Vi har en villa på 125 kvm som vi ville ha hjälp att måla och tapetsera om då vi efter att ha köpt tapeter insåg att tiden inte räcker till.
En målarfirma var här och tittade och vi bad om en specificerad offert så vi kunde välja om vi skulle göra alla rum på en gång eller vänta med nåt eller några.
När vi fick offerten stod det bara:
Spackling, Målning av tack och snickerier, tapetsering 180 000 före ROT.

Gör vi rätt i att tolka det som att de inte vill ha jobbet eller går det till så här?
 
Tycker det låter dyrt, och som en typisk " vi vill inte ha jobbet men betalar ni X så tar vi det" offert. Rekommenderar er att ta in fler offerter
 
  • Gilla
Retromodernist
  • Laddar…
Antingen förstod de inte att ni ville ha en offert som separerar kostnaden för vart rum eller är de enbart intresserade om de får göra allt. Ni kanske ska försöka ta in fler offerter, finns det kanske någon veteranresurs i er kommun?

Själva prioriterar vi att göra tapetsering och målning själva hemma och lägga hantverkarpengar på de tunga jobben (badrum, tak, kök). Även om tiden är knapp så går det rätt snabbt att måla/tapetsera ett rum i taget.
 
Det här är enda firman som ens velat offerera då alla andra ”har fullt upp”.
 
Retromodernist Retromodernist skrev:
Det här är enda firman som ens velat offerera då alla andra ”har fullt upp”.
Utöka sökområdet på firmor och/eller sätt en annan deadline. Gamla/fula/utan tapeter kan man leva länge med då man inte fryser av det, det påverkar inte byggnaden osv osv. Sen är det såklart skönt att få det gjort så fort som möjligt och ibland kanske nödvändigt men det brukar också kosta därefter.

Kolla med lokala byggprogrammet om de vill ha in nått uppdrag för studenterna?

Annat alternativ är att göra det själv, rätt enkelt gjort men fan vad tråkigt det är, men å andra sidan skulle jag göra rätt mycket tråkigt för att spara de pengar ni fått på nuvarande offerten.

Ibland räcker det med att några veckor eller månad senare skicka in till firmor man redan kontaktat för att få en vettigare offert. Har själv gjort så en gång, skiljde jättemycket i pris bara nån mån senare ( ca 50% skillnad i pris hos samma firma ) De hade helt enkelt mindre jobb då och behövde fylla ut
 
Claes Sörmland
Utan att veta så gissar jag att allt går på högtryck nu. Sommaren är över så jobben har hopat upp sig och folk har generellt en massa energi så här års. Värre i februari.
 
B
Retromodernist Retromodernist skrev:
Vi har en villa på 125 kvm som vi ville ha hjälp att måla och tapetsera om då vi efter att ha köpt tapeter insåg att tiden inte räcker till.
En målarfirma var här och tittade och vi bad om en specificerad offert så vi kunde välja om vi skulle göra alla rum på en gång eller vänta med nåt eller några.
När vi fick offerten stod det bara:
Spackling, Målning av tack och snickerier, tapetsering 180 000 före ROT.

Gör vi rätt i att tolka det som att de inte vill ha jobbet eller går det till så här?
Hur menar du "går till såhär?"

Dem vill ha 180" för att utföra jobbet, sen får du själv sätta en peng på din fritid.

Vill du betala någon 180" för att mysa framför teven ? Eller är du beredd att skita ner händerna

Hantverk kostar och dem jobbar för att tjäna pengar, inget annat
 
Jag skulle föredra en offert där det framgår ponerat antal arbetstimmar samt material och transporter så att det går att beräkna ROTavdraget.
 
  • Gilla
Retromodernist
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Hur menar du "går till såhär?"

Dem vill ha 180" för att utföra jobbet, sen får du själv sätta en peng på din fritid.

Vill du betala någon 180" för att mysa framför teven ? Eller är du beredd att skita ner händerna

Hantverk kostar och dem jobbar för att tjäna pengar, inget annat
Är det kutym att inte speca offerten?
 
Äh, bry dig inte om "konsumenten", personen är mest här för att klanka ner på riktiga konsumenter som ställer frågor.
 
  • Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det blir ju mycket dyrare per rum om firman bara får i uppdrag att tapetsera/måla ett par rum istället för hela huset.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det blir ju mycket dyrare per rum om firman bara får i uppdrag att tapetsera/måla ett par rum istället för hela huset.
Du menar att om de delar upp det hade varje rum kostat mer än 30 000 utan tapeterna?
 
Hemmakatten
Ja, i princip så. Har man en hel villa att måla/tapetsera/spackla så finns det alltid nåt att göra medans spacklet torkar i nåt annat rum.

Är företaget bara anlitad för två rum är risken stor att det blir en massa halvdagar eller dagar med 75% arbete. Dessutom blir det fler bilresor för företag.

Ett helt hus är helt enkelt lättare att planera så att man är där hela dagar.

Ett stort rum, ex vardagsrum, går fortare än ett litet rum, tex en hall med många dörrar.

Att måla snickerier så som golvlister, dörrkarmen, fönster mm med oljefärg tar väldigt mycket längre tid än att hänga ett par tapetlängder.

Jag skulle inte kunna ägna mig åt cherry picking, dvs plocka ut de rum jag tyckte var billigast. Företaget skulle aldrig lägga fram en sån lista. Däremot kan ni förstås be om en annan offert som omfattar tex hallen och vardagsrummet.

Vid fast pris så brukar man aldrig få offerten specad i antalet timmar. Utan bara uppdelad i material, arbete och transporter. Inklusive moms och med ROTavdraget specificerad.

Vill ni utnyttja ROT måste ni vara överens om det innan ni skriver avtal. Ett företag måste inte hantera ROT, de kan säga nej. Å andra sidan skulle jag som kund tycka det vore lite skumt att säga nej och skulle undersöka företaget extra noga.

Priset har jag svårt att bedöma huruvida det är rimligt eller ej. Det jag vet är att om man vill ha snickerierna målade så kostar det väldigt mycket mer än bara spackling och tapetsering.

Jag skulle be om en mer specificerad offert. Den bör innehålla ALLT som ingår. Nedrivning av tapeter/väv i alla rum, (se till att alla rum är med på listan). Spackling i alla rum på väggar (och på tak?), slipning (lätt slipning eller tills det är helt slätt?), täckning av golv, vem som tar hand om skräpet, ingår skräpcontainer, ingår alla maskiner och material, tex sliprondeller, kommer någon maskin behöva hyras och ingår den, övrigt som penslar, rengöringsmedel, ansiktsfilter mm mm.

Ovan var bara några saker jag kom på jag skulle ha med i en offert.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.