A
Hej,
Har ett utrymme på ca 10m2 i huset som skulle passa fint till en ny tvättstuga. Hur ser ni på saken att höja golvet för att lägga nytt avlopp mm? Förutom att det blir ett steg förstås, men det blir ganska vettigt här. Jag har ett nylagt 75 avlopp kommer upp ur golv på ett annat ställe som jag skulle vilja ansluta till. Det var tänkt en annan planlösning så därför finns det där. Isf ska det nya golvet alltså reglas upp på befintligt regelgolv ovanpå bef golvspån, sedan lite stegisolering+golvspån+våtrumsmatta. Det är egentligen inga problem med att riva upp golvet i sig, men jag måste skapa mig ett fall då 75 avloppet ligger en bit bort. Det nya kommer att gå då i det nya uppreglade golvet, ut genom vägg, gå längs vägg i pannrum och sedan ner i golvanslutningen.

/Tomas
 
Har du ritning eller bilder? Tänk noga igenom om det inte finns en enklare lösning. Är det betong under?
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du ritning eller bilder? Tänk noga igenom om det inte finns en enklare lösning. Är det betong under?
Nej, det har jag inte tyvärr (för stunden iaf) Ja, jag är öppen för de enklaste lösningarna då tid är en enorm bristvara. Nej, det är ett träbjälklag där jag vill bygga, sedan betong i pannrummet. Orken tar liksom slut ibland, det var därför jag tyckte det kändes som en hyfsat enkel lösning. Får känslan av att du inte tycker att det är den enklaste vägen. Vad ser du för problem @Jonatan79 ?
 
Vad finns under golvreglarna, krypgrund eller betongplatta? Om betongplatta kan du ju riva reglarna och bila ur och sedan lägga klinker tex.
 
A
Det är en krypgrund (om man är väldigt liten) Det är en tillbyggnad till granitgrunden på torpet så den är riktigt låg. Även om jag kunde bila ur en platta eller fälla ned det i befintligt bjälklag så blir det svårt med fallet bort till avloppet.
 
Fattar. Fall i tvättstuga är inte samma krav som badrum, huvudsaken det inte är bakfall. Går det inte lägga placeringen av golvbrunn och tvättmaskin längs en vägg tex?
 
A
Absolut, det är tanken. Jag menar fallet på avloppsrören jag behöver till 75:an som kommer upp ur golv 5-6 meter bort. Kanske var lite vagt formulerat.
 
Jag hänger inte med, gör en skiss bara.
 
Bra med en skiss, det behöver inte vara mer än 5 cm på den sträckan och inga toaletter, vatten har inte ont i ryggen utan går dit det lutar.
 
A
. Ritning av byggprojekt med markerade utrymmen för WC, pannrum, förråd och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns ingen brunn i pannrummet? Skulle kunna leda avlopp genom väggen (ej i golv i nya "tvättstugan) direkt ner till pannrummet annars?
 
A
J jonaserik skrev:
Bra med en skiss, det behöver inte vara mer än 5 cm på den sträckan och inga toaletter, vatten har inte ont i ryggen utan går dit det lutar.
Jo, visst är det så. Problemet är att 75:an kommer upp ur golv som är färdigt. Har ingen lust att bila där. Ett alternativ är ju en saniflopump för tvättstuga, men njae.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns ingen brunn i pannrummet? Skulle kunna leda avlopp genom väggen (ej i golv i nya "tvättstugan) direkt ner till pannrummet annars?
Det finns en urgammal gjutjärnsbrunn som brukar jävlas rätt mkt. Det var därför det skulle vara så trevligt att dra bort det till det nya. Pannrummets tid kommer det med iofs, men jag har varken tid/ork nu. Pannan är gammal mm. Och visst skulle jag kunna göra som du föreslår, men då får jag ingen golvbrunn i tvättstugan. Kan man vara utan dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.