Vi kan konstatera att alla bilar sliter på vägarna. Oavsett elbil eller vanlig. Även om elbilen skulle vara lättare så kommer den slita.
 
Vanliga bilar utan dubbdäck sliter dock inte särskilt mycket. Asfalten på gatan i kvarteret där jag växte upp är omasfalterad en gång på 44 år och den ser väldigt fräsch ut. Orsaken till att den asfalterade om var att det blev tjälskott som fixades efter drygt tio år.

Den vägen är dessutom trafikerad av dubbdäck (i princip alla i norra Sverige har dubbdäck), men då det är väldigt kort säsong utan snö/is på vägen så har inte ens det slitit mycket. Stickgatan som går in till husen har inte asfalterade om en enda gång på 44 år och den ser ut som om den vore 3-4 år.

Jag som bor i södra delen av landet ser betydligt mycket mer slitage i vägarna. Dubbdäck gör en del av detta, men tunga transporter gör klart mest skada. Titta bara på spåren efter bussarna på en busshållplats. Man fräser och lagar asfalten på hållplatserna väldigt ofta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är lite häpnandsväckande att du medger att du inte läst något om lastbilars slitage och ändå förklara för andra hur det ligger till och stå på sig när man blir emotsagd. Det är Dunning-Krugereffekten i sin fulla prakt.

Sen stämmer inte din beräkning, faktiskt underskattar du slitaget från den tyngre bilen när du antar att slitaget ökar linjärt. Jag sa inte heller att belastningen för den tunga bilen inte ökar utan jag sa att ökningen är försumbar. Belastningen på vägen ökar om jag minns rätt med fjärdepotensen av axeltrycket. Slå in det på miniräknaren så kommer du först att tro att du har ett case här. Slå sedan in samma beräkning för axeltrycket för en tung lastbil.

(För den som inte orkar räkna, slitaget från en 2 tons bil är 16 gånger större än en bil som väger ett ton. För en lastbil med ett axeltryck på 10 ton är slitaget 160 000 gånger större än bilen på ett ton.)

Egentligen har du tekniskt sätt rätt, men skulle man ta ut en avgift för det extra slitaget så lär det handla om enstaka kronor eller ören.

Men som sagt finns det studier som motsäger detta så backar jag ödmjukast. Beräkningarna visar mer hur jag har förstått att det hänger ihop och jag kan också ha missat något.
Oj, 4e potens
Då är det ju mycket värre än jag trodde.
Istället för 20 % mer slitage från ELBIL så är det 100% mer slitaget. Sug på den du!!
Ja naturligtvis så är det dubbdäck som sliter mest i tex stadstrafik, och BEVs kommer slita 100% mer ! På vägar som aldrig ser tunga fordonl

Men det jag sa från början är ju att tyngre fordon sliter mer på vägarna. Och BEV väger mera, sliter mera. De kräver ju större, bredare däck med högre belastningsindex.
 
@
N Nerre skrev:
Du får gärna förklara hur provkörning av en elbil kan eliminera problemet med gatuparkering eller problemet med att det inte finns nån kombi elbil för rimligt pris?

Jag har sett ibland nån skriva att vi "skeptiker" borde låna elbil en vecka. Jag förstår inte riktigt hur det skulle påverka min bild av elbilar att ha en elbil stående på parkeringen i en vecka. För jag kör ju knappt bil till vardags.

Som jag väl har tjatat om 100 gånger i den här tråden, för de som bor så de kan ladda hemma och kör bilen flera mil varje dag så är elbilen jättebra till pendlandet.

Men behöver man köra en massa last, dra släp/husvagn/djursläp etc, eller är låst till gatuparkering, då blir elbilen inte like rolig.

Och sen har vi ju inköpspriset som är en hög tröskel för många.

Men kan ni visa mig en kombi elbil för under 200 000 med räckvidd på minst 30 mil vintertid (hälften av mitt körande är långresor) så kan den nog vara intressant när det blir dags för mig att byta bil.
Om du i princip inte har behov av någon bil kanske det här inte är tråden för dig. Lite onödigt att du då gör 100 inlägg om något som du egentligen inte behöver bry dig om ;)
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Oj, 4e potens
Då är det ju mycket värre än jag trodde.
Istället för 20 % mer slitage från ELBIL så är det 100% mer slitaget. Sug på den du!!
Ja naturligtvis så är det dubbdäck som sliter mest i tex stadstrafik, och BEVs kommer slita 100% mer ! På vägar som aldrig ser tunga fordonl

Men det jag sa från början är ju att tyngre fordon sliter mer på vägarna. Och BEV väger mera, sliter mera. De kräver ju större, bredare däck med högre belastningsindex.
L largab skrev:
Oj, 4e potens
Då är det ju mycket värre än jag trodde.
Istället för 20 % mer slitage från ELBIL så är det 100% mer slitaget. Sug på den du!!
Ja naturligtvis så är det dubbdäck som sliter mest i tex stadstrafik, och BEVs kommer slita 100% mer ! På vägar som aldrig ser tunga fordonl

Men det jag sa från början är ju att tyngre fordon sliter mer på vägarna. Och BEV väger mera, sliter mera. De kräver ju större, bredare däck med högre belastningsindex.
Om man jämför 2 bilar av jämförbar storlek .. Volvo xc60 6 cylindrig 3 liters motor med Skoda Enyaq IV 80 så vist väger elbilen mer, typ 100kg.
100% mer vägslitage ...
Skulle man jämföra med en xc60 hybrid så är den tyngre än elbilen ..
 
M M.sandström skrev:
Om man jämför 2 bilar av jämförbar storlek .. Volvo xc60 6 cylindrig 3 liters motor med Skoda Enyaq IV 80 så vist väger elbilen mer, typ 100kg.
100% mer vägslitage ...
Skulle man jämföra med en xc60 hybrid så är den tyngre än elbilen ..
Jag har bara konstaterat att BEV överlag väger mer, och att de därmed sliter mer på vägarna. 100% siffran kommer från witten's formel. Jag nöjer mig med "mer än" ;)
 
Kanske inte är relevant i sammanhanget men XC60 finns bara med 2 liters 4 cylindrar motorer. Det fanns 6:surprised:r i den gamla modellen men den upphörde 2017.
 
M Myckling skrev:
Kanske inte är relevant i sammanhanget men XC60 finns bara med 2 liters 4 cylindrar motorer. Det fanns 6:surprised:r i den gamla modellen men den upphörde 2017.
Det gäller över hela linjen med den nya motorarkitekturen. Samma 2-liters fyror från V40 upp till XC90 men olika kringutrustning.
 
Det var bara en snabb sökning på nätet .. tittar man på nya xc60 så ligger vikterna på vad jag kan hitta 1900 till 2200 kilo ..
Budskapet var bara att säga elbilar är så mycket tyngre än förbrännings bilar .. skillnaden är inte så stor som folk tror.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Personbilar sliter nästan bara på vägen om dubbdäcken når ned till denna. Höga partikelnivåer mäts enbart där det är bar asfalt under dubbdäclens användande. I övrigt så ser man ingen större skillnad i partikelnivåer beroende på tid på dygnet mm.

Man ser dessutom tydligt hur just friktionen är det som sliter från personbilar då det är väldigt mycket mer slitage innan exempelvis vägbulor där folk bromsar in. Här spelar visserligen vikten in, men användningen av dubbdäck är totalt dominerande. Beroendet till vikt är dock ett kvadratiskt beroende, så drygt 40% högre vikt krävs för att få dubblerat slitage. Skillnaden ligger dock oftast under 10% och därmed så blir det ökade slitaget runt 20%.

Jämför då med en lastbil som i genomsnitt har ett slitage som motsvarar 2kr/mil. Detta beror i huvudsak inte på friktionen mot vägen, utan på deras tryck mot vägen - asfalten trycks ihop och ut mot sidorna. Även här kan man se att tyngre bilar har en större påverkan, men detta är ett linjärt beroende så viss skillnad i vikt spelar inte så stor roll i sammanhanget. Och en lastbil som väger tio gånger så mycket som en personbil ger då samma slitage som 100 bilar vid en inbromsning. En 74 tons tradare jämfört med en 2 tons bil ger 1369ggr så mycket slitage vid inbromsning (dubbdäck är inte inräknade).

Slutsatsen är i alla fall att en elbil ger visst ökat slitage på vägen, men att detta är relativt lite jämfört med det som lastbilar orsakar.

Dubbdäckens slitage kostar förresten i genomsnitt 50 öre per mil. Dvs 1/4 av en lastbil. Så innan man ger sig på elbilarna så bör man själv ha slutat med dubbdäck. En fyrhjulsdriven elbil med dubbfria däck är mycket bättre för vägen än en tvåhjulsdriven bensinbil med dubbdäck, även på årsbasis.
 
  • Gilla
GammaltSomNytt och 3 till
  • Laddar…
Och eftersom bränslet till elbilar inte behöver transporteras ut till tankställen med tunga tankbilar så kompenserar det kanske för elbilars eventuella högre vägsltage.:cool:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Och eftersom bränslet till elbilar inte behöver transporteras ut till tankställen med tunga tankbilar så kompenserar det kanske för elbilars eventuella högre vägsltage.:cool:
Bra där, finns säkert fler fördelar med elbilar som vi ännu inte kommit på.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Desssutom så bör man betala effekttariff för det man producerar också. Så om jag matar in 10kW per timme som mest under månaden, ja då skallmjag i Göteborg betala 335kr extra den månaden. Det är faktiskt rimligt. I vissa områden så måste man bygga ut elnätet för att det finns för mycket solceller nämligen.
Är det rimligt att betala effekttariff för att man AVLASTAR elnätet menar du?
I motsats till BELASTAR.
Hur många är dessa områden i förhållande till resten av elnätet?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Är det rimligt att betala effekttariff för att man AVLASTAR elnätet menar du?
I motsats till BELASTAR.
Hur många är dessa områden i förhållande till resten av elnätet?
Det är väl rimligt. Jag vet att man tvingats bygga om några transformatorstationer i närheten av där jag bor.

Även tillförd energi belastar nätet om det blir för mycket. De avlastar inte när transformatorn inte längre räcker till. Jag trodde fler att detta var för att transformatorn inte kunde mata bakvägen (pga hur den byggts), men tydligen var det för att den blev överlastad.

Gissningsvis så skulle en sådan effekttariff kunna läggas på en annan nivå, kanske med rätt till ett "basavdrag". Men på sätt och vis så finns ju detta redan idag som jag förstått det, om man matar in mer el än man tar ut så får man dåligt betalt för överskottet. Om jag nu är rätt informerad om hur det fungerar.
 
I Storbritannien är det inte för tidigt att köpa elbil baserat på räckvidden, det tar nog lika lång tid att tanka bensinbilen där just nu...

https://omni.se/a/8QElXE

Britterna har ju brist på bensin pga att de inte längre har billiga utländska chaufförer som transporterar den, de har inhemsk brist på lastbilschaufförer helt enkelt.

Då är det bättre att ladda elbilen. Men vänta nu, elen är ju svindyr i Storbritannien också just nu (uppåt 30kr/kWh har noterats). Man får nog sluta köra bil helt enkelt...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.