Kan någon klok kunskapare här hjälpa mig med om detta verkligen är friska träd, eller om inte: Vad kan ha hänt? Två träd planterade för ett år sedan, till vänster på bilden päron och till höger äpple - planterade enligt konstens alla regler av trädgårdsfirma.
För mycket/för lite vatten? Ohyra? Eller är detta normalt? Jag har inga andra fruktträd att jämföra med, så jag vet inte om det ska se ut så här. Bilden tagen idag, växtzon 1.
Tacksam för alla tips! :cool:
 
  • Två löv med tecken på sjukdom eller skadedjur, ett från päronträd och ett från äppelträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åtminstone här i Skåne har sommaren varit extremt varm och torr. Då trivs Herrens alla otyg. TS' blad visar sådana angrepp och det behöver inte betyda att träden är sjuka, har fått för lite/mycket vatten. Avvakta till nästa säsong. Träden är ju så unga.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Håller med yonna, dessutom är det höst och bladen är slitna och skall snart falla till marken. Inget att oroa sig för alls men var observant nästa säsong hur lövverket utvecklas under vår/sommar.
 
  • Gilla
JacquesHenrik
  • Laddar…
En liten sidotanke: TS har planterat ett päronträd - en stor utmaning, speciellt här i Skåne där päronrost är väl utvecklad. Finns det angripna päronträd i närmiljön blir det mycket svårt att rädda det egna trädet. Päronrost värdväxlar mellan päron och asiatiska enar eller hagthorn. Därför är just päronplantering mycket riskfyllt om man drömmer om frukterna:thinking:
 
  • Wow
JacquesHenrik
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
En liten sidotanke: TS har planterat ett päronträd - en stor utmaning, speciellt här i Skåne där päronrost är väl utvecklad. Finns det angripna päronträd i närmiljön blir det mycket svårt att rädda det egna trädet. Päronrost värdväxlar mellan päron och asiatiska enar eller hagthorn. Därför är just päronplantering mycket riskfyllt om man drömmer om frukterna:thinking:
Hagtorn har vi i trädgården...:oops: Jag får kolla hur det trädet mår. Tack för Din hjälp!
 
Bor man i ett nybyggnadsområde är risken mindre. Det är främst utländsk en och sävenbom som värdväxlar men ibland även vissa hagthornssorter. Jag ville bara låta TS vara uppmärksam på OM trädet blir angripet och att i så fall byta ut det mot annan fruktträdssort. Fram till dess: njut av päronet;).

Jag har tyvärr råkat ut för detta i två av mina trädgårdar och blev jätteledsen. Det tog 10 år innan jag gav upp.
 
  • Ledsen
JacquesHenrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.