska installatören veta, hade du pris på det. Med den ventilen så är det en snikvariant som är billig men i funktion inte bra.
 
J jonaserik skrev:
Enligt manualen så finns det styrning för två systen i VP. den ventil som visas är bara en som ser till att ite GV får för hög värme. För ett optimalt system med GV och element ska den ventilen vara av shunttyp, då får GV sin temp och elementen sin temp. Elementen behöver högre temp än GV . Så lite fel med den ventilen, funktion på den är att VP styr ut en temp och den går ut till allt, när det blir riktigt kallt så kommer tempen att ökas över vad GV bör ha och då blandas det ut. är det då kallt ute och VP ökar på blir golven mycket varma, inte bra. EXPL det ska vara ca 45 C till elementen, V behöver inte mer än kanske 27 C för att värma, då måste du ställa om ventilen till mindre temp. blir mycket spring då det måste skruvas jämnt. Hur gammal är anläggningen, montagemässigt ska installatören veta, hade du pris på det. Med den ventilen så är det en snikvariant som är billig men i funktion inte bra.
ah, anläggningen installerades ca 2017, och jag köpte huset 2019 så jag har väldigt knapphändig information hur anläggningen är uppbyggd. Men om jag förstår dig rätt så med den setup som är där idag så ska pannan ha en framledning på ca 45grader och så får man justera in med den ventilen som sitter där manuellt för att få någon form av balans i det hela? Tempen på fördelarna till gv ligger relativt stadigt på 21-25grader och vp styrs av inne och utegivare. För vad jag själv har förstått så ska det vara en schunt för att systemet ska vara ”korrekt” till att lira med dessa två uppvärmningstyper
 
Jepp det fungerar nog sisodär och kan värma ändå, men inte riktig reglering för perfekt funktion, du kan se vad som rekommenderas i manualen, ( har du den ) en lite vink här hur det bör se ut. Det gäller alla VP som ska försörja 2 system
 
  • Schematisk illustration av en värmepumpsanslutning med olika komponenter och anslutningar enligt manualen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fritz_85
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det fungerar nog sisodär och kan värma ändå, men inte riktig reglering för perfekt funktion, du kan se vad som rekommenderas i manualen, ( har du den ) en lite vink här hur det bör se ut. Det gäller alla VP som ska försörja 2 system
ja jag hittade min manual och vilken typ av schuntgrupp som nibe rekommenderade, däremot så fann jag mycket trådar om att schunten fungerade sisådär dock var trådarna en tio år gamla så kanske bättre grejer idag
 
Ingen rök utan eld, shuntsysten har funnits i minst 75 år, före var det självcirkulation och elementen blev upp till 80 C, oekonomiskt dom fick elda mycket eftersom elementen bara blev varma ca 25-30 cm ner uppifrån. Med shunt och pump så blir elementen inte så varma, men hela ytan värmde med lägre temp och gav samma resultat. Då räckte värmen längre i pannan. Så titta i manualen hur man ställer om cirkpumpens fart till konstant drift, det är bäst, det är inte kompressorn som ska reglera värmen utan en shunt, det sitter en shunt i din VP som reglerar ut, är det då GV med så får den lite för hög temp och dina ställdon ska då reglera efter innetemp. genom att strypa flödet. Det innebär att en slinga kommer att vara bra varm i början och kall i slutet. Ojämn värme på golvet blir det. Går att mäta med en IR-mätare när det blir kallt ute.

Edit Det med shuntgrupp som Nibe rekommenderar, Tja vilken shunt grupp som helst fungerar, det är bara att den ska ha rätt spänning 24 eller 230V , finns nog billigare än Nibes, men alla är saliga i sin tro och vill sälja.
 
J jonaserik skrev:
Ingen rök utan eld, shuntsysten har funnits i minst 75 år, före var det självcirkulation och elementen blev upp till 80 C, oekonomiskt dom fick elda mycket eftersom elementen bara blev varma ca 25-30 cm ner uppifrån. Med shunt och pump så blir elementen inte så varma, men hela ytan värmde med lägre temp och gav samma resultat. Då räckte värmen längre i pannan. Så titta i manualen hur man ställer om cirkpumpens fart till konstant drift, det är bäst, det är inte kompressorn som ska reglera värmen utan en shunt, det sitter en shunt i din VP som reglerar ut, är det då GV med så får den lite för hög temp och dina ställdon ska då reglera efter innetemp. genom att strypa flödet. Det innebär att en slinga kommer att vara bra varm i början och kall i slutet. Ojämn värme på golvet blir det. Går att mäta med en IR-mätare när det blir kallt ute.

Edit Det med shuntgrupp som Nibe rekommenderar, Tja vilken shunt grupp som helst fungerar, det är bara att den ska ha rätt spänning 24 eller 230V , finns nog billigare än Nibes, men alla är saliga i sin tro och vill sälja.
ja då är det, mitt gamla hus var det självcirkulation i om man hade strömavbrott. Ja jag har sett att det finns andra schuntar och jag har ingen brådska med detta. Mer nyfiken på hur dom fått ihop allt här sitter och bläddrar i manualen och den är lika rörig som när man ska läsa föreskrifter
 
Då går du in i menyn och bläddrar lite, utan att ändra något. Skriv gärna upp värden, om du ändrar så vet vad som stod där. I installatörsmenyn finns mycket att se och går att ändra på, skriv även upp vad som står där om du ändrar något, bara läs rad för rad om inställningar i manualen och följ med runt i menyn, kanske från ruta 1 och framåt. Tror det ger en hel del info om parametrar och inställningar. Kommer att ta ett tag men du har tiden på dig så ingen ko på isen. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.