Bakgrund
Jag ska lägga nytt golv (ekparkett med vattenburen värme) och har öppnat upp bjälklaget. Jag har inte upplevt problem med svikt med det tidigare golvet, ett grangolv från 30-talet, men nu när man går på golvreglarna ser man svikten med blotta ögat. Nu vill jag göra vad jag kan för att minimera svikten.

Golvreglarna är ca 8 meter med upplag i mitten där hjärtväggen löper. Rummet jag jobbar i tar upp halva huset i bredd, alltså ca 4 meter.

Det nya golvet behöver bygga ca 55 mm för att komma i nivå med hallgolvet. Min plan har varit att rikta golvreglarna, sedan lägga golvgips på dem och sedan skruvlimma spårade golvspånskivor genom gipsen och ner i golvreglarna. Då bygger alltså detta 13+22 mm = 35 mm. Utöver detta blir det plåtar, akustikplatta och parkettgolv, ca 22 mm ytterligare, totalt 57 mm.

Alternativet, att lägga gips ovanpå plåtarna lockar mig inte, dels verkar hel-limning tråkigt, och att skruva 30 kvm med risk att punkter slangen känns inte heller skoj.

Frågeställning
Blir det en sämre installation med avseende på svikt att göra som jag tänkt, mot att t ex strunta i gips och höja golvreglarna 13 mm och skruvlimma golvspånskiva mot det istället? Eller bör jag även skruvlimma gipsen? Fördelen jag ser med gips är dess ljuddämpande egenskaper.

Eller borde jag lägga något annat ljuddämpande skivmaterial istället? 13mm plywood?

Alla god råd uppskattas.
 
Kan tillägga att jag nog kommer krysskolva en rad tvärs genom bjälklaget.
 
Har du tagit bort gamla golvet hela vägen ner till golvreglarna? Hur långt avstånd mellan reglerna?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du tagit bort gamla golvet hela vägen ner till golvreglarna? Hur långt avstånd mellan reglerna?
Ja, precis. Det är ca cc 600 mm, lite variation från fack till fack. Spannet är kring 580-630 mm ungefär.
 
Vill du bli av med svikten gäller det att öka styvheten hos golvbjälklaget. Det kan du göra genom att addera reglar mellan de befintliga eller lim-skruva spånskivan direkt mot reglarna. Det senare ställer krav på utförandet för att få en bra samverkan.
 
B bossespecial skrev:
Vill du bli av med svikten gäller det att öka styvheten hos golvbjälklaget. Det kan du göra genom att addera reglar mellan de befintliga eller lim-skruva spånskivan direkt mot reglarna. Det senare ställer krav på utförandet för att få en bra samverkan.
Så du förespråkar att inte lägga gips emellan? Det kommer ju dessutom bli ytterligare en regel mellan gips/golvspån och golvregel då vi ska rikta golvet. Alternativet är att inte rikta reglarna utan att jämna av med flytspackel.
 
Yes, jag skulle skippat gipsen. Problemet är redan idag att golvbjälklaget är något för vekt och den tunna distansen som är tänkt att ligga på regeln gör ingen skillnad. Det som krävs för att få ett stummare golv är att addera ytterligare reglar mellan de befintliga.
Att bara flytspackla ist för att rikta kan dessvärre bara förvärra nedböjningen.
 
Okej tack för din input. Tycker du att golvgipsen bara är onödig eller menar du att den försämrar styvheten?
 
Jag tycker att den i detta fall är onödig. Som nämnt är golvet redan lite vekt så en skruv-limmad homogen golvspånskiva direkt på reglarna skulle även bidra till ökad styvhet.
 
Det låter rätt mycket ner i källaren kan jag ju tillägga, därav blir det bonus med ett lager golvgips.

Och skruvlimmad golvspån skulle det ju bli i båda mina alternativ, skillnaden är att i ena scenariot är det golvgips emellan. Om gipsen inte försämrar styvheten så borde jag lägga den om jag vill ha bättre ljudisolering? Har jag uppfattat dig rätt då? Eller menar du också att för att maxa styvheten så ska spånet inte skruvlimmas på gipsen/golvregeln utan direkt på golvregeln?

Ditt svar är tvetydigt därav detta ältande
 
Lägg extra reglar mellan befintliga reglar. Limma och skruva 22mm golvspån(ej spårade) på golvreglarna. Vad som görs ovanpå detta spelar ingen roll. Styvheten av golvbjälklaget har stor inverkan på ljudet.
 
Lägg aldrig gips direkt på golvreglarna om du tänkte det. De ska spån ligga. Gips ska Isf ligga överst.
 
Medan du förstyvar med kortlingar och dubbel spån kan du passa på att fylla facken med stenull. Det kan ge viss dämpning av vissa ljud, dock ej stegljud om bjälklaget blir mycket styvt

vill du bli av med stegljud kan det vara bättre att pendla ett nytt gipstak i källaren.
 
Förslaget från @bossespecial är det enda rätta: Nya golvbjälkar mellan de befintliga och skruvlimmad ospårad spånskiva ovanpå. De extra bjälkarna gör att inverkan av punktlaster (t.ex. någon som går) fördelas över en större yta. Spånskivan bidrar också till ökad styvhet. Originalbjälkarna är antagligen 3x7 tum (75x175 mm) på c/c runt 750 mm. Med en spännvidd på 4 m är det otillräckligt för en godtagbar svikt. Bjälklagets styvhet har betydelse för ljudtransmissionen, inte minst av basljud. Du behöver inte fylla facken, det räcker med en 70 mm markskiva (hög volymvikt) av stenull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.