pacman42 pacman42 skrev:
Det är väl rimligt. Jag vet att man tvingats bygga om några transformatorstationer i närheten av där jag bor.

Även tillförd energi belastar nätet om det blir för mycket. De avlastar inte när transformatorn inte längre räcker till. Jag trodde fler att detta var för att transformatorn inte kunde mata bakvägen (pga hur den byggts), men tydligen var det för att den blev överlastad.

Gissningsvis så skulle en sådan effekttariff kunna läggas på en annan nivå, kanske med rätt till ett "basavdrag". Men på sätt och vis så finns ju detta redan idag som jag förstått det, om man matar in mer el än man tar ut så får man dåligt betalt för överskottet. Om jag nu är rätt informerad om hur det fungerar.
Det nätägaren gör är att de ser till/dimensionerar nätstationerna för att klara nolluttag men max produktion från elproducenter "bakom" nätstationen. Med smart (vilket långt ifrån alla elbolag är) styrning så hade detta kunnat undvikas eftersom det förmodligen är väldigt ovanligt att det kan ske i verkligheten. D.v.s. så länge mina grannar som är kopplade till samma nätstation använder mer än jag och alla andra elproducenter producerar så behöver man i praktiken inte göra några insatser i befintlig eldistribution.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Det nätägaren gör är att de ser till/dimensionerar nätstationerna för att klara nolluttag men max produktion från elproducenter "bakom" nätstationen. Med smart (vilket långt ifrån alla elbolag är) styrning så hade detta kunnat undvikas eftersom det förmodligen är väldigt ovanligt att det kan ske i verkligheten. D.v.s. så länge mina grannar som är kopplade till samma nätstation använder mer än jag och alla andra elproducenter producerar så behöver man i praktiken inte göra några insatser i befintlig eldistribution.
Dock är produktionen som störst på året när konsumtionen är som lägst. Dvs i villor mitt på dagen på sommaren.
 
@ @ndreas skrev:
Om du i princip inte har behov av någon bil kanske det här inte är tråden för dig. Lite onödigt att du då gör 100 inlägg om något som du egentligen inte behöver bry dig om ;)
Jag har behov av bil, för långresor. Men inte för pendlande.
 
martin43 martin43 skrev:
Är det rimligt att betala effekttariff för att man AVLASTAR elnätet menar du? I motsats till BELASTAR.
Du belastar väl elnätet lika mycket oavsett åt vilket håll du skickar strömmen?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dubbdäckens slitage kostar förresten i genomsnitt 50 öre per mil. Dvs 1/4 av en lastbil. Så innan man ger sig på elbilarna så bör man själv ha slutat med dubbdäck.
Jag har dubbdäck av framkomlighets- och trafiksäkerhetsskäl. Valet av elbil har inte heller gjorts utifrån vägslitageberäkningar.

Det är möjligt att det här är en fråga man borde bry sig om, men jag har svårt att göra det.
 
N Nerre skrev:
Du belastar väl elnätet lika mycket oavsett åt vilket håll du skickar strömmen?
Nej, all min el jag producerar går till mina grannar och minskar alltså belastningen på transformatorstationen/elnätet. Först går elen till mina närmsta grannar vars servissäkringar delar skåp, sedan de lite längre bort som delar kopplingspunkt i vår lokala transformatorstation.

Det är klart att om alla på hela gatan hade solceller hade det blivit ett annat läge!
Frågan är var gränsen går. Var tredje? Varannan?
Vi har fjärrvärme så ingen kommer dimensionera för att sitta o trycka ut 14kW solel. Svårare för de som bor mer ute på landet.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har dubbdäck av framkomlighets- och trafiksäkerhetsskäl. Valet av elbil har inte heller gjorts utifrån vägslitageberäkningar.

Det är möjligt att det här är en fråga man borde bry sig om, men jag har svårt att göra det.
Min poäng är bara den att om man vill minska slitaget på vägen så är inte elbil/bensinbil den stora frågan. Är man nån om att minska slitaget så är kanske en fyrhjulsdriven elbil och dubbfritt ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Texan skrev:
Det nätägaren gör är att de ser till/dimensionerar nätstationerna för att klara nolluttag men max produktion från elproducenter "bakom" nätstationen. Med smart (vilket långt ifrån alla elbolag är) styrning så hade detta kunnat undvikas eftersom det förmodligen är väldigt ovanligt att det kan ske i verkligheten. D.v.s. så länge mina grannar som är kopplade till samma nätstation använder mer än jag och alla andra elproducenter producerar så behöver man i praktiken inte göra några insatser i befintlig eldistribution.
Nu får du gärna förklara nolluttag?
Är det när du inte plockar någon energi? Det är inget nytt. För elbolagen den du el du producerar försumbar. Du får vara glad över den energi som du producerar. Den sänker din elräkning. Men jag skulle inte räkna med några vinster. Du kommer spara energi.
Det är självklart nästan. Men det alla glömmer bort är pay of tiden. Innan dess sparar du inga pengar.
Sen en sak till eventuellt snack om noll resultat. Är bara snack. De glömmer gärna bort att räkna med värmen.

Solceller.är det inget fel på. Problemet är att pay of tiden kan.vara ganska lång.
Jag gjorde en rolig uträkning vad solceller skulle kosta och vad pay of tiden skulle vara.
Detta var innan subventionen av solceller.
Pay of tiden skulle vara ca 14år. Siffrorna baseras dessutom på glädje siffror från elbolaget...
Dessutom så utvecklas solcellerna väldigt mycket just nu. Så det vore väl inte helt omöjligt att energi uttaget nästan fördubblats på 10år. Det gör det svårare att räkna hem investeringen. Om man inser att dels är cellerna 10år gamla. Men tekniken är 20år gammal.
Om man då bortser från den ekonomiska aspekten så visst det är trevligt att se att elmätaren inte rör sig ibland. Utan att man behöver göra något.
Det gäller att glömma bort försäljarens siffror så fort du skrivit på avtalet. För det måste placeras i ekonomin facket. Dessutom lär de med allra största sannolikhet inte stämma
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dock är produktionen som störst på året när konsumtionen är som lägst. Dvs i villor mitt på dagen på sommaren.
Jo, så borde det vara! Jag använder väldigt mycket av min egenproducerade elenergi c:a 55%. Oavsett så tycker jag inte vi ska vara oroliga för att det skulle skapa problem att vi producerar "gratis" elenergi ute vid förbrukarna, snarare en stor vinst i förhållande till solcellsparker som tar upp bördig jord och inte alls ligger nära förbrukarna och därmed större överföringsförluster.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min poäng är bara den att om man vill minska slitaget på vägen så är inte elbil/bensinbil den stora frågan. Är man nån om att minska slitaget så är kanske en fyrhjulsdriven elbil och dubbfritt ett bättre alternativ.
Nu tror jag inte att elbilens lägre vikt göra någon skillnad på slitaget. Det finns bara ett sätt att minska slitaget. Det är att inte köra bil alls. Men som sagt. Elbil eller bensinbil, spelar ingen roll ur slitage synpunkt. Det är bilen.
Men däremot en lastbil på kanske 10ton sliter på vägarna. Oavsett drift sätt...
 
T Texan skrev:
Jo, så borde det vara! Jag använder väldigt mycket av min egenproducerade elenergi c:a 55%. Oavsett så tycker jag inte vi ska vara oroliga för att det skulle skapa problem att vi producerar "gratis" elenergi ute vid förbrukarna, snarare en stor vinst i förhållande till solcellsparker som tar upp bördig jord och inte alls ligger nära förbrukarna och därmed större överföringsförluster.
Det är än så länge inget större problem. Så mycket el producerar du inte.
Skulle det bli ett problem så kommer du få höra det. Sen så börjar staten ta ut skatt på den el du säljer. Vips så är problemet borta. Förvisso är det en tidsfråga innan man måste skatta för elen man säljer.
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Nej, all min el jag producerar går till mina grannar och minskar alltså belastningen på transformatorstationen/elnätet. Först går elen till mina närmsta grannar vars servissäkringar delar skåp, sedan de lite längre bort som delar kopplingspunkt i vår lokala transformatorstation.

Det är klart att om alla på hela gatan hade solceller hade det blivit ett annat läge!
Frågan är var gränsen går. Var tredje? Varannan?
Vi har fjärrvärme så ingen kommer dimensionera för att sitta o trycka ut 14kW solel. Svårare för de som bor mer ute på landet.
Nej du minskar inte någonting i transformator stationen. Varför skulle den el du producerar gå direkt till grannen? Troligtvis skickas den till transformatorstationen.
Men det är inget större problem. Det är för lite. Däremot tror jag kvaliteten är ett problem.
Den el du producerar går inte till dina grannar först.
Du behöver inte oroa dig för problemet med förbrukningen på landet. Problemet där är snarare strömavbrotten. Det var säkert ett problem för kanske 50-60år sedan. Men det är så att det fungerar bättre på landet. Eftersom som du inte har 10000 boende som på fredagen kl 17 startar ugnen. Då blir det problem. Så egentligen ska du oroa dig för dig själv. Eftersom du bor mer utsatt. Men du behöver inte oroa dig ändå. För nu är transformator stationer mycket bättre
 
Redigerat:
  • Haha
Texan
  • Laddar…
Mikael_L
martin43 martin43 skrev:
Nej, all min el jag producerar går till mina grannar och minskar alltså belastningen på transformatorstationen/elnätet. Först går elen till mina närmsta grannar vars servissäkringar delar skåp, sedan de lite längre bort som delar kopplingspunkt i vår lokala transformatorstation.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nej du minskar inte någonting i transformator stationen. Varför skulle den el du producerar gå direkt till grannen? Troligtvis skickas den till transformatorstationen.
Men det är inget större problem. Det är för lite. Däremot tror jag kvaliteten är ett problem.
Den el du producerar går inte till dina grannar först.
Det är precis som martin43 skriver.
Det som produceras nedströms transformatorn förbrukas också i första hand på den sidan av transformatorn.
Det är först när produktionen på sekundärsidan överstiger förbrukningen som det transformeras upp till högspänningsnätet.

Hur tänkte du att det annars skulle gå till?, att man skickar ström både från och till transformatorn samtidigt?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nej du minskar inte någonting i transformator stationen. Varför skulle den el du producerar gå direkt till grannen? Troligtvis skickas den till transformatorstationen.
Energin flödar bara i en riktning genom transformatorn. I det tänkta extremfallet att mina solceller producerar lika mycket som grannarna förbrukar så går det ingenting genom transformatorn. I ett annat extremfall har alla grannar solpaneler som producerar för fullt medan alla är på jobbet och inte förbrukar någon el. I ett tredje extremfall har alla kommit hem en januarikväll och sätter elbilen på laddning och börjar laga mat. Naturligtvis ingen solproduktion då. Dessa senare exempel kan båda ge en hög belastning på nätet. Elnätet är dimensionerat för en viss belastning. Riktningen spelar ingen roll. Så i princip finns det samma förutsättningar att anstränga lokalnätet med produktion som med konsumtion.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Energin flödar bara i en riktning genom transformatorn. I det tänkta extremfallet att mina solceller producerar lika mycket som grannarna förbrukar så går det ingenting genom transformatorn. I ett annat extremfall har alla grannar solpaneler som producerar för fullt medan alla är på jobbet och inte förbrukar någon el. I ett tredje extremfall har alla kommit hem en januarikväll och sätter elbilen på laddning och börjar laga mat. Naturligtvis ingen solproduktion då. Dessa senare exempel kan båda ge en hög belastning på nätet. Elnätet är dimensionerat för en viss belastning. Riktningen spelar ingen roll. Så i princip finns det samma förutsättningar att anstränga lokalnätet med produktion som med konsumtion.
Tur att de lärt sig och dimensionerar för det.
Men det har varit ett problem.
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.