j.f.s
Har en Klippo Excellent S Selfstart från 2005 som tyvärr blivit stum i motorn. Klipparen har självgående med drivning på vänster sida (sett från handtaget) Ska öppna motorn och kika men finns det några alternativ av motor som passar på den?

Gillar klipparen och lade ner lite pengar på nya delar under våren så vore trevligt att eventuellt kunna laga den för en skaplig peng.

Motorn är en Briggs Quantum XTS 45.
Modellnummer på klipparen: K05640
Motorkod: 12F889-2689-B1 04102158


Etikett på en Klippo Excellent S Selfstart gräsklippare från 2005 med modell- och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild på märkesplåt med modellnummer och motorkod på en Klippo Excellent S gräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
j.f.s j.f.s skrev:
Har en Klippo Excellent S Selfstart från 2005 som tyvärr blivit stum i motorn. Klipparen har självgående med drivning på vänster sida (sett från handtaget) Ska öppna motorn och kika men finns det några alternativ av motor som passar på den?

Gillar klipparen och lade ner lite pengar på nya delar under våren så vore trevligt att eventuellt kunna laga den för en skaplig peng.

Motorn är en Briggs Quantum XTS 45.
Modellnummer på klipparen: K05640
Motorkod: 12F889-2689-B1 04102158


[bild]
vinkelväxel eller axel från motorn till driften?
 
j.f.s
Maskintok skrev:
vinkelväxel eller axel från motorn till driften?
Vet ej :crysmile:
Nerbild av en okänd maskin eller motor med sladdar och bultar, placerad på en fläckig betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en smutsig gräsklipparmotor och dess axel på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
j.f.s j.f.s skrev:
Axel från motorn.
[bild] [bild]
Det var det jag var lite orolig över..
Dessa får du inte tag i idag..
Det är endast med en axel vertikalt..den horisontella är borta...

Så jag skulle börja känna om det är något som fastnat eller har den gått utan olja?..
 
A
förresten kolla bottenplattan..

på en eller 2 serier hade Briggs en lös bottenplatta som den horisontella axeln satt i.. den gick att flytta över till valfri motor..
 
j.f.s
Olja har det varit i.

Misstänkte att motorn var en udda fågel. Min vanliga tur :rofl:

Jag får ta isär och kika helt enkelt

Tack så mycket för svaren och hjälpen!
 
A
j.f.s j.f.s skrev:
Olja har det varit i.

Misstänkte att motorn var en udda fågel. Min vanliga tur :rofl:

Jag får ta isär och kika helt enkelt

Tack så mycket för svaren och hjälpen!
Jomenvisst..
Jag finns här om du behöver mera hjälp..

några tips på vägen..

av med dämparen..
bort med stiftet.
känn med en nyckel om du kan röra svänghjulet..
Annars så bort med topplocket och kolla så du inte har en ventil som är skev..
Det sitter en vevhus ventilation innanför dämparen.. Där ser du ventilskaften...

lycka till
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
j.f.s
Well… den motorn är toast. Djupa repor som känns med nageln.
Motorcylinder med djupa repor synliga på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
j.f.s j.f.s skrev:
Well… den motorn är toast. Djupa repor som känns med nageln.
[bild]
nejdå inte alls.
Det där får att fixa.

riva ner och hona, byta kolven.
ett trevligt litet jobb(y)
 
A
men vad va det som gjorde den stum?
kolvringen?
eller annat?
 
j.f.s
Vet inte. Ska riva mer sen. Den gick dock runt lätt nu när jag drog med spärrskaft. Värmenypt kanske?

När den la av så segade den ner sig och blev sen helt stopp. Testade att dra i snöre samt försöka snurra runt motorn med hjälp av kniven men var helt stumt åt båda hållen.
 
A
j.f.s j.f.s skrev:
Vet inte. Ska riva mer sen. Den gick dock runt lätt nu när jag drog med spärrskaft. Värmenypt kanske?

När den la av så segade den ner sig och blev sen helt stopp. Testade att dra i snöre samt försöka snurra runt motorn med hjälp av kniven men var helt stumt åt båda hållen.
vet du... Jag tror du har ditt fel vid dödar bromsen.. till död mansgreppet..
montera ihop motorn, och koppla ur den..
Så testar du att starta motorn..
Jag tror den går..
Och som den ser ut vid ventilerna så vill den ha mer E85 i tanken (y)
 
j.f.s
Jag får testa helt enkelt (y)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det var det jag var lite orolig över..
Dessa får du inte tag i idag..
Det är endast med en axel vertikalt..den horisontella är borta...

Så jag skulle börja känna om det är något som fastnat eller har den gått utan olja?..
För nyfikenhetens skull. Man kan ju fortfarande köpa klippo klippare med den ”klassiska” drivningen, som rimligtvis har en horisontell drivaxel. Det finns ju både med Honda och Briggs &Stratton motor. Bygger de på en annan typ av motor utan den horisontella axeln? Annars borde det ju gå att få tag på den typen av motorer?
 
A
hlph hlph skrev:
För nyfikenhetens skull. Man kan ju fortfarande köpa klippo klippare med den ”klassiska” drivningen, som rimligtvis har en horisontell drivaxel. Det finns ju både med Honda och Briggs &Stratton motor. Bygger de på en annan typ av motor utan den horisontella axeln? Annars borde det ju gå att få tag på den typen av motorer?
Nej nej inte alls..
Den nya typen har en växellåda som drivs av en rem från den vertikala axeln, sedan driver växellådan den nyare typen av drivningen till framhjulsdriften.. allt enligt Hva skräp variant..

Finns inget kvar av de äldre mer pålitliga klippo förutom chassit som även det fått sig lite billigare aluminium...
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.