Hej
Jag tänker lägga gips på spårad golvspånskiva med värmefördelningsplåt. Hur gör man då jag antar att plåtarna inte är limmade. Skall jag endast lägga lim emellan plåtarna? I badrummet kommer jag att ha dubbel gis och det är ju inget problem att limma andra lagret gips som inte skall skruvas. Förbandet mot spånskivan blir ju begraänsad.
 
Om du ska fästa plåtarna (kan underlätta montaget av slangen om dom sitter fast) kan du göra det med ngn typ av liten spik/nubb i kanterna.
 
Min frågeställning var om hur hållfasteten blir när inte plåten är limmad. Om man lägger spånskiva ovanpå glespanel så blir ju hela gipsskivan limmad mot spånskivan vilket ger en avsevärt hogre styvhet. I mitt fall så blir ju bara ytorna emellan plåtarna limmade. Hur gör man om man i badrum bara vill ha ett lager gips och enligt nya regler inte får skruva?
 
Mats-J skrev:
Min frågeställning var om hur hållfasteten blir när inte plåten är limmad. Om man lägger spånskiva ovanpå glespanel så blir ju hela gipsskivan limmad mot spånskivan vilket ger en avsevärt hogre styvhet. I mitt fall så blir ju bara ytorna emellan plåtarna limmade. Hur gör man om man i badrum bara vill ha ett lager gips och enligt nya regler inte får skruva?
Att bara köra spån och enkelgips i våtutrymme känns inte helt rätt tycker jag, böjstyvsmässigt borde det iofs inte vara ngra problem. Det bästa vore kanske om man skruvade fast gipset (och limade där det går(mellan plåtarna)) och sedan flyter på med lite spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.